IDFA verwelkomt vijf Vlaamse docu's

Het Internationaal Documentaire Festival in Amsterdam (IDFA) blaast dit jaar 25 kaarsjes uit. De Vlaamse documentaire blijkt er goed vertegenwoordigd, wat de frisse wind die al enkele jaren door het genre waait in ons (Vlaamse) land niet alleen bevestigt maar ook nog eens flink onderstreept. Rain van Gerard-Jan Claes & Olivia Rochette, The Sound of Belgium van Jozef Devillé, Kinderen van de rekening van Fabio Wuytack, Snake Dance van Manu Riche en The Wave van Sarah Vanagt zijn alvast vijf documentaires uit Vlaanderen die werden geselecteerd.

Rain (foto) van Gerard-Jan Claes & Olivia Rochette brengt ons het relaas van Anne Teresa De Keersmaeker en het repetitieproces voor haar gelijknamige dansvoorstelling die ze vorig jaar samen met het Ballet de l’Opéra de Paris bracht. De documentaire zit in de First Appearance competitie, een internationale competitie voor debuutdocu’s.

The Sound of Belgium van Jozef Devillé op zijn beurt mag ons vertegenwoordigen in de Competitie voor Muziekdocumentaires. Devillé zoekt uit hoe een klein land een uniek geluid ontwikkelde, zich op de wereldkaart plaatste. Met andere woorden de maker gaat op zoek naar de geest van een land doorheen zijn muziek. The Sound of Belgium beleeft overigens nu zaterdag, op de slotdag, zijn wereldpremière op het Filmfestival van Gent.

Een Afghaans – Kosovaars koppel vluchtelingen in hun dagelijkse strijd voor een verblijfsvergunning en een menswaardige toekomst voor de baby die ze verwachten volgen we in Kinderen van de rekening van Fabio Wuytack (van o.m. Persona non grata), als onderdeel van het IDFA Panorama.

In het Paradocs programma vinden we zowel Snake Dance van Manu Riche en Patrick Marnham als The Wave van Sarah Vanagt terug. In Snake Dance ligt de focus op de keuzes die de mens vandaag dient te maken, wil hij kans zien om te overleven, terwijl in de korte film The Wave een archeologische bril wordt opgezet. Een massagraf van vlak na de Spaanse Burgeroorlog wordt geopend en gesloten. De kijker graaft dieper en dieper en de beenderen komen in beeld.

En er is nog meer, want daarnaast zijn er ook nog twee Vlaamse coproducties geselecteerd voor het IDFA Forum, waar een selecte groep van documentairemakers wordt uitgenodigd om hun project voor te stellen aan omroepen en financiers. The Shadow World van Johan Grimonprez en White Elephants van Kristof Bilsen zijn onze vertegenwoordigers in dit geval.

Deze 25ste editie wordt geopend door WRONG TIME WRONG PLACE waarin de Nederlandse filmer John Appel overlevenden van de schietpartij vorig jaar, die zoveel jongeren het leven kostte op het Noorse eiland, aan het woord laat, de enige Nederlandse film in een overigens zeer internationale getinte competitie, reizend van Vietnam tot Afghanistan etc.

Het IDFA, een gerenommeerd documentairefestival dat tot de top van de filmwereld behoort, vindt plaats van 14 tot en met 25 november. Er zijn 317 documentaires te zien, die uit 3300 inzendingen werden geselecteerd. Surf naar www.idfa.nl voor meer informatie.

Geschreven door NIELS LAVEREN