Het Filmfestival van Oostende (12-20 sept.)

Met de Belgische première van de John Le Carré-adaptatie, de spionagefilm A MOST WANTED MAN, de derde film al van Anton Corbijn, de Nederlandse fotograaf/filmmaker van wereldfaam, begint op vrijdag 12 september de achtste editie van het Filmfestival van Oostende. Afgesloten wordt op 20 september met de ook al Belgische première van THIRD PERSON (foto) van tweevoudig Oscarwinnaar Paul Haggis met onder anderen Adrien Brody, die het festival en Oostende zal vereren met zijn komst.

Met een nieuwe sectie Europese films Taste of Europe (mét publieksprijs als laureaat), een hommage aan de Vlaamse filmnestor Roland Verhavert, een schrijfpaleis (!), een scholenparcours met meer dan 5000 leerlingen én een filmpas voor het hele festival voor amper 20 euro (tot 26 jaar) zet de 8ste editie van het Filmfestival van Oostende (FFO) zich meer dan ooit in de kijker. “We hadden ons drie jaar gegeven, aldus Peter Craeymeersch, gedelegeerd bestuurder van het FFO, om uit te zoeken wat onze core business was, namelijk films brengen én talent van eigen bodem ondersteunen. Zo was de ervaring. Gaandeweg hebben we de selectie ook fiks uitgebreid, tot korte films, documentaires en jonge helden, jonge Vlaamse filmmakers en acteurs, getipt door onze centrale gast, curator – rasacteur Wim Willaert deze keer – die elk jaar voor verfrissing zorgt en eveneens thema’s aanreikt. Ook gaan we voor inhoudelijke verdieping en voor coproducties met Nederland,films die we hier te weinig te zien krijgen! Even hebben we met het idee gespeeld voor een internationale competitie rond komedies maar geef toe: Hoeveel goeie komedies zijn er?”

Al enkele festivaledities doet FFO een ernstige inspanning voor de Vlaamse film. Met uiteraard op de slotavond de uitreiking van de Vlaamse Filmprijzen, de Ensors. Stilaan een traditie die dit jaar voor het eerst live wordt uitgezonden op het Telenetkanaal Prime Star HD. Craeymeersch: “We hebben goed naar het werkveld in Vlaanderen geluisterd. Met de Filmcafé on Tour werken we drempelverlagend, brengen we genomineerde Vlaamse films naar buurtcafés. Vandaar ook een studentencompetitie waar een jury van professionals tien projecten van afstuderenden aan de vijf filmscholen uitkiest die beloond worden met een productiepremie van 1000 euro als bijkomende financiering voor hun filmeindwerk”. Nieuw is het zogenaamde Schrijfpaleis waarin enkele bekende Vlaamse en Nederlandse acteurs nieuwe scenario’s voor een publiek “brengen”. Scenaristen krijgen op deze manier directe feedback.

Enkele tips van Vlaamse documentaires: UPSIDE DOWN van Lisa Tahon (over een vijftal Palestijnse circusartiesten), DESERT HAZE van Sofie Benoot, FEEL MY LOVE, een heerlijk sfeeerevocatie over dementie van Griet Teck en 999 van Ellen Vermeulen. En bij de strijd voor de Ensor voor beste korte film is het behalve naar de al vaak gelauwerde CADET, SONNET 81, DE WEG VAN ALLE VLEES, WOLFSMELK en HOUSES WITH SMALL WINDOWS is het vooral uitkijken naar ALLES KOMT TERUG van Eva Cools, MALAKIM van Frederik Migome, het zeer genuanceerde DE VERLOREN STEM van Bavi Yassin, DE HONGER van Benoit De Clerck, PERFECT KILL van Pieter Vermeersch en EMMENEZ-MOI van Anthony van Biervliet.
Traditie is de Dag van het Filmberoep (op 19 september) met behalve twee masterclasses ook een vijftal workshops, van het maken van trailers tot het vinden van een sales agent. De masterclasses DOP én Production Design staan in het teken van ‘de look’ van een film, tevens een hoofdthema.

Oostende werkt samen met de filmfestivals van Vlissingen, Namur en Utrecht wat bijvoorbeeld in dit laatste geval de biografische film oplevert DE HEMEL GEEFT, WIE VANGT DIE HEEFT van Githa Hermans, de kleindochter van de gevierde Nederlandse komiek Toon Hermans, over de relatie kleindochter-opa. Nog stevige aanraders zijn: KREUZWEG, CAVALRY en PRIEST'S CHILDREN

Wat de Ensors betreft kregen zowel MARINA van Stijn Coninx als DE BEHANDELING van Hans Herbots acht nominaties tegen zeven voor HET VONNIS van Jan Verheyen. I’M THE SAME, I’M ANOTHER van Carolien Strubbe en FLYING HOME van Dominique Deruddere komen respectievelijk vijf en vier keer in aanmerking voor een Ensor. In de meest prestigieuze categorie Beste Film zal het gaan tussen MARINA, HET VONNIS en I’M THE SAME, I’M ANOTHER.
HALFWEG, LOS FLMANCOS, DRIFT en de jeugdfilm LABYRINTHUS werden eenmaal genomineerd. Dat LABYRIBTHUS, intussen geselecteerd voor het Filmfestival van Toronto, slechts eenmaal werd genomineerd en een andere jeugdfilm BOOSTER zelfs niet een keer geeft aan dat de jeugdfilm in Vlaanderen nog altijd een genre is dat sterk wordt ondergewaardeerd.

Op het gala van de Ensors worden eveneens de Industry Award en de Telenet Publieksprijs uitgereikt.

Meer info: www.filmfestivaloostende.be

Geschreven door FREDDY SARTOR