Filmfestival van Torino gestart

Het voorbije weekend ging in het Italiaanse Turijn het filmfestival van start. De naijver tussen de filmmanifestaties Torino Filmfestival (tot 15 edities geleden Cinema Giovani) en het Filmfestival van Rome heeft meer te maken met de hete Romeinse adem die Turijn nog in de nek voelt als het niet eens twee weken later van start gaat. De nieuwe Torino-directeur, filmregisseur Paolo Virzì (N – Napoléon et moi) sneerde onlangs na de 8ste editie van Rome dat er in de Italiaanse hoofdstad wel heel wat geld tegen de glitter en glamour werd aangegooid. Ook Turijn inviteerde voor de 31ste editie (nog tot 30 november) internationale gasten, rolt echter geen rode loper uit en roept de filmmakers en eventueel enkele acteurs op het podium om hun film in te leiden. Voor de rest alleen maar audiovisueel materiaal van ‘s morgens tot ‘s nachts, verspreid over talloze plaatsen en zalen van de Fiat- & Juventus-stad.

Trouw aan de originele roeping focust Turijn eerst en vooral op nieuwigheden: debuut- of tweede regies in alle genres en professionele formaten, tendenzen, media, speciale invalshoek op commercieel materiaal.
De festivalopener was LAST VEGAS (foto) van Jon Turtelbaum waarin de sterren De Niro, Michael Douglas, Morgan Freeman, Kevin Kline hun leeftijd moeten erkennen wanneer ze als levenslange vriendenkliek het vrijgezellenafscheid van een van hen in Las Vegas denken te gaan vieren zoals in hun jonge jaren. Afsluiter is de Spaanse thriller GRAND PIANO van Eugenio Mira, waarin het gevaar in een piano-concert schuilt, met de Amerikaanse protagonisten Eliah Wood en John Cusack. Deze twee commerciële titels behoren tot de sectie “Mobile”, een allegaartje van betere actieprenten en comedy tot intimistische nadenkertjes van/met onder andere de Coen Bros, de ultieme James ‘Soprano’ Gandolfini, een opgefriste 8 ½, een geupdate Jeremiah Johnson-Robert Redford, een onconventionele Bollywood, Jim Jarmusch,ALCESTE à BIBYCLETTE, een Suzanne geïnspireerd door Leonard Cohen’s song… Een (nieuwe) onderafdeling van dit luik heet “Europop”, een keuze van pure entertainmentfilms van Europese makelij die in het land van oorsprong hoge ogen gooiden maar niet dadelijk op de internationale markt belanden.
De hoofdmoot blijft de aantrekkelijke competitie van debuutfilms of quasi die dus zonder vooringenomenheid voor verrassende ontdekkingen kunnen zorgen.
In het “After Hours”-onderdeel zitten producties die het best tot hun recht komen rond middernacht om de zenuwen op de proef te stellen met horror, SF, thrillers… Hier vindt Vincent Lannoo’s AU NOM DU FILS Au een onderkomen.

Helemaal nieuw ten slotte is ook “Big Bang TV” met auteur-tv-series die misschien een plaatsje krijgen op het recente Italiaans cultureel tv-kanaal LaEffe, maar die in onze contreien met of zonder ondertitels al te zien waren: Jane Campions Top of the Lake, David Fincher’s House of Cards en Sean Durkins Southcliffe.

Geschreven door MARCEL MEEUS