Forumfilms uit de Berlinale in Brussel

In Brussel zijn zeven films uit het Forum, de meest gedurfde sectie van het voorbije Filmfestival Berlijn te zien. Deze exclusieve selectie speelt nog tot zeven mei in het Goethe-instituut.

Avant-garde, experimentele cinema, essay, langetermijnoverwegingen en andere onbekende filmstijlen komen aan bod in Forum 2013-14, een onderdeel van de Berlinale die internationale en jonge filmers (vaak debutanten) in de kijker zet. De zeven films werden geselecteerd omwille van de vernieuwende taal die ze aandurven, ze zijn volgens Birgit Kohler – co-directeur van het Arsenal-Instituut voor Film en Videokunst en lid van het selectiecomité van het Forum – een doorsnede van wat het Forum te bieden heeft. “Ze geven een goed inzicht in de thema’s, de esthetiek en de vertelvormen die de voor het Forum geselecteerde films zo bijzonder maken.”

Op zes mei wordt het Braziliaanse Castanha van Davi Pretto , deels documentaire, deels drama. Vijftigjarige Joao is acteur en woont bij zijn 72-jarige moeder. Hij spendeert zijn tijd als travestiet in homobars of in kleine toneelproducties en op de set van onafhankelijke films. Werkelijkheid en rol lopen door elkaar terwijl Joao geplaagd wordt door zijn verleden en de wil uit het leven te stappen.

Het Duits-Poolse SIENIAWKA van Marcin Malaszczak staat op dezelfde avond geprogrammeerd. Deze experimentele film toont het leven op een planeet die op een uurtje van Berlijn ligt. Een kosmonaut bekijkt een aarde die op de onze lijkt; door open mijnen is het landschap vergaan, de bewoners zijn geesten van hun vorige zelf. Ze roken samen door een open raam, dragen sjofele kleren en eten soep uit emmers. De zomer komt en het land baadt in een helder, hoopvol licht. Verleden, heden en toekomst komen samen terwijl de grens tussen fantasie en realiteit vervaagt.

Op zeven mei spelen SHE’S LOST CONTROL (foto) van de debuterende Amerikaanse Anja Marquardt en het Egyptische COMING FORTH BY DAY van Hala Lotfy. In SHE’S LOST CONTROL vrijt seksuele surrogaat Ronah met emotioneel onontvankelijke mannen om hen zo intimiteit aan te leren. Haar cliënten worden door een psychotherapeut doorverwezen. Voor haar is van echte intimiteit geen sprake, ze negeert zelfs haar broertje dat om hulp schreeuwt omdat zijn moeder verdwenen is. Wanneer Ronah valt voor een van haar klanten, lopen professionele en persoonlijke relaties door elkaar. De film kreeg in Berlijn de C.I.C.A.E.-award voor arthouse-films van het Forum. COMING FORTH BY DAY is het verhaal van de Egyptische Soad, die haar eigen dromen aan de kant zet om voor haar bedlegerige grootvader te zorgen. Haar moeder werkt ’s nachts in een ziekenhuis en heeft overdag amper energie. Soad ondergaat de dagelijkse routine die soms frustrerend, soms bijzonder teder is.

Vorige week al waren er in Bozar enkele films uit de selectie te zien. Zo had DAS MERKWÜRDIGE KÄTZCHEN van Duitser Ramon Zürcher het over de magische realiteit van het alledaagse. Een familie komt samen om heel normale, maar tegelijk heel bizarre handelingen uit te voeren: een wasmachine herstellen, een knoop aannaaien, een experiment met een sinaasappelschil… En dat alles onder het waakzame oog van een kat en een hond. Het semi-documentaire BATTLE OF TABATÔ van João Viana was er samen te zien met I USED TO BE DARKER van Matthew Porterfield. In BATTLE OF TABATÔ keert een door de burgeroorlog in West-Afrika getraumatiseerde vader naar Guinee terug om de trouw van zijn dochter bij te wonen. In het dorpje Tabatô, waar de bruiloft zal plaatsvinden, wonen alleen muzikanten. Zij helpen de man zijn demonen te verdrijven in een surrealistisch gevecht in zwart-wit. I USED TO BE DARKER is een zoektocht naar houvast in het verleden en de toekomst. De Noord-Ierse Taryn loopt van huis weg en vindt bij haar oom en tante alleen maar een huwelijk dat op de klippen loopt. Hun zoektocht naar liefde in bekende en nieuwe plaatsen was eerder ook al te zien op het Sundance-festival.

Info en tickets op http://www.goethe.de/ins/be/bru/ver/nl12557359v.htm.

Geschreven door WOUTER SPILLEBEEN
 
onomatopee