Il Cinema Repubblica: 23-26 juli, Gent

Na zijn eerste succesvolle editie keert Il Cinema Repubblica tijdens de Gentse Feesten terug voor een festijn van gerestaureerde films. Een voor een stille films, maar stil zal het in MIRYconcertzaal zeker niet zijn.

Want naast klassiekers op pellicule brengt de vierdaagse ook synths, romantische pianomuziek en ... algorave. Organisator Republic of Reinvention is een videobedrijf gespecialiseerd in alles wat met filmtechnologie te maken heeft. Het biedt zijn diensten aan voor productie, softwareontwikkeling, het bewaren van materiaal en gespecialiseerd media-advies. De naam van hun festival verwijst naar Il Cinema Ritrovato, hét Italiaanse festival voor 'teruggevonden', gerestaureerde film.

Vanaf vanavond kan je in MIRYconcertzaal terecht voor een aantal stille films geselecteerd op thema, begeleid door telkens een andere muzikant. Het programma begint met twee gevechtsfilms: de elders onvindbare klucht DURAND AIME LES OEUFS FRAIS uit 1912 (in het Nederlands heel plezant omgedoopt tot Mijnheer Dijers wilt versche eiers) en THE BLOOD SHIP of het 'Mightiest of All Sea Dramas' uit 1927. De actie wordt vergezeld van live muziek van Edmund Lauret, Thijs Troch en Kobe Boon (The Milk Factory). The Milk Factory doet normaal aan dromerige, tekstloze jazz, maar voor vanavond plannen ze iets volledig nieuws.

Op woensdag kunnen we genieten van drie korte komedies (WHEN THE DEVIL DRIVES, 1907 (!), A CLEVER DUMMY, 1917 en AMOR PEDESTRE, 1914, een relatie uitgebeeld door enkel de voeten te filmen) en een poëtisch melodrama met het meestbesproken thema aller tijden: de liefde. Hilde Nash, zowat de bekendste Belgische naam in het vak, begeleidt het kwartet films met improvisaties op piano.

Algorave is géén gevaarlijke zeebacterie, maar een muziekgenre waarin geschreven computercode wordt omgezet in melodieën. 'Algo' als in algoritmes, wat de 'rave' betreft mogen we uitgaan van een dansbaar karakter. Dit zeer technische genre is ideaal voor een avond rond wetenschap en uitvindingen, hier muzikaal begeleid door Dago Sondervan. Dag drie (25 juli) draagt de naam Science of Stupid en heeft drie films en een nooit eerder uitgevoerde performance in petto. Van een droom over – ja, alweer – onbreekbare eieren (EGGED ON) over de verwarringshumor van Buster Keaton (THE SCARECROW) naar L'UOMO MECCANICO, met al enkele jaren voor Fritz Langs Metropolis een robot een rol speelt. Sterker zelfs: twee robots nemen het tegen elkaar op. Een verrassende verzameling van film en muziek dus, of om het met een promowoord te zeggen: een totaalervaring.

L'uomo meccanico

Il Cinema Repubblica sluit op vrijdag 26 juli af met het programma Sky Pirates, al is dat voor zover duidelijk niet de rode draad van de drie vertoonde films. Die rode draad lijkt zelfs afwezig. Wie de sky pirate is, is wel duidelijk: Filibus, barones/superschurk die de wereld teistert in ... een zeppelin. We zien haar valse plannen in uitvoering in de langspeelfilm FILIBUS (1915). Ook LA MAISON DU FANTOCHE (1916) wordt vertoond, de enige animatiefilm van het programma en het laatste werk van Émile Cohl. Het is een absurde, stripachtige komedie waarin Fantochard, een erg basic getekend stokmannetje, op zoek gaat naar een woonplaats. Hij neemt ook een kijkje in de hel, maar die is helaas volzet. De oudste geprogrammeerde film is het alombekende THE RICE-IRWIN KISS uit 1896: de eerste kus vastgelegd en verspreid op pellicule, een minuut lang. Indertijd een groot schandaal is de film nu aandoenlijk onschuldig. Muziek bij het eclectische trio aan films komt van Martijn De Bondt, een elektronicaspecialist die experimentele synthmuziek maakt en daarvoor field-recordings gebruikt. Niet te missen, zoveel is duidelijk.

Als je een gratis duoticket wil bemachtigen voor een dag naar keuze, kan dat door je favoriete stille film door te sturen naar win@filmmagie.be. Wees er snel bij, want het festival start vandaag!

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS