Filmfestival van Oostende kleurt Vlaams

Met de avant-première van het bijzonder sfeerportret LITTLE BLACK SPIDERS (foto) van Patrice Toye, dat overigens het voorbije weekend zeer goed is onthaald op het Filmfestival in het Canadese Montréal, kleurt het Filmfestival van Oostende opnieuw zeer Vlaams. En dat is ook de bedoeling.
Patrice Toye neemt de kijker mee naar het jaar 1978, in het pre-abortustijdperk zeg maar, toen meisjes die ongewild zwanger werden, ver van de bewoonde wereld, op een geheime plek konden gaan bevallen... Met een opmerkelijk stevig debuterende actrice Line Pillet als Katharina/Katja.

In een andere avant-première, BARBARA, gaat Christian Petzold terug naar de jaren 80 in het DDR toen argwaan en achterdocht de norm waren; elke intellectueel werd er bijna van verdacht van vroeg of laat naar het westen te willen. En het Spaanse LA VOZ DORMIDA is gesitueerd tijdens het autoritaire regime van generaal Franco. Nog verder terug in de tijd gaat LAWLESS van John Hillcoat, die refereert aan de tijd van de drooglegging, en het illegaal stoken van sterke drank in een uithoek van de VS.

Uitkijken is het naar A ROYAL AFFIAR, THE BOURNE LEGACY, HOPE SPRINGS en KILLER JOE van William Friedkin (voor wie de film alsnog mocht gemist hebben), met in het voorprogramma de korte film ROBYN O. (14) van Cecilia Verheyden, goed voor de persprijs op het voorbije Filmfestival van Brussel. We vermelden ook de film LES FEMMES DU BUS 678 over seksuele intimidatie in Egypte. En de prachtige jeugdfilm KAUWBOY – in aanwezigheid van de hele cast – over een jongetje, diens vader en een tamme vogel, een 'kauw'.

We signaleren ook graag twee Vlaamse documentaires: GEEN COMMENTAAR van Pascal Poisonnier (over de media en hun journalisten in Vlaanderen) en het multiculturele portret MIJN TANTES UIT GENT.
In het rijtje klassiekers moet je zeker even de tijd nemen voor CRIA CUERVOS waarmee Carlos Saura (waarna het liedje 'Porque te vas' voor eeuwig in je hoofd zal blijven rondslingeren) afrekende met het Franco-tijdperk in Spanje. En BADLANDS van Terrence Malick ,dat nadien o zoveel films zou inspireren.
Aan Vlaamse kant twee ultieme boerenfilms: het ergens in Wallonië opgenomen ANTONIA van de Nederlandse Marleen Gorris met Jan Decleir als boer Bas en BOERENSYMFONIE.

De laatste vrijdag van de maand is er een warm aan te prijzen Dag van het Beroep voorzien.

Op de slotavond worden traditioneel de Vlaamse Filmprijzen uitgereikt, die voortaan de Ensors heten. THE INVADER van Nicolas Provost kreeg acht nominaties, TOT ALTIJD van Nic Balthazar 7 en HASTA LA VISTA van Geoffrey Enthoven en SWOONI van Kaat Beels elk 6. GROENTEN UIT BALEN ten slotte haalde er drie, ALLEZ EDDY twee en MIXED KEBAB een nominatie.
Wedden dat HASTA LA VISTA als grote winnaar uit de bus komt? Voorzitter van de jury is Barbara Sarafian.

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee