Gouden Leeuw voor Guillermo del Toro

“Liefde, leven en cinema”, daar draait het om, zei de Mexicaanse fantast Guillermo del Toro vanavond bij de prijsuitreiking op het 74ste filmfestival van Venetië. Zijn sprookjesachtige ode aan de liefde tussen outcasts wint de hoofdprijs, de Gouden Leeuw of Leone d’Oro, die hij meteen Sergio doopte, naar zijn voorbeeld Sergio Leone.

Het monster in de mens, en de mens in het monster. Daar komen de films van Del Toro op neer. THE SHAPE OF WATER had vroeg in het festival al applaus geoogst (zie hier) en bleek hoog te scoren bij de Italiaanse en internationale journalisten die dagelijks hun sterren uitdelen. Enkel THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI van Martin McDonagh scoorde gemiddeld nog ietsje meer. Geen verrassing dus dat zijn scherpe dialogen en intriges die een portret tekenen van een Amerikaans plattelandsdorpje, met al hun conservatisme en begripvolle samenhorigheid (zie hier) de prijs voor Beste Scenario winnen.

Ook FOXTROT van Samuel Maoz behoorde tot de grote kanshebbers. Niet onverwacht ging Maoz, al Gouden Leeuwwinnaar met Lebanon, aan de haal met de Grote Juryprijs. Wel een verrassing was de Zilveren Leeuw voor Beste Regie uitgereikt aan een zich in tranen verslikkende Xavier Legrande voor zijn langspeeldebuut JUSQU’À LA GARDE, een drama over manipulatie in een vechtscheiding. Het thema van huiselijk geweld ligt hem na aan het hart. “Het is ongelofelijk dat het nog altijd bestaat”, zei hij ons een dag voor de prijsuitreiking.

De Speciale Juryprijs ging naar de Australische western SWEET COUNTRY van Warwick Thornton, waarmee de jury bevestigt dat het festival oog had voor genrecinema met sterke verhalen (zoals ook THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI en Kore-eda’s THE THIRD MURDER). Lokale favoriet AMMORE E MALAVITA, een kitscherige maffiamusical uit Napels of een 'gezongen Gomorra', woog wat dat betreft toch al te licht. Ook heeft de jury vermeden films te erkennen die verdeeldheid hebben gezaaid; geen prijzen dus voor FIRST REFORMED van Paul Schrader of MOTHER! van Darren Aronofsky.

Dat Charlotte Rampling de prijs voor Beste Actrice zou winnen, was meteen duidelijk zodra HANNAH (Andrea Pallaoro) als een van de laatste competitiefilms het helemaal door haar gedragen verhaal vertelt van een getormenteerde echtgenote die haar wederhelft naar de gevangenis ziet gaan terwijl ze zelf een paria is voor haar familie en omgeving. Zeer spaarzame dialogen en een gedurfde vertolking schuiven de aandacht helemaal naar Rampling.

De prijs voor Beste Acteur ging naar de Palestijnse theateracteur Kamel El Basha in zijn eerste filmrol in THE INSULT. “Ik draag deze prijs op aan de Palestijnen die al jarenlang naar het theater komen, waardoor ik kon blijven acteren en de kans kreeg om in deze Libanese film te spelen”, zei El Basha. De prijs Marcello Mastroianni (voor beloftevolle acteur) ging naar Charlie Plummer in Andrew Haighs LEAN ON PETE. “Ik hoop in Mastroianni’s voetstappen te kunnen treden”, zei de jonge acteur in zijn dankwoord. Hij zet in ieder geval zijn stempel op LEAN ON PETE en vertelde ons dat hij uitkijkt naar de afgewerkte versie van All the Money in the World, de nieuwe film van Ridley Scott. Wordt vervolgd dus.

 

Palmares

Gouden Leeuw: THE SHAPE OF WATER (Guillermo del Toro)

Grote Juryprijs: FOXTROT (Samuel Maoz)

Zilveren Leeuw: JUSQU’À LA GARDE (Xavier Legrande)

Beste Actrice: Charlotte Rampling in HANNAH

Beste Acteur: Kamel El Basha in THE INSULT

Beste Scenario: THREE BILLBOARDS OUTSIDE EBBING, MISSOURI (Martin McDonagh)

Speciale Juryprijs: SWEET COUNTRY (Warwick Thornton)

Prijs Marcello Mastroianni: Charlie Plummer in LEAN ON PETE

 

Beeld: THE SHAPE OF WATER

Geschreven door BJORN GABRIELS