IFFR 2018: tien films om te zien

In de bonte waaier aan films uit alle hoeken van de wereld die het filmfestival van Rotterdam ook dit jaar weer aanbiedt, is elke tip waardevol. Hier alvast een voorsmaakje met een tiental films die enige tijd geleden al hun schaduw vooruit hebben geworpen.

* RESURRECTION – Kristof Hoornaert

Slow cinema op zijn paasbest van Vlaamse bodem. Met twee verloren, vereenzaamde zielen, allebei zwaar getekend door het leven – ze vinden de woorden niet –, bijna vruchteloos bij elkaar en in de alomtegenwoordige natuur zoekend naar begrip en troost.
Zie ook Filmmagie december 2017 voor het interview met Kristof Hoornaert.

* RADIANCE – Naomi Kawase

Zelf fotografe, houdt Naomi Kawase, op haar eigen weergaloze manier van lyrisch vertellen de betekenis van film en fotografie tegen het licht. Daarbij speelt ze een meisje dat audiodescriptie leert uit tegen een vermaarde, zeer kritisch ingestelde fotograaf die stilaan blind wordt.
Zie ook Filmmagie februari 2018

* L’AMANT D'UN JOUR – Philippe Garrel

De liefde als spelbreker. Een docent filosofie, verliefd op een van zijn studentes, neemt na een relatiebreuk ook dochterlief opnieuw in huis. Garrel sluit zijn drieluik over de anekdotiek van de liefde af met een minimalistische love story (in magnifiek zwart-wit) waarin alle aspecten voorbij komen van dat sluipende gif dat liefde (of jaloezie) heet.

* THE RIDER – Chloe Zhao

Intens docudrama, gesitueerd in een indiaans reservaat waar alleen met rodeo nog enige eer kan worden gehaald en waarbij menige cowboy geen enkel risico schuwt met alle gevolgen vandien. Een antiwestern zeg maar, geproduceerd door het Amerikaanse filiaal van het Belgische productiehuis Caviar.

* PHANTOM THREAD – Paul Thomas Anderson

In dit zenuwslopende, maar ingenieuze portret steekt Daniel Day-Lewis zich – in zijn allerlaatste filmrol naar verluidt – in het vel van een even vermaarde als onuitstaanbare couturier, nu eens een pietje precies, dan weer een verwend kind. Het drama loert herhaaldelijk om de hoek, zeker na de komst in zijn leven van de sensuele serveerster Alma, die behalve zijn model en muze ook zijn echtgenote wordt.
Zie ook Filmmagie februari 2018

* RABOT – Christina Vandekerckhove

Bijzondere eresaluut aan de laatste bewoners van een uitgeleefde woontoren in een Gentse volkswijk. Een schrijnend en hartverscheurend document, maar tegelijk getekend met veel warmte, sympathie en vooral een groot hart.
Zie ook Filmmagie januari 2018

* A MAN OF INTEGRITY – Mohammad Rassoulof

Iran of beter de huidige Iraanse autoriteiten op zijn smalst. Een man, kweker van goudvissen, en zijn echtgenote, de directrice van de plaatselijke school, allebei niet van de streek, worden met alle mogelijke afdreigingen, corruptie en andere ‘trucs’ uit hun huis (en grond) weggepest.
Zie ook Filmmagie januari 2018

* TESNOTA – Kantemir Balagov

Een joods gezin, zelf de gevangene van een conservatieve familiestructuur, poogt met de moed der wanhoop het hoofd boven water te houden in het hen zeer vijandig gezinde Zuid-Russische stadje Natsjik, enkele jaren voor de eeuwwisseling. Omstreden en ongemeen harde vertelling.

* JEANNETTE – Bruno Dumont

Met de poëtische kracht van Charles Péguys woorden ontfermt Bruno Dumont zich over de prille versie van Jeanne d’Arc toen ze nog Jeannette heette. Prachtige tijdloze musical, in het eeuwige groen van het Franse platteland gesitueerd. Jeanne d’Arc is pas acht jaar wanneer het haar begint te dagen dat zij en zij alleen Frankrijk uit de handen van de Britten zal moeten houden.

* JUSQU’À LA GARDE – Xavier Legrand

Aangrijpend psychologisch drama in de vorm van een uit de hand lopende vechtscheiding – de gescheiden ouders vechten voor de voogdij over hun kind – waarbij het zoontje het kind van de rekening dreigt te gaan worden. Het leven zoals het is …
Zie ook Filmmagie februari 2018

International Film Festival Rotterdam gaat door van 24 januari tot 4 februari. Meer info: iffr.com.

Beeld: RESURRECTION

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee