Il traditore zegeviert bij virtuele Italiaanse filmprijzen

De wereldwijde corona-epidemie heeft in de meer dan twee maanden lockdown heel wat primeurs opgeleverd, zoals een succesvolle virtuele Ronde van Vlaanderen. Ook de uitreiking van de Italiaanse filmprijzen, de David di Donatello, koos voor dat pad.

Waar de Britse BAFTA’s, de Amerikaanse Oscars en de Franse Césars zich in februari nog konden onttrekken aan het coronavirus, moesten de Italiaanse Donatello’s het stellen zonder rode loper. Dat leidde tot tijdwinst, want weg waren het wachten tot de winnaars het podium bereikten en de omhelzingen. Vanuit een kleurrijke televisiestudio met alleen de presentator verliep de avond volledig digitaal, met alle genomineerden in eigen huis. Zo kregen we enkele huiselijke taferelen te zien, zoals actrice Jasmine Trinca die bij de bekendmaking van haar prijs onverwacht een omhelzing kreeg van haar tienerdochter.

Normaal gezien ontvangt de Italiaanse president enkele dagen voor de prijsuitreiking vertegenwoordigers van de Italiaanse filmindustrie in zijn ambtswoning, het Quirinaal. Dit jaar moest Sergio Mattarella zich beperken tot een geschreven dank- en aanmoedigingswoord. In 2019 produceerde Italië zowat zestig lange films, van speelfilm over documentaire tot animatie. Dat zijn grotendeels komedies, maar slechts één ervan ontving een prijs, die van het grootste Italiaanse kassasucces: IL PRIMO NATALE, een terugkeer in de tijd naar het eerste kerstgebeuren.

Bij de Césars veroorzaakten de nominaties en prijzen voor J’ACCUSE van Roman Polanski nog flinke heisa (zie hier), bij de Donatello’s moest de Frans-Italiaanse coproductie het zonder nominaties stellen, wellicht omdat ze meer Frans dan Italiaans is. De Italiaans-Belgische samenwerking THE FIRST KING van Matteo Rovere, meer Italiaans dan Belgisch en nog niet uitgebracht in België, kreeg daarentegen vijftien nominaties. De in Latijn gesproken film over de mythische stichting van Rome door Romulus en Remus ontving bekroningen voor Beste Fotografie, Beste Producent en Beste Special effects. De grote slokop van zowel nominaties (achttien van de dertig categorieën) als prijzen was evenwel het Cosa Nostra-portret IL TRADITORE van Marco Bellocchio. Zes daarvan werden verzilverd, met Donatello’s voor Beste Film, Beste Regie, Beste Mannelijke Hoofdrol (Pierfrancesco Favino) en Beste Mannelijke Bijrol (Luigi Lo Cascio), Beste Origineel Scenario en Beste Montage. PINOCCHIO van Matteo Garrone kreeg lof in enkele technische categorieën: decor, kostuum en make-up.

IL TRADITORE kreeg al een Belgische bioscooprelease en ook MARTIN EDEN van Pietro Marcello, gelauwerd als Beste Adaptatie (naar een boek van Jack London), was te zien in Belgische filmzalen (zie Filmmagie 699). Op PINOCCHIO is het nog wachten en verder is het hoogst onzeker of enkele verdienstelijke films nog een Belgisch scherm zullen halen. LA DEA FORTUNA van Ferzan Özpetek, over een merkwaardige driehoeksverhouding, kreeg de prijs voor Beste Vrouwelijke Hoofdrol (Jasmine Trinca). De Donatello voor Beste Regiedebuut ging naar BANGLA van de 24-jarige Romein met Bengaalse roots Phaim Bhuiyan, voor een film die vertelt over een tienerliefde in een multi-etnische wijk van Rome. In het tot Beste Documentaire bekroonde SELFIE toont Agostino Ferrente twee Napolitaanse tieners die hun dagelijkse doen en laten vastleggen met hun smartphone. Ten slotte is het bijna ondenkbaar dat de Zuid-Koreaanse succesfilm PARASITE van Bong Joon-ho niet ook in Italië verkozen zou worden tot de Beste Buitenlandse Film.

Op de eerste virtuele Donatello-uitreiking was er aandacht voor enkele honderdste verjaardagen. Meester-regisseur Federico Fellini en de monumentale acteur Alberto Sordi, die nog altijd opvallend veel (jonge) volgers heeft, zouden dit jaar honderd zijn geworden en ontvingen een eerbetoon. Dat was er ook voor een van de grote Italiaanse komische talenten, Franca Valeri, die hopelijk deze zomer de honderd haalt.

Ondertussen blijven de Italiaanse bioscopen gesloten. Hun heropening zal, samen met die van theaters en sportstadia, een van de laatste coronamaatregelen zijn. Er wordt gemikt op juni, maar alles hangt af van hoe de epidemie evolueert en hoe de burgers zich houden aan de regels in de huidige tweede fase. De filmsector houdt nog wel contact met de filmkijker, virtueel maar via de bestaande bioscopen. In (late) navolging van initiatieven in bijvoorbeeld België heeft een netwerk van distributeurs en bioscoopuitbaters zich onder de naam Miocinema verenigd bij het al jarenlang actieve betaalplatform Mymovies. Daar bieden ze auteursfilms aan, te beginnen op 18 mei met Les misérables van Ladj Ly. De geïnteresseerde kijker kan zich gratis inschrijven op het platform en kiest een filmzaal in een straal van veertig kilometer van zijn woonplaats die deelneemt aan het initiatief. Die bioscoop stuurt, zoals in het verleden, de programmatie en promoties naar de kijker en die kan zijn film naar keuze huren aan een gewoon bioscooptarief. De film is dan in streaming te bekijken in de loop van dertig dagen en gedurende 48 uren na de eerste ‘play’ van de kijker. Zo is ook in Italië virtueel kijken het nieuwe normaal.

Beeld: Il traditore

Geschreven door MARCEL MEEUS
 
onomatopee