Girl en Nos batailles winnen Les Magritte

In een vinnig gepresenteerde, drie uur lange show op La Deux (RTBF) zetten Les Magritte de brede Belgische film in de kijker. Want de beeldjes werden dit jaar grotendeels verdeeld onder het Franstalige NOS BATAILLES en het Vlaamse GIRL. Voor het eerst stemden naast de professionals ook cinefiele bioscoopbezoekers mee.

NOS BATAILLES van de Brusselse cineast Guillaume Senez (zie FM 688) kwam uit de bus als beste film uit Franstalig België. Een terechte winnaar. Senez’ opvolger van het gevierde tienerdrama Keeper is een meeslepende film over crisismanagement op de werkvloer én in het gezin, tegen de achtergrond van sociale dumping in een pakjesbedrijf. Met de verzetsgolf van de gele hesjes, al weken voorpaginanieuws, een actuele keuze. Na het succes van Keeper in 2017, heeft Senez nu de Magritte voor Beste Film, Beste Regisseur en Beste Montage op zak voor NOS BATAILLES, dat ook voor de Franse Césars genomineerd is. Reken daarbij de belofteprijs voor de piepjonge Lena Girard Voss en de Beste Bijrol voor Lucie Debay, en het staat buiten kijf dat cineast Guillaume Senez een vaste stek verovert tussen de Magritte-waarden Lucas Belvaux en Joachim Lafosse, die dit jaar niet aan zet waren.

NOS BATAILLES redde het peil van de Franstalige Belgische fictiefilm. Films waarvan vooraf veel verwacht werd, stelden immers teleur. Zowel Carnivores van de broers Renier (geen enkele nominatie) als Mon Ket van ‘caméra cachée’-talent François Damiens (3 nominaties, maar geen Magritte) voldeden niet. 2018 was vooral het jaar waarin de documentaire NI JUGE, NI SOUMISE de fictiefilms aan de kassa versloeg. De merkwaardige inkijk in de Brusselse justitie, met de eigengereide onderzoeksrechter Anne Gruwez als gids, was de vanzelfsprekende winnaar in deze categorie. Wel jammer voor MANU. Het schitterende afscheid van documentairemaker Manu Bonmariage voor de camera van zijn dochter Emmanuelle bleef in de schaduw van het fenomenale succes van NI JUGE, NI SOUMISE.

Bij de nieuwkomers haalde de Belgisch-Chinese gastarbeiderskroniek BITTER FLOWERS (zie ons interview hier) het van het radicaliseringsdrama La part sauvage. De neowestern LAISSEZ BRONZER LES CADAVRES van het regisseursduo Hélène Cattet en Bruno Forzani scoorde met zijn uitgepuurde esthetiek in de categorie Fotografie en aanverwante. De vakkundige gangsterthriller TUEURS – in zekere zin de Waalse tegenhanger van Niet schieten – leek te sneuvelen op het palmares, tot de Brusselse actrice Lubna Azabal (bekend uit het Canadese Incendies) met haar rol van politie-inspecteur de vertolkersprijs won.

Het was uiteindelijk het Vlaamse GIRL dat op deze Magrittes met vier prijzen werd gelauwerd als een talentvolle Belgische topper. Niet alleen als Beste Vlaamse Film dus, maar ook als tweetalig Belgische productie (Beste Scenario) via de Waalse inbreng van de Luikse producent Frakas. De Brusselse hoofdrolspeler Victor Polster won de acteursprijs voor zijn wonderlijke prestatie als transgender balletdanseres in opleiding. Meer dan verdiend was de bekroning van de 33-jarige Arieh Worthalter voor zijn fijngevoelige vaderrol in GIRL. Worthalter groeide op in Antwerpen, maar is over de taalgrens actief. Ook zijn rol als joodse restauranthouder in het Marokkaanse Razzia was een schot in de roos. De aanwezigheid van Vlaamse acteurs op deze Magritte-editie loog er niet om. Veerle Baetens – binnenkort te zien in Duelles – en Tom Audenaert – bekend uit de RTBF-serie La trêve – sierden het scherm. Een hint misschien om op de volgende feestelijke tiende editie ook een Magritte voor de beste serie uit te reiken?

Volledig palmares

Beste Film: Nos batailles van Guillaume Senez
Beste Debuutfilm: Bitter Flowers van Olivier Meys
Beste Regie: Guillaume Senez voor Nos batailles
Beste Vlaamse Film: Girl van Lukas Dhont
Beste Buitenlandse Coproductie: The Man Who Killed Don Quixote van Terry Gilliam
Beste Scenario of Adaptatie: Girl van Lukas Dhont en Angelo Tijssens
Beste Actrice: Lubna Azabal in Tueurs
Beste Acteur: Victor Polster in Girl
Beste Vrouwelijke Bijrol: Lucie Debay in Nos batailles
Beste Mannelijke Bijrol: Arieh Worthalter in Girl
Beste Vrouwelijke Ontdekking: Lena Girard Voss in Nos batailles
Beste Mannelijke Ontdekking: Thomas Mustin in L’échange des princesses
Beste DoP: Manu Dacosse voor Laissez bronzer les cadavres
Beste Geluid: Yves Bemelmans, Benoît Biral, Dan Bruylandt en Olivier Thys voor Laissez bronzer les cadavres
Beste Decor: Alina Santos voor Laissez bronzer les cadavres
Beste Kostuum: Nathalie Leborgne voor Bye Bye Germany
Beste Soundtrack: Simon Fransquet voor Au temps où les Arabes dansaient
Beste Montage: Julie Brenta voor Nos batailles
Beste Animatie Kortfilm: La bague au doigt van Gerlando Infuso
Beste Kortfilm: Icare van Nicolas Boucart
Beste Documentaire: Ni juge, ni soumise van Jean Libon en Yves Hinant

Beeld: Arieh Worthalter, Lukas Dhont & Victor Polster

Geschreven door DIRK MICHIELS