Filmfestival Rotterdam uit de startblokken

A Toch of Sin, The Selfish Giant (foto), Sacro GRA, Gare du Nord, Story of my Death, Die Frau des Polizisten en L'Inconnu du Lac zijn de 7 blikvangers van het 43ste Internationaal Filmfestival van Rotterdam (IFFR), van nu woensdag 22 januari tot zaterdag 1 februari.

Het nieuwe jaar dat op 1 januari begint is slechts in voege sedert 1582. Daarvoor situeerde het ergens tussen eind oktober (het Keltische Samheim) en 25 maart (Maria Boodschap – vermoedelijk van Arabische oorsprong), voor de filmliefhebber valt het veeleer samen met het begin van het eerste A-Festival van het jaar, namelijk Berlijn. Bijgevolg is Rotterdam in feite het sluitstuk van het memorabele filmjaar 2013.

Uithangbord van het festival blijft de competitie met een 15-tal films: 8 Europese, 2 Braziliaanse, 2 Noord-Amerikaanse en drie Aziaten wedijveren voor drie prijzen. Dat is, zacht uitgedrukt, toch wel een eenzijdige deelnemerslijst. Concrete Clouds is de Thaise film uit het lijstje van regisseur Lee Chatametikool, de vaste monteur van Apichatpong Uncle Boonmee Weerasethekul. Misschien komt deze laatste wel mee want zijn nieuwste project Cemetery of Kings werd samen met dertien andere geselecteerd voor steun van het vermaarde Huub Bals Fonds (HBF). Trouwens zijn debuut uit 2000, Mysterious Object at Noon, wordt even afgestoft naar aanleiding van het zilveren jubileum van het HBF.

Toch nog even Mart Dominicus aan het woord laten, eminent filmkenner, voormalige hoofdredacteur van het (inmiddels ter ziele gegane) Nederlandse filmtijdschrift Skrien en festivaldirecteur at interim (want de eigenlijke artistieke baas Rutger Wolfson moet verstek geven wegens ziekte): “MEIN BLINDES HERZ, een film uit de Tijgercompetitie, is echt zo'n dwarse, verontrustende film die goed bij Rotterdam past. Geen filmfestival waar ook ter wereld zou een dergelijke film in zijn competitie opnemen, Rotterdam dus wel”.

Het Belgische filmlegioen wordt aangevoerd door Caroline Strubbes eigengereide lyrische middenstuk, I'm the same, I'm an other, van haar drieluik, dat je ook wel zou kunnen omschrijven als 'een ballade van eenzaamheid'. Gelukkig is er in het programma plaats ingeruimd voor het even diepzinnige als amusante Mes sept lieux van Boris Lehman, dat veel weg heeft van een ironische odyssee langs de plekken waar vrienden en vriendinnen hem met open armen verwelkomen, onderweg reflecterend over het wezen van het medium film. Een van die vrienden, Yael André, is overigens ook geselecteerd met Quand je serai dictateur.
Een van de tien films voor The Big Screen award, een distributieprijs, is de Nederlands-Belgische film See No Evil van Jos de Putter.

Nog even enkele tips: het subtiele drama L'Armée de salut van Abdellah Taïa (waarover Filmmagie op zijn site al eerder berichtte- dd 2.10.2013), Manuscripts Don't Run van Mohammad 'The white meadows' Rasoulouf, Zanj Revolution van Tariq 'Inland' Teguia, Till madness do us part van de Chinese documentarist Wang Bing en hetr in Venetië bekroonde Fish and Cat.

Nog meer Belgisch filmwerk, L'éclat furtif de l'ombre van Alain-Pascal Housiaux & Patrick Dechesne, is te bewonderen in de sectie Bright Future – met eenzelfde Europees overwicht –
met ook nog L for Leisure van Lev Kalman & Whitney Horn waarin Mati Diop acteert. Zij, het nichtje van de bekende Djibil Diop Mambéty, maker van de klassieker Touki Bouki, maakte een halflange documentaire over hoofdpersonage Magagye Niang zn maakt deel uit van de jury voor de kortfilm. En wie zien we daar tussen de 24 geselecteerde korte films: The Voice Thief van Adan Jodorowsky (inderdaad, de zoon van Aleandro), het al even absurde Inferno van Yael Bartana én Thing van Anouk De Clercq.

Geschreven door ZENO CORNELIS