Golden Globes: de kentering?

De 75ste editie van de Golden Globes is een van de keerpunten geworden in de geschiedenis van Hollywood, althans dat hopen velen. Ironisch genoeg kwam film daarvoor één keer misschien op de tweede plaats.

Zondag 7 januari 2018, het Beverly Hilton Hotel in Californië. Een ‘zwarte’ dag voor Hollywood, met stevige hand in de geschiedenisboeken gegrift. Nooit werden opener en op krachtigere wijze alle voorbijgaande schandalen veroordeeld, nooit werd zo massaal opgeroepen om met zijn allen eindelijk het voorbeeld te worden die ze geacht te zijn. Voor één keer geen oneindig kleurenpalet op de rode loper. Zowat iedere prominente genodigde daagde op in een zwarte outfit om zich te scharen achter de initiatieven die opkomen voor vrouwenrechten. Het moet maar eens gedaan zijn met misogynie.

De slapende vulkaan in de entertainmentindustrie is wakker geworden in 2017. Met het initiatief ‘Time’s Up’ riepen beroemdheden als Reese Witherspoon, Meryl Streep en Shonda Rhimes op om seksuele intimidatie niet langer ongestraft te laten. Het monopolie van mannenmacht moet onderuitgehaald worden. “Lieve zusters”, titelden ze in hun manifest waarin ze solidariteit vragen voor alle vrouwen die slachtoffer zijn geworden van misbruik en seksuele intimidatie. 2017 zag onder meer Harvey Weinstein, Kevin Spacey, Louis C. K. en John Lasseter uit hun machtsposities verdwijnen. In de nasleep van #metoo bracht de eerste grote filmprijzenuitreiking van het jaar wat algemeen aangekondigd was: een ongeziene oproep tot de ultieme kentering, met als absoluut hoogtepunt een vurig betoog van Oprah Winfrey (Cecil B. DeMille Award) die verwijst naar zowel haar voorbeelden Sidney Poitier, Rosa Parks en haar moeder als naar alle vrouwen die hun waarheid ondermijnd zagen door mannen. Zo straf was het, dat Twitter haar bombardeerde tot dé presidentskandidate voor 2020.

Presentator Seth Meyers paradeerde op de flinterdunne lijn tussen humor en nuance in zijn openingsmonoloog. “They tried to get a woman to host this show, they really did. They said, “Hey, how would you like to come and be judged by some of the most powerful people in Hollywood?” And women were like, “Hmm, well, where is it?” And they said, “It’s at a hotel,” and long story short, I’m your host tonight.” De humor maakte plaats voor bittere ernst in de speeches van winnende actrices. Nicole Kidman, Reese Witherspoon (BIG LITTLE LIES), Elisabeth Moss (THE HANDMAID’S TALE) en Frances McDormand (THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI) spraken hun collega’s toe en eisten gelijkheid en een strenger optreden tegen misbruik. Laura Dern, ook winnares voor BIG LITTLE LIES, spoorde aan om de cultuur van het stilzwijgen neer te halen: “I urge all of us to not only support survivors and bystanders who are brave enough to tell their truth, but to promote restorative justice. (…) May we teach our children that speaking out without the fear of retribution is our culture’s new north star.” Rachel Brosnahan, die een Golden Globe won voor haar rol in THE MARVELOUS MRS. MAISEL, moedigde dan weer aan om in het komende jaar meer gesofisticeerde en gelaagde vrouwenverhalen te vertellen.

Tussendoor merkte Natalie Portman fijntjes op: “Here are all the male nominees”, toen ze op het podium de uitsluitend mannelijke genomineerden overliep in de categorie Beste Regisseur. En daar wringt wel vaker het schoentje. Vrouwen schoppen het zelden tot in deze categorie. Nochtans hadden onder meer Greta Gerwig, Kathryn Bigelow en Lynne Ramsay zich onderscheiden. De enige vrouw die Beste Regisseur won was Barbra Streisand – voor Yentl – en dat was 34 jaar geleden. Laten we hopen dat de Academyleden wel oog hebben voor het topwerk van vrouwelijke cineastes in 2017. Het was overigens Guillermo Del Toro, regisseur van het prachtige fantasiesprookje THE SHAPE OF WATER die uiteindelijk het podium mocht betreden.

Hoewel de prijsuitreiking overschaduwd werd door de gebeurtenissen die Hollywood de afgelopen maanden in rep en roer hebben gezet, slaagde organisator Hollywood Foreign Press Association (HFPA) er wel in om cinema en televisie als entertainment, als kunstvorm en als politiek of sociaal engagement te vieren. Het virtuoos geschreven en geacteerde drama THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI van de Brit Martin McDonagh (In Bruges) won vier Globes, waaronder Beste Film (Drama) en Beste Actrice (Drama). Die laatste kwam niet onverwacht dankzij een onvergetelijke, bijtende en toch warme performance van Frances McDormand. De brutale tragikomedie brengt een emotionele respons teweeg en weet scherpe dialogen te combineren met een oprecht medeleven met enkele gelaagde personages. Het zal niet verwonderen mocht hij op 4 maart de Oscar in de wacht slepen, ook al zijn de Golden Globes geen absolute referentie, wegens een volledig ander stemsysteem en het enorme verschil in aantal stemgerechtigden (HFPA heeft ongeveer 90 leden, de Academy ongeveer 8500). LADY BIRD, die andere Beste Film-winnaar – in de categorie musical of komedie – moet nog verschijnen in België, maar is niet weg te slaan tijdens het prijzenseizoen. Het regiedebuut van Greta Gerwig is een verademing en kan rekenen op een altijd fenomenale Saoirse Ronan (die won voor Beste Actrice in een musical of komedie). Andere acteerprijzen gingen onder meer naar Gary Oldman voor zijn Churchill-vertolking in DARKEST HOUR, James Franco voor zijn ‘eerbetoon’ aan Tommy Wiseau’s The Room in THE DISASTER ARTIST en Allison Janney voor het biografische I, TONYA.

Ietwat verrassend benoemde de HFPA het Duitse AUS DEM NICHTS (IN THE FADE), met weliswaar een uitstekende Diane Kruger in de hoofdrol, tot Beste Buitenlandse Film. Het deels Belgisch geproduceerde LOVELESS van Andrej Zvjagintsev en Gouden Palm-winnaar THE SQUARE moesten zich tevredenstellen met nominaties, in de wetenschap dat er nog wel kansen komen op prijzen. De grote winnaars van het kleine scherm waren het op de roman van schrijfster Margaret Atwood gebaseerde THE HANDMAID’S TALE (Beste Televisieserie en Beste Actrice) en het onlangs op Canvas vertoonde BIG LITTLE LIES (Beste Miniserie en drie acteerprijzen).

De winnaars waren uiteindelijk allemaal euforisch, maar schipperden tussen euforie en engagement. Niemand ging zijn of haar verantwoordelijkheid uit de weg. De Golden Globes, nog maar de eerste grote prijsuitreiking van het jaar, stonden volledig in het teken van #metoo. En hopelijk hoeven we die hashtag nu nooit meer te gebruiken of zoals Oprah Winfrey het op overtuigende wijze zei: “So I want all the girls watching here now to know that a new day is on the horizon. And when that day finally dawns, it will be because of a lot of magnificent women (…) and some pretty phenomenal men fighting hard to make sure that they become the leaders who take us to the time when nobody ever has to say, ‘Me too’ again.

De volledige lijst van winnaars en genomineerden vind je op de website van de Golden Globes.

Beeld: Oprah Winfrey op de Golden Globes (© Hollywood Foreign Press Association)

Geschreven door SVEN HOLLEBEKE