Heikele maatschappelijke thema's op IFFR

Terwijl Oscarkandidaat MOONLIGHT van Barry Jenkins de publieksstemming aanvoert vóór de Nederlandse film HET DOET ZO ZEER van Heleen van Royen, respectievelijk over de emancipatiestrijd van de zwarte man in de VS en over dementie, en ook de Belgische films NOCES en HOME in de Top Tien figureren, zijn er enkele zeer opvallende films die een gemeenschappelijk heikel thema hebben: de aanslag op de eerbaarheid van de vrouw.

De Sri Lankaanse echtgenoot van een moeder met acht kinderen wordt (om politieke redenen) opgepakt; plotseling staat de vrouw er alleen voor. In een slachthuis kan ze gelukkig beginnen als poetsvrouw. Ze gedraagt zich keurig, maar telkens wanneer ze zich wast na haar dagtaak gluren geile slachters door de spleten in het hout. Avances van de sigaarrokende baas wijst ze af, maar die haalt zijn gram ... BURNING BIRDS (beeld) van Sanjeewa Pushpakumara blinkt uit in fijne detaillering en toont oorzaak en gevolg zonder al te expliciet te zijn.

Tereza Nvotová doet dat wel in FILTHY (Spina). Een eenvoudige Tsjechische bakvis is erg nieuwsgierig naar de praktische invulling van het vrijen; haar vriendinnetje heeft daar namelijk allerhande wilde verhalen over. In wiskunde is het meisje geen uitblinker; haar leraar is bereid om haar thuis bijles te geven. Haar klasgenoten zien de leraar wel zitten en helaas beseft de man dat zelf ook en maakt hij daar graag misbruik van. De gevolgen van de hier wel in beeld gebrachte aanranding zijn verwoestend voor het slachtoffer. Ze onderneemt een zelfmoordpoging, belandt in de psychiatrie en verwordt tot een platgespoten plant. De grote verdienste van de film is de accurate tekening van de psyche van het meisje, zowel voor als na het drama.

Heel anders is de invalshoek van het Filipijnse TOWN IN A LAKE, waarin twee schoolmeisjes verdwijnen en er slechts één – verkracht en vermoord – wordt teruggevonden. Het verschil tussen de ouders van het ene meisje, die wel om het verlies kunnen rouwen, en die van het andere, die dat niet kunnen en wanhopig blijven zoeken, is sterk. Maar er is meer. Het verhaal van Brian Gonzales bevat nog een derde personage – een ooggetuige. Hij weet wie de daders zijn, maar zwijgt uit angst voor represailles tegen hemzelf en zijn gezin, terwijl zijn geweten knaagt. Jef Leyco laat de natuur scherprechter zijn.

Kortom, een drieluik oerdegelijke films die hopelijk ooit in Vlaanderen te zien zullen zijn.

Intussen zijn de prijzen voor de beste kortfilms al uitgereikt en elk van de drie gelukkige winnaars mocht met 3000 Euro en een tijger in chocola naar huis. De gelauwerden zijn behalve EL CUENTO DE ANTONIA van Jorge Cadena (Columbia) ook nog RUBBER COATED STEEL van Lawrence Abu Hamdan (Libanon) en SAKHISONA van Prantik Basu (India).

Beeld: Still uit Burning Birds

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee