Flagey herneemt Quinzaine des Réalisateurs 2.07-9.07

De Cannesselecties zijn niet voorbehouden aan de geluksvogels die naar het festival in Frankrijk kunnen trekken. Jaarlijks herneemt Flagey in Elsene in samenwerking met CINEMATEK (16 van de 20 films uit) de alternatieve Quinzaine des Réalisateurs, een sectie die tot stand kwam na de protesten in mei '68 tegen de toenmalige Cannesorganisatie. Ook vandaag nog is het een volledig onafhankelijke sectie.

50 jaar mei '68 is dus ook 50 maal Quinzaine des Réalisateurs. Voor de verjaardagseditie stelden vijf cineasten (onder wie Jaco Van Dormael en Jim Jarmusch) playlists op waaruit voor de films nummers werden afgespeeld. Emma de Swaef & Marc James Roels nieuwe film Ce magnifique gâteau! was te zien op de verjaardagsceremonie. Het eveneens Belgische Our Song to War (Juanita Onzaga) zat in de kortfilmcompetitie. 

Anders dan bij de Officiële Selectie, die uitmondt in de uitreiking van de Gouden Palm, krijgen de meer alternatieve films van de Quinzaine maar zelden een Belgische release. Precies daarom is het een mooie kans komende week naar Flagey te trekken en de selectie toch te bekijken. De enige film die hier (tot zover geweten) verdeeld wordt, is ook meteen de enige animatiefilm van het programma: MIRAÏ van de Japanner Mamoru Hosoda. In Japan is hij een gevestigde waarde, maar in Europa dringen animefilms maar zelden door tot de mainstreamcultuur. De grote plotlijnen van MIRAÏ zijn herkenbaar voor Japanse anime (denk aan de films van Studio Ghibli, de internationaal bekendste Japanse animatiestudio): kinderen begeven zich in een magische wereld om aan de realiteit te ontsnappen. De film is aangekocht door Cinéart en komt uit in oktober.

De belangrijkste prijs van de Quinzaine ging naar Gaspar Noé's CLIMAX: "Een groep jonge dansers wordt meegesleurd in een bacchanaal op ninetiesbeats. De choreografieën van bewegende lijven gefilmd in één camerabeweging paren herinneringen aan klassieke musicalscènes met urban dance en ninetiesnihilisme. Zelf ziet Noé de industrieel aandoende dansstudio als een baarmoeder, en CLIMAX dus als een gebalde ervaring van leven (en dood)." (Filmmagie 686). Noé's nieuwste wordt op vrijdag vertoond.

JOUEURS (Engels getiteld Treat Me Like Fire), Marie Monges debuutfilm met Franse sterren Stacy Martin (Nymphomaniac) en Tahar Rahim (Le Prophète), kan je gaan bekijken op dinsdag 3 juli: "Films over gokken zoals The StingRain ManThe Cincinnati KidThe Gambler en Bob le flambeur zijn mannenfilms. JOUEURS biedt een vrouwelijke kijk op verslaving: we ervaren Abel door de ogen van Ella en daarom krijgen we pas op het einde via een monoloog inzicht in het crapuleuze en meedogenloze gedrag van het mannelijk hoofdpersonage." (online verslag uit Cannes)

Het Chinese THE PLUTO MOMENT van Ming Zhang heeft een intrigerende premisse, maar stelt wat teleur in zijn uitwerking. Films uit China hebben wel vaker een traag, haast meditatief karakter, waarvoor je je als kijker moet kunnen openstellen. In het geval van THE PLUTO MOMENT is die langdradigheid gemotiveerd door het verhaal: een filmcrew vertrekt op een schijnbaar uitzichtloze zoektocht in de wildernis van Sichuan (Zuidwest-China), om een folkloristisch begrafenisritueel vast te leggen. Zhang hanteert een documentaire stijl met een los gehanteerde camera en vertelt een schijnbaar afwezige want zich bijzonder traag ontwikkelende plot waarin de verhoudingen tussen de crewleden nooit helemaal duidelijk worden. Wél is duidelijk dat iedereen steeds vermoeider, hongeriger en meer gespannen wordt. 

De film MANDY (donderdag 5 juli), die in de media vooral aan bod kwam als de opvallende comeback van Nicolas Cage (IndieWire kopte: "Nicolas Cage Takes Psychotic to a Blood-Soaked Extreme in His Most Acclaimed Film in Years”), zou een aan het B-horrorgenre grenzende, psychedelische trip zijn. Een deel van de film werd in België opgenomen en kleine rollen zijn weggelegd voor de Vlaamse acteurs Line Pillet en Sam Louwyck. Opvallend genoeg zit de enige andere langspeelfilm met een deels Belgische productie, Weldi van Mohammed Ben Attia, níét in het programma van Flagey. De film werd mede geproduceerd door Films du fleuve, het productiehuis van de broers Dardenne. Is het misschien de verrassingsfilm die gepland staat op vrijdag 6 juli?

Naast 16 speelfilms toont Flagey ook twee kortfilmcompilaties, met op zaterdag 7 juli onder andere SKIP DAY (Patrick Bresnan & Ivete Lucas, 17'), de Amerikaanse winnaar van de Prix Illy du court métrage in de Quinzaine.

Info & tickets

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS