Hoofdprijs in Namen voor Roubaix, une lumière

Vrijdag 4 oktober was een hoogdag voor de Franstalige film. Tijdens het slotgala van het Festival International du Film Francophone werden de Bayards uitgereikt. De hoofdprijs ging naar het misdaaddrama ROUBAIX, UNE LUMIÈRE. De Belgische Oscarinzending NUESTRAS MADRES ging met lege handen naar huis.

Jaarlijks viert het FIFF in Namen de Franstalige cinema. Niet enkel het Franse en Waalse, maar bijvoorbeeld ook het Tunesische of Senegalese filmaanbod zijn welkom. De jury, voorgezeten door de Franse cineast André Téchiné, deelde vrijdagavond naast de Bayard d’Or (Gouden Beiaard) ook prijzen uit voor de beste debuutfilm (PERDRIX, Erwan Le Duc) en de beste kortfilm (LA MUSIQUE, Jean-Benoit Ugeux)

In de hoofdcompetitie streden onder andere ADORATION (Fabrice Du Welz), BY THE NAME OF TANIA (Mary Jiménez en Bénédicte Liénard) en MATTHIAS ET MAXIME (Xavier Dolan) voor de Gouden Beiaard voor Beste Film. De Franse cineast Arnaud Desplechin (Jimmy P., Les fantômes d'Ismaël) won de prijs met zijn ROUBAIX, UNE LUMIÈRE. Hij werkte een zeventien jaar oude, waargebeurde moordzaak uit tot een spannende film over twee politieagenten die de moord op een oudere vrouw onderzoeken en uitkomen bij haar twee buurvrouwen: twee drugsverslaafde geliefden, gespeeld door Léa Seydoux en Sara Forestier. In hun web van leugens en manipulatie raakt ook een complexe liefdesrelatie verstrikt.

Boris Lojkine startte voor het scenario van CAMILLE eveneens van een waargebeurd verhaal, het ondertussen bekende verhaal over het tragische levenseinde van de Franse Camille Lepage. De jonge fotograaf werd in 2002 vermoord terwijl ze verslag uitbracht over het tumult in de Centraal Afrikaanse Republiek en werd zo de eerste westerse journalist die stierf in het gewapende conflict. De film leverde Lojkine niet alleen – naar eigen zeggen – een intieme band en een gevoel van verwantschap op met de reporter, maar ook een Beiaard voor Beste Scenario.

Het Belgisch-Peruviaanse BY THE NAME OF TANIA viel twee keer in de prijzen: de Speciale Juryprijs en de Beiaard voor Beste Fotografie, voor DoP Virginie Surdej. Met een film die het midden houdt tussen documentaire en fictie vertellen – of veeleer tonen – de regisseurs Mary Jiménez et Bénédicte Liénard de tragiek van gedwongen prostitutie in Peruviaanse mijnwerkersdorpen. Na de wereldpremière op de Berlinale krijgt hun derde samenwerking ook in eigen land erkenning.

Acteurs Fantine Harduin en Thomas Gioria wonnen de Beiaard voor Beste Acteur voor hun rollen in de misdaadthriller ADORATION. In het derde deel van Fabrice du Welz’ Ardennen-trilogie wordt de veertienjarige Paul halsoverkop verliefd op Gloria, een schizofrene patiënt uit de psychiatrische kliniek van zijn moeder. Samen vluchten ze weg, op zoek naar het huis van haar grootvader. Harduin en Giori zijn beiden jong, opkomend talent, maar niet zonder ervaring. Du Welz leerde Harduin kennen door haar rol in Michael Hanekes Happy End en zag Gloria voor het eerst in Jusqu’à la garde van Xavier Legrand.

Beeld: Roubaix, une lumière

Geschreven door HANNE SCHELSTRAETE
 
onomatopee