Filmfestival van Mannheim: kort en krachtig

ALLES IN BUTTER van Rike Holtz is slechts 30 minuten lang, maar inhoudelijk zo gecondenseerd dat er voldoende verhaalstof is voor een lange speelfilm. Filmmagie sprak met filmmaakster Rike Holtz (°1980) over haar krachtige jongerenportret.

ALLES IN BUTTER portretteert drie opgroeiende zussen die kunnen gelden als een dwarsdoorsnee van de jeugd vandaag. Er is de filmmaakster die met een camera rondloopt, die model staat voor de waarnemende jeugd, de punkzus, a rebel without a cause die meer stuk maakt dan goed voor haar is maar die eigenlijk graag alles anders zou zien, en de derde zus ten slotte sluit zich op in haar kamer, lijkt onverschillig voor alles wat er in de wereld aan de hand is, maar zal aan het eind de wens van het drietal wel knap weten te verwoorden. Een intelligent debuut, erg gevat verteld, de nagel op de kop. Rike Holtz, de jonge filmmaakster die ook zelf het scenario schreef, woont in Heidelberg en maakte graag wat tijd vrij voor een babbel.

FILMMAGIE: Hoe ben je geïnteresseerd geraakt in films maken?

RIKE HOLTZ: Jarenlang kwam ik hier naar het filmfestival en zag ik al die wonderbaarlijke, onbekende films waarvan maar een klein aantal in de gewone bioscoop te zien was. De ontdekking van dat parallelle circuit gaf de doorslag om zelf naar een filmschool te gaan.

En in Kassel het vak te leren van filmmakers zoals Yana Drouz en David Safarian?

R. HOLTZ: Ja, inderdaad, om zo ook deel te gaan uitmaken van de NUR film Group. Dat zijn jonge mensen die als collectief films maken met Kassel als hoofdkwartier, onder het waakzame oog van onze leraars, onze mentoren.

Ik herkende in de scène met de streepjes op de deur in het begin van de film de stijl van Yana, klopt dat?

R. HOLTZ: Mogelijk, al is de belangrijkste karakteristiek van de NUR film Group zonder twijfel diversiteit, met jonge filmmakers uit Rusland, Iran, Duitsland enz. Door die verschillende culturele achtergronden kunnen we veel van elkaar leren.

Van de drie zussen in de film ben jij dan die met de camera?

R. HOLTZ: In elk van de drie zit wel een stukje van mezelf, al is het logisch dat de zus met de camera degene is die het meeste op mij lijkt.

Is je film een directe verwijzing naar 'Drie zusters' van Anton Tsjechov?

R. HOLTZ: Niet direct. Ik heb het wel gelezen. Ik vond het belangrijk om met een origineel scenario te werken. Een zekere invloed van alles wat je zintuiglijk waarneemt is echter nooit helemaal weg te denken.

Er is een scène met vier roeiers in een boot op een mistige ochtend ...

R. HOLTZ: Ja, dat toont dat ze allemaal tegelijk even hard aan de roeispanen moeten trekken als ze vooruit willen komen.

Bij de aftiteling kunnen we lezen dat de film is opgedragen aan je zus die in 2004 overleed ...

R. HOLTZ: Magdalena ... Zij heeft model gestaan voor het punkmeisje dat revolteert, al doen ze dat alle drie wel, maar dan op een andere manier.

Een van de zussen blijft wel veilig op haar kamer ...

R. HOLTZ: Maar ook dat is rebels! Weigeren deel te nemen aan het dagelijkse hectische leven en te consumeren zonder veel na te denken.

Toch is het zij die op het eind zorgt voor het sleutelmoment, de zingeving van het voorgaande.

R. HOLTZ: Wanneer ze zegt: “We hebben alles, maar ik kom er niet toe om daar iets mee te doen!” Weet je, te veel jonge mensen halen een mooi diploma, maar weten niet hoe het dan verder moet. Ze hebben geen houvast, zijn daarom zo makkelijk beïnvloedbaar. Het kapitalisme of communisme biedt geen oplossing, je voelt aan dat er iets fout loopt. Dat is de voedingsbodem die wordt gebruikt door de islamitische fundamentalisten. Religie biedt sommigen wel een houvast.

Wat brengt de toekomst?

R. HOLTZ: Momenteel werk ik aan twee projecten die lange speelfilms zullen worden, maar noch ik, noch het project bepaalt de duur. Het heeft weinig zin om iets nodeloos te rekken om toch maar een avondvullende film te hebben.

Projecten genoeg?

R. HOLTZ: Dat zijn dan alleen maar de filmprojecten waar ikzelf mee bezig ben. De NUR film Group werkt nu eerst aan een film van mijn monteur Behrooz Karamizade, nadien zijn er nog andere, waardoor er vrijwel geen tijd overblijft om bijvoorbeeld gedichten te lezen.

De trailer van de korte fictiefilm ALLES IN BUTTER vindt u hier.

 

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee