Francofonie centraal in Namen

Van 27 september tot 4 oktober viert het Festival International du Film Francophone in Namen de Franstalige cinema. Niet enkel Franse, maar ook onder meer Belgische, Tunesische en Senegalese films zijn welkom in de competitie. Zo bewijst het festival dat de rijke francofone cinematraditie zich niet beperkt tot de bakermat van de Lumière frères.

Voor een masterclass met de Franse cineast André Téchiné kan je deze herfst in Namen terecht. De “cineaste insoumis”, zoals de documentaire van Thierry Klifa hem ziet, is er de voorzitter van de jury van het Festival International du Film Francophone – Belgique. Het FIFF is de jaarlijkse reünie van de Franstalige filmwereld in België, waar je de oogst van het voorbije seizoen kan zien (Continuer, Duelles, Le jeune Ahmed, Emma Peeters, Pour vivre heureux en de documentaire Bains publics).

Een echte biostopper zat er voor de films van de Fédération Wallonie-Bruxelles vorig jaar niet tussen. Namen compenseert dit gemis met nieuwe beloftevolle Waalse en Brusselse producties zoals de Oscarinzending Nuestras Madres (César Diaz), het transgenderdrama Lola vers la mer (Laurent Micheli), de hybride film over prostitutie in Peru By the Name of Tania (Mary Jiménez & Bénédicte Liénard), het Ardense psychodrama Adoration (Fabrice Du Welz) of de migratiekortfilm Notre territoire (Mathieu Volpe). Op diverse festivals van Berlijn over Cannes en Locarno tot Angoulême werden deze films goed onthaald.

Dit Belgische aanbod wordt geflankeerd met een sterke competitie van nieuwe films uit francofone landen met onder andere openingsfilm Chambre 212 (Christophe Honoré), Matthias et Maxime (Xavier Dolan), Roubaix, une lumière (Arnaud Desplechin), Notre Dame (Valérie Donzelli) en Camille (Boris Lojkine). Deze kort- of langspeelfilms strijden in Namen voor de officiële Bayards, maar ook de publiekprijzen zijn meestal fel begeerd.

Dat een filmfestival een afweging maakt tussen artistieke en commerciële belangen, hoort er nu eenmaal bij. De Coup de coeur gaat dit jaar naar fotomodel en actrice Laetitia Casta, het gezicht van L’Oréal en bekend van haar Bardot-rol in Gainsbourg (vie héroïque).

In totaal worden 136 films vertoond, verspreid over drie locaties met Ciné Cameo als centraal punt. Er zit een rijke selectie kortfilms bij, verdeeld over een nationale en internationale competitie. Opvallend in het francofone aanbod is dit jaar de sterke aanwezigheid van Tunesische films. Na het recente succes van Les bienheureuxen Weldizetten Les épouvantails (Nouri Bouzid), Noura rêve (Hinde Boujemaa), Un fils (Mehdi M. Barsaoui), de kortfilm Ikhwène (Meryam Joobeur) en het Marokkaanse Adam (Maryam Taouzani en Nabil Ayouch) de opmars uit de Maghreb verder. Waarmee het FIFF aantoont dat francofonie niet beperkt blijft tot het Franse moederland.

Beeld: Nuestras madres

Geschreven door DIRK MICHIELS