Gent, een eerste festivalbalans

Ongeveer 4000 genodigden die de openingsfilm van het festival in Gent, The Broken Circle Breakdown van Felix Van Groeningen, kwamen zien, een Lifetime Achievement Award voor Vittorio & Paolo Taviani (Cesare deve morire), uitgereikt door de broers Dardenne: Jean-Pierre & Luc. En een film in competitie, een Vlaamse die iedereen verbijsterd achterliet: KID (foto) van Fien Troch. Dat waren de ankerpunten van de eerste dagen van het Filmfestival.

Maar de veelvraten onder de cinefielen hebben de voorbije dagen alvast hun hart kunnen ophalen aan het meer dan 15 uren durende THE HISTORY OF FILM waarin de maker Mark Cousins het devies huldigt: alle macht aan de vernieuwers!
Zijn wat provocerende boutade 'Niet Hollywood maakte klassieke cinema maar Japan' staaft hij met voorbeelden. Ondanks dat sterke begin kan hij toch af en toe niet verbergen dat hij een aantal vernieuwers zoals een Raoul Ruiz, een Alexander Kluge en een Kim Ki-duk – om maar enkelen te vernoemen – heeft gemist. Ook het uitsluitend vermelden van Disney als het om cartoons & animatiefilms gaat, laat een wrange smaak na. Om nog maar te zwijgen over de stiefmoederlijke behandeling die de documentaire te beurt valt. Van NANOOK gaat het linea recta naar ETRE ET AVOIR met een knipoog naar Leni Riefenstahl en Claude Lanzmann.
Paul Schrader krijgt samen met Quentin Tarantino, die allebei ruiterlijk toegeven hun inspiratie bij de oude meesters in Japan te hebben gehaald, alle ruimte om hun meningen te ventileren. En uiteraard is er een overdaad aan aandacht voor blockbusters zoals JAWS en STAR WARS.

Toch wordt de lange zit gerechtvaardigd en is de film een aanrader voor elke filmliefhebber. Zo leer je dat Hollywood slechts inspeelt op de verhalenhonger van het publiek wat te maken heeft met de industrie die daar is gehuisvest. Vernieuwing is er niet aan de orde,er moet winst worden gemaakt. De rest is bijkomstig.
Ook kunnen we vernemen hoe groot iemand zoals Méliès wel was, iemand die met vrij primitieve oplossingen kwam om zijn ongebreidelde fantasie in beeld te kunnen brengen. Hoe een briljante monteur Eisenstein wel was en hoe hij dankzij zijn POTEMKIN allerlei gevoelens wist los te weken. Hoe Sokourov het klaarspeelde om met de uit focus geslepen lenzen films op het grote scherm te toveren die eruit zagen als schilderijen van Caspar Friedrich. En hoe het spelen met emoties een gevaar vormt als het in verkeerde handen terechtkomt: cfr. Leni Riefenstahl in nazi-Duitsland.

Leerzaam zonder belerend te zijn, onderhoudend zonder cliché, THE HISTORY OF FILM is het allemaal en nog veel, veel meer. Cousins weet de sensatie te vermijden zonder daarom de spraakmakende films uit de weg te gaan. Van I'M CURIOUS YELLOW van Sjöman is bijvoorbeeld de fietstocht te zien en uit L'AGE D'OR van Luis Bunuel het moddergevecht met de lava. Voorbeeldige keuzes, wars van elk gratuit voyeurisme.
Na deze film(marathon) gezien te hebben is kijken naar een film niet meer hetzelfde. En dat is op zich al een niet te onderschatten verdienste.

Het Filmfestival van Gent duurt nog tot volgende zaterdag. Morgen zondagnamiddag worden de korte films vertoond die voor de Studentenfilmcompetitie werden geselecteerd.

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee