Generatie B vanaf 8 februari op Canvas

“GENERATIE B kiest resoluut en onbeschaamd voor absurde comedy”, klinkt het bij de persrelease van deze nieuwe Canvasreeks. De show is inderdaad doordrongen van absurde situaties. Om er maar enkele te noemen: een experimentele performance - details lenen zich niet tot het geschreven woord - barst los tijdens het jaarlijkse familiediner, een personage is vergezeld van een glazen pot met een foetus en een escort speelt in motels ketnetshows na, inclusief kindertekeningen en berenkostuum.

Het lugubere en/of erotische karakter van sommige scènes doet denken aan MONSTER!, de tv-show uit 2010 die gecoproduceerd was door theatergezelschap Abattoir Fermé. Denk: kitsch, rommelig camerawerk, flikkerende lichten, liters nepbloed en een resem akelige mannen. Schrijver en theaterregisseur Joost Vandecasteele, samen met Pieter Van Hees scenarist van de serie, schreef ook teksten voor Abattoir Fermé (hoewel niet voor MONSTER!), dus de link is snel gelegd. De regie was in handen van Pieter Van Hees, scenarist en regisseur van Linkeroever (2008), Dirty Mind (2009) en Waste Land (2014). De twee (en DOP Brecht Goyvaerts) werkten ook samen voor de reeks Chaussée d’Amour, vanaf 9 februari op VIER.

Centraal in de serie staat de huidige generatie eindtwintigers en begindertigers, en hun clash met de oudere generatie, de zogenaamde babyboomers. Vandecasteele en Van Hees leveren maatschappijkritiek door actuele problemen zo sterk uit te vergroten dat ze grappig worden. Omdat de vooroordelen die de twee werelden over elkaar hebben belachelijk worden gemaakt, heeft de serie iets verzoenends. Een geëscaleerde economische crisis vormt de basis van GENERATIE B, met als gevolg veel werkloosheid. Pas afgestudeerden slapen op straat in kartonnen tenten. We lezen op een bordje “Will do accounting for food”. Jongvolwassenen staan in lange rijen voor een 'attest van werkwilligheid', een overbodige bureaucratische constructie. Die situaties zijn natuurlijk sterk overdreven, maar ze hebben wel degelijk hun basis in de hedendaagse realiteit. Zo breekt de serie een lans voor deze generatie – volgens hun ouders (evengoed een karikatuur) verwende, luie pubers.

De maatschappijkritiek wordt opgehangen aan het doodnormale hoofdpersonage Jonas (Jeroen Van der Ven), die zonder lief en zonder werk verloren loopt in de stad. Hij komt in de meest absurde situaties terecht en wordt omringd door bizarre figuren, zoals een nymfomane ketnetwrapster (Ella-June Henrard), een breigeil ex-lief (Anemone Valcke), een asociale hackster (Efrat Galai) en een blanke zwarte (Jeroen Perceval). Het personage van Jeroen Perceval, die druk de woorden bitch, papi en nigger om zich heen gooit, zal de revolutie leiden waar de serie naartoe werkt. Samen met zijn harem vormt hij het Generation Liberation Army. En dan is er nog Ibrahim (Zouzou Ben Chikha), het prototype van ‘de profiteur’, waar menig Vlaming zoveel haat tegen koestert. Achteraan in zijn nachtwinkel runt hij een telefooncentrale. Om geld van de overheid los te peuteren laat hij Jonas (op papier “een biseksuele danser met zwakke enkels”) het kunstenaarsstatuut aanvragen. Hij deelt bordjes met het gehandicaptenpictogram uit: "Zo kunt ge altijd gratis parkeren!" Het onuitgesproken uitgangspunt: zulke mensen bestáán niet. De personages zijn origineel en ook erg goed gecast, maar grappig uit de hoek komen lukt niet altijd. De spitsvondigheid van de dialogen (enkele oneliners: “Ik geloof in niks, maar dan héél hard” en “Opvoeding heeft niets met eerlijkheid te maken”) komt soms kunstmatig over.

Brussel is het decor voor dit alles. Bij de reeds aanwezige hoeveelheid aan daklozen, werklozen, camerabewaking, nachtwinkels en zwerfvuil wordt nog een schepje bovenop gedaan. Een man van allochtone origine reageert kwaad op de vraag of hij Nederlands spreekt: “Dégage-toi!”. De soundtrack past bij de stad: luide elektro met Franstalige rap en een sterke Arabische sound. Het is bepaald geen toeristisch pamflet, maar GENERATIE B slaagt er wel in Brussel te verbeelden als een levendige stad waarin veel jongeren op zoek zijn naar een toekomst en elkaar vinden, waardoor er een saamhorigheidsgevoel ontstaat.

De kijkcijfers van GENERATIE B zullen vermoedelijk niet zulke hoge toppen scheren als het met iPhone gefilmde De 16, de satirereeks die in oktober op Canvas liep. Daarvoor is de serie te absurd en het gevoel voor humor niet subtiel genoeg. GENERATIE B is vanaf 8 februari zes weken lang te zien op Canvas, iedere woensdag om 21.45. Bekijk hier de trailer.

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS