IDFA in volle vlucht

Woensdagavond 16 november ging de 29ste editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) van start. Dat de vluchtelingenproblematiek ook op het grootste festival voor documentaires hoog op de agenda staat, verbaast niet.

Na A Family Affair van Tom Fassaert in 2015 opende het IDFA ook dit jaar met een Nederlandse film. Met zijn eerste lange film STRANGER IN PARADISE zet de jonge regisseur Guido Hendrikx de vaak cynische opvattingen over de vluchtelingenproblematiek in scène. De fictieve rol van de leerkracht die een groep vluchtelingen toespreekt, wordt gespeeld door de Vlaamse acteur Valentijn Dhaenens (van theatergezelschap SKaGeN, maar ook te zien in onder meer De helaasheid der dingen). IDFA-directeur Ally Derks noemde de documentaire “heel confronterend”.

Behalve Johan Grimonprez, die als speciale gast naast ouder werk zijn nieuwe film SHADOW WORLD voorstelt in het Paradocs-programma (meer info hier), selecteerde IDFA vooral Franstalige producties. LA VIE À VENIR van Claudio Capanna – een coproductie met het Vlaamse Associate Directors – over een prematuur geboren tweeling die moet vechten om te overleven is er te zien onder de titel Life to Come. Ook LA TERRE ABANDONÉE, waarmee de te vroeg uit het leven gerukte Waalse geluidstechnicus Gilles Laurent zijn debuut als regisseur maakte, haalde een selectie binnen voor het grootste filmfestival dat zich exclusief op documentaires richt.

De enige Belgische film in competitie voor lange documentaires is BURNING OUT van Jérôme le Maire, enkele jaren geleden met het soms scherp geobserveerde Le thé ou l’électricité nog winnaar van de Magritte-prijs voor Beste Documentaire (uit Franstalig België) en genomineerd voor Beste Documentaire bij de Europese Filmprijzen. Ditmaal filmde Le Maire in een groot ziekenhuis in Parijs, waar de werknemers over leven en dood waken terwijl ze zelf door besparingen onder druk komen te staan (trailer hier).

Wel is er nog SILENT WILDERNESS van Matthijs Vleugels, geproduceerd door Inti Films van Peter Krüger, in 2015 nog Ensor-winnaar voor Beste Film met N – The Madness of Reason. Vleugels (een van de televisiemakers van de docureeksen Slijk en Asfalt op Canvas) maakt zijn debuut als filmmaker, nadat hij in 2012 aan het RITCS afstudeerde met De laatste haven, waarin hij op zoek ging naar het trauma waardoor het leven van zijn grootvader als kapitein van goederenschepen een andere wending nam. Silent Wilderness (trailer hier) volgt de zoektocht van een Belgisch koppel naar hun Zuid-Koreaanse adoptiezoon die dertien jaar geleden in Hongarije verdween.

Traditiegetrouw doen ook grote namen uit de internationale documentaire IDFA aan. Een van de gasten is de Amerikaan Steve James, die midden jaren negentig hoge ogen gooide met zijn kroniek Hoop Dreams. Recent heeft hij het wat makke Life Itself gemaakt over en met de filmjournalist Roger Ebert op zijn doodsbed. Op IDFA komt James zijn nieuwe film ABACUS: SMALL ENOUGH TO JAIL voorstellen, over een kleine New Yorkse bank, een familiebedrijf, die als enige een proces aan het been kreeg na het ‘too big to fail’-fiasco van de banksector in 2008.

Benieuwd of Steve James met Abacus weer kan aanknopen bij de directe kracht van Hoop Dreams … Meer intrigerend documentair werk is te verwachten van Rithy Panh (EXILE) en Raymond Depardon (FRANCE). Verder zijn er onder meer nog Errol Morris (THE B-SIDE: ELSA DORFMAN’S PORTRAIT PHOTOGRAPHY), Alex Gibney (ZERO DAYS), Nikolaus Geyrhalter (HOMO SAPIENS) en Sergei Loznitsa (AUSTERLITZ), aan wiens werk de jaarlijkse retrospectieve op IDFA is gewijd.

Binnenkort te zien in Vlaanderen

SHADOW WORLD van Johan Grimonprez is vanaf 23 november te zien in Vlaamse bioscopen. In het novembernummer van Filmmagie leest u een interview met Grimonprez en onderzoeksjournalist Andrew Feinstein.

LA VIE À VENIR (PRIL LEVEN) is – onze bespreking vindt u hier – heeft op diverse locaties in Vlaanderen een Docpoppies-release op 29 november.

LA TERRE ABANDONÉE – onze bespreking vindt u hier ­– is nog enkele malen te zien in Flagey, maar staat op het punt uit de zalen te verdwijnen.

Foto: Valentijn Dhaenens (rechts) in STRANGER IN PARADISE.

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee