Internationaal Filmfestival Rotterdam (IFFR) bestaat 45 jaar

45 jaar! Dat zou voor het IFFR, een filmfestival met een grandioos verleden en een even stevige reputatie waar het nog altijd op teert, een voldoende reden kunnen zijn om te vieren, maar na 20 jaar stilstand en een tweede overgangsjaar op rij kan men alleen maar de wenkbrauwen fronsen. Komt het nog ooit goed? Maarten Dominicus – de interim directeur vorig jaar – door velen getipt als de gedroomde opvolger van Rutger Wolfson – bedankte voor de eer. Tenslotte werd 'filmproducent' Bero Beyer bereid gevonden om deze enorme taak op zich te nemen. Het IFFR heeft nood aan een duidelijke (vernieuwde) visie op het medium film, een blik op de toekomst van het filmmedium, (als Columbus) op zoek gaan naar nieuwe, nog niet ontgonnen gebieden enzoverder. Niet te onderschatten opdrachten alvast.

Filmmagie op de persconferentie: Klaar om te strijden met de beer van Berlijn?
Bero Beyer: Zo zou ik het niet willen stellen. Berlijn en Rotterdam vechten samen om het publiek een zo mooi en goed mogelijk filmprogramma aan te bieden. We strijden dus in wezen voor hetzelfde.

De competitie van de Tiger Awards – het vlaggenschip van het filmfestival – werd van 13 (debuut)films vorig jaar tot 8 teruggebracht. Meer kwaliteit dus want strengere selectie. Minder is in dit geval meer, omdat het festival vanaf donderdag 28 januari elke dag één van de kanshebbers speciale aandacht geeft en in de kijker zet. Mooi zo! Gezien het groot aantal geïnteresseerde toeschouwers is dat zeker een pluspunt. Door ervaring wijs – in vorige editie, hoewel niet eens in competitie, kaapte onze Isabelle Tollenaere met 'Battles' nog de Fipresci-prijs weg (van een jury van internationale filmcritici) – is ons land een kanshebber met THE LAND OF THE ENLIGHTENED, het langspeelfilmdebuut van de talentrijke Pieter-Jan De Pue voor wie dinsdag 2 februari gereserveerd werd. Hij neemt het op tegen drie Zuid-Amerikanen, twee Amerikaanse films, een Thaise film en HISTORY'S FUTURE van Fiona Tan uit Nederland. Daarvan komt tevens de openingsfilm op woensdag 27 januari: BEYOND SLEEP van Boudewijn 'Kauwboy' Koole. De film is vooral een mooie evocatie van 'Nooit meer slapen' en het psychologisch gefilosofeer van gelouterd schrijver W.F. Hermans, gelardeerd met een imposante natuurfotografie, die naar het einde toe beklemmend wordt.

Voor de VPRO Big Screen Award, de publieksprijs zeg maar, komen acht films in aanmerking, waarvan vijf Europese (waaronder twee Franse), een Braziliaanse, een Japanse en een Libanese film. Een keuze die een beetje vreemd kan genoemd worden, al heeft het verleden uitgewezen dat de winnaar bijna altijd wel een waardevolle film is, een klassieker in wording. Voor het onontwarbare kluwen van onderdelen en secties werd een voorzichtige oplossing bedacht door alles te vatten in vier keurige delen. Op zich een nobel streven, doch de bestaande segmenten zijn opnieuw daarin ondergebracht en dat schiet niet veel op. Een bezoeker van een filmfestival wordt geacht vooral nieuwsgierig te zijn naar nieuwe films, naar nieuwe tendensen. Vertrekkend van de Tigers kan zo een divers parcours worden uitgestippeld met de blutsen & builen erbij, ofwel kan men gaan voor bekend werk of filmmakers, prijsdragers van andere festivals en avant-premières. Van de meesterlijke ARABIAN NIGHTS-trilogie van Miguel Gomez tot het imposante filmessay FRANCOFONIA van Alexander Sokourov, van een oerdegelijke AN van Naomi Kawase tot THE WOOD DREAMS ARE MADE OF van Claire Simon). Dat lijstje is behoorlijk lang met ook nog 11 MINUTES van een experimenterende Skolimowski, het even prachtige als intense LA ACADEMIA DE LAS MUSAS van José Luis Guerín, als het in Namur al bekroonde AS I OPEN MY EYES van de jonge Tunesische filmmaakster Leyla Bouzid, THE ASSASSIN, een zoveelste meesterwerk van Hou Hsiao-Hsien of het onthutsende EL CLAN van Pablo Trapero om maar een handvol films te noemen.

Alvorens Brit Brady Corbet met THE CHILDHOOD OF A LEADER het doek laat vallen over deze editie op 6 februari, toch de aandacht nog even vestigen op VISITA OU MEMORIAS E CONFISSOES, een film van de vorig jaar overleden Portugese meester – vaak in Rotterdam te gast – Manoel de Oliveira, die pas na zijn dood mocht vertoond worden. De eenmalige vertoning vindt plaats op maandag 1 februari in Pathé 6 om 21u30.

De Belgen tenslotte zijn ruim vertegenwoordigd met naast THE LAND OF THE ENLIGHTENED ook nog D'ARDENNEN (R. Pront), BODKIN RAS (K. Modiri), LES CHEVALIERS BLANCS (J. Lafosse), A CRACKUP AT THE RACE RIOTS (L. Gabin) KEEPER (G. Senez) en PRÉJUDICE (A. Cuypers) bij de langspelers. ONE.TWO.THREE van Vincent Meessen dingt mee in de competitie voor beste kortfilm, waar nog 23 andere kandidaten onderdak vinden. Andere geselecteerde kortfilms uit België zijn: EGO (N. Provoost), LILI (A. van Dienderen), I'LL BE LATE FOR DINNER en LIGHTKEEPING (beide E. Heuninck), SAKALA (S. Halsberghe), L'INVITATION AU VOYAGE (M. Rustamova) en ANDREW A STRONG COURAGEOUS WARRIOR (A. Liparoto). Sedert vorig jaar heeft elk festival ook een lijstje met tv-series. Rotterdam mocht niet achterblijven en selecteerde BEVERGEM (G. Coulier). Een niet onaardig lijstje voor een klein land als het onze en tevens een mooi voorbeeld van de verschillende kwaliteitsniveaus die het festival hanteert.

Voor meer informatie raadpleeg www.iffr.com. Vanaf 28 januari houdt ondergetekende je graag op de hoogte.

(foto: The Land of the Enlightened, van de Vlaamse Pieter-Jan De Pue)

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee