If Beale Street Could Talk wint World Soundtrack Awards

De World Soundtrack Awards, die jaarlijks worden uitgereikt tijdens Film Fest Gent, zijn zowat de Oscars van de internationale filmmuziek. Het is dan ook altijd uitkijken naar de nieuwe winnaars.

De 19de World Soundtrack Awards-ceremonie vond plaats op 18 oktober in Capitole Gent, waar Film Fest Gent de avond voordien het zeer gesmaakte filmconcert ‘Hollywood Nightmares’ had gehouden. Beide evenementen werden muzikaal opgeluisterd door het Brussels Philharmonic onder leiding van Dirk Brossé. De eregast van dit jaar, Marco Beltrami, tekende ook aanwezig.

De hoofdprijs (Best Film Composer of the Year) was weggelegd voor Nicholas Britell, die naam maakte met de score voor Barry Jenkins’ Oscarwinnaar Moonlight. Logisch dus dat Britell na zijn Oscarnominatie in 2017 datzelfde jaar ook in Gent bekroond werd als Discovery of the Year. Tijdens deze editie is het opnieuw een samenwerking met Jenkins die hem een prijs oplevert in Gent. De score voor If Beale Street Could Talk steunt op een origineel samenspel van strijkers (met een cello in de hoofdrol) en een opzwepende blazerssectie, die respectievelijk romantische liefde en sociale onrechtvaardiheid symboliseren. Hildur Guðnadóttir ging, zoals verwacht, aan de haal met de prijs voor Best Television Composer of the Year voor haar innovatieve muziek bij de HBO-miniserie Chernobyl. De IJslandse componist nam allerlei geluiden op in een nucleaire centrale en verwerkte die in haar hoogst bevreemdende, ‘radioactieve’ soundtrack. Haar meest recente score voor Joker is al even beklijvend, maar was niet genomineerd in Gent (want te recent), anders was ze misschien ook nog Film Composer of the Year geworden.

Lady Gaga, Andrew Wyatt, Anthony Rossomando en Mark Ronson wonnen de prijs voor Best Original Song Directly Written for a Film voor het nummer 'Shallow’ uit A Star is Born. De onweerstaanbare, eveneens genomineerde song ‘When a Cowboy Trades his Spurs for Wings' uit de Netflixfilm The Ballad of Buster Scruggs haalde het uiteindelijk dus niet. De Discovery of the Year Award ging net zoals verleden jaar naar een Afro-Amerikaanse componist. Deze keer was het Michael Abels, die de jury kon overtuigen met zijn muziek voor Us van Jordan Peele. Daarvoor experimenteerde Abels met allerlei exotische muziekinstrumenten, onder meer de cimbalom en de kalimba, en combineerde die met traditionele instrumenten, vooral de viool. De schitterende muziek van Frédéric Vercheval voor Duelles werd dan weer bekroond in de categorie Best Original Score for a Belgian Production. Vercheval haalde duidelijk inspiratie bij het werk van Bernard Herrmann, zonder daarom in plagiaat te vervallen, en leverde daarmee een belangrijke bijdrage aan de hitchcockiaanse sfeer van de retrothriller van regisseur Olivier Masset-Depasse.

Tijdens de prijsceremonie werden ook twee veteranen gelauwerd met een Lifetime Achievement Award: de negentigjarige Frédéric Devreese, ook wel bekend als de ‘vader van de Belgische filmmuziek’, en de iets ‘jongere’ Poolse componist Krzysztof Penderecki, bekend van zijn werk voor The Shining, Inland Empire en The Exorcist.

Beeld © Johannes De Bruycker

Geschreven door RUTGER PENNE
 
onomatopee