Filmfestival van Oostende van start

Een zestigtal films zijn vanaf morgen te zien in Oostende op de tiende editie van het Filmfestival van Oostende (FFO) dat graag het publiek van de kust wil laten kennismaken met de betere film, van de tragikomische thriller LE CONFESSIONI van Roberto Ando, de prachtige kostuumfilm THE HANDMAIDEN van Park Chan-Wook tot de melancholische lyriek van ÉTERNITÉ van Tran Anh Hung. Deze jubileumeditie opent morgen met EVERYBODY HAPPY van Nic Balthazar. Als slotfilm gaat LE PASSÉ DEVANT NOUS in wereldpremière, het langspeelfilmdebuut van Nathalie Teirlinck. Twee Gentenaars als blikvangers van het Filmfestival van … Oostende dus.

Traditiegetrouw sluit het festival af met de uitreiking van de Ensors, de Vlaamse Filmprijzen zeg maar. Vorig jaar trok de jury resoluut de cinefiele kaart en ging er een schokgolf door Vlaanderen. Of de jury dit jaar opnieuw de film als kunstvorm zal laten primeren, weten we pas volgende week, maar de kans is klein. De Ardeense wraakthriller van Robin Pront D'ARDENNEN, de Belgische inzending voor de Oscars, heeft alvast 10 nominaties op zak. Andere genomineerde films uit een totaalpakket van negentien in de categorie beste film zijn BELGICA, de vijfde film van Felix van Groeningen, met 6 nominaties, net zoveel als BLACK van Adil El Arbi en Billal Fallah. Maar kunstzinnig is nog iets anders. Het veel te weinig vertoonde GALLOPING MIND (foto) van Wim Vandekeybus (5 nominaties) en de bijzondere animatiefilm over de Eerste Wereldoorlog, CAFARD van Jan Bultheel, met amper 2 nominaties zijn daar dan veel betere voorbeelden van.

De sectie LOOK van FFO herbergt een internationale competitie – met aandacht voor de look van de film (d.w.z. fotografie, production design enz.) - met zes vrij recente films. Daarvan zijn DEATH IN SARAJEVO van Bosniër Danis Tanović en MAHANA van Nieuw-Zeelander Lee Tamahori het bekendst maar ze hebben geen (Belgische) verdeler. A HEAVY HEART van Thomas Stuber (DE) en PERFECT STRANGERS van Paolo Genovese (IT) zijn dan weer de enige die in het onderdeel TASTE OF EUROPE wel al een distributeur hebben. Van de zeventien zijn er zes die een kans maken op de prijs, waaronder SPARROWS van Ijslander Rúnar Rúnarsson (met muziek van Kjartan Sveinsson van het onvolprezen Sigur Rós) en STRANGE HEAVEN van Dariusz Gajewski (PL) met Agnieszka Grochowska in de hoofdrol. Het is een van de vijf films in deze sectie uit het gastland van deze editie.

Een ruim luik avant-premières bevat Tim Burton's MISS PEREGRINE'S HOME FOR PECULIAR CHILDREN, die samen met vijftien andere films de Angelsaksische film vertegenwoordigt. Als publiekstrekker fungeert CAPTAIN FANTASTIC van Matt Ross. Viggo Mortensen speelt al zijn hippie-idealen uit als alleenstaande vader van een kroostrijk nageslacht dat in en met de natuur leeft. De maatschappij evenwel blijkt nog even stug als vijftig jaar geleden en heeft weinig sympathie voor deze outsiders ... LITTLE MEN van Ira 'Love Is Strange' Sachs staaft met behulp van twee New Yorkse tieners de bewering dat vriendschap voor kinderen doodeenvoudig is maar dat volwassen vrienden op wie je kan rekenen een uitzondering vormen. HELL OR HIGH WATER van David Mackenzie steunt op een stevig scenario, op Jeff Bridges in een glansrol en op de muziek van Nick Cave en Waren Ellis (zie artikel in de rubriek Sound, FM 667).

Ten slotte is er onder meer nog het met vijf Israëlische Ophirs gelauwerde BABA JOON van Yuval Delshad en THE VIOLIN TEACHER van Braziliaan Sergio Machado met een mix van klassieke muziek van toen en bekende rappers van nu. Want: “een goed gespeeld lied het felste beest kalmeert”, wordt in het waargebeurd verhaal gezegd. De parallel met KINSHASA SYMPHONY van Claus Wischmann & Martin Baer opdringt zich op. BODKIN RAS van Nederlander Kaweh Modiri, dit jaar goed voor de Fipresci-prijs in Rotterdam, is een met grove korrel opgenomen no nonsense drama over een onbekende die een nieuw leven wil beginnen in een afgelegen plaatsje in de Schotse Highlands. “The art of seduction lies in a women's knickers” en andere cut the crap-stuff versterken de authenticiteit. Voor zachtmoedige zielen is er ÉTERNITÉ, de nieuwste van Tran Anh Hung, die sinds De geur van de groene papaya en Cyclo is blijven schaven en vijlen, waardoor de zachte pasteltinten en het leven van vier generaties vrouwen worden verweven tot een poëtische meditatie over leven en dood, maar met de nadruk op de schoonheid van het leven. De constant in beweging zijnde camera tast voorzichtig de leefruimte af, bang het familiale geluk te verstoren zo lijkt het wel, of om duidelijk te maken dat het leven een rustig kabbelend riviertje is.

Wie ondanks al dat moois toch graag op zeker speelt zijn er negen films in een retrospectief luik met de 153' versie van Francis Ford Coppola's APOCALYPSE NOW 1979 (2001) gesandwiched tussen CASABLANCA van Michal Curtiz (1942) en THE WAR ZONE van Tim Roth (1999).

Chris Lomme en Jo De Meyere krijgen op de slotdag nog een Lifetime Achievement Award, al zal je acht dagen lang ook nog ander schoon volk over de rode loper zien paraderen. En niet onbelangrijk: voor dertig euro heb je een festivalpas die toegang geeft tot zowat alle voorstellingen. Daarvoor hoeft niemand dus weg te blijven.

Meer info en uren van vertoningen : www.filmfestivaloostende.be

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee