Italiaanse filmprijzen David di Donatello 2017

Een maand na de Oscars heeft ook Italië zijn belangrijkste filmprijzen uitgereikt, de David di Donatello. De belangrijkste bekroningen voor de filmoogst van 2016 gingen naar Paolo Virzì 's 'La pazza gioia'.

De driftige komedie La pazza gioia won Beste Film, Beste Regie van Paolo Virzì en Beste Vrouwelijke Hoofdrol van Valeria Bruni Tedeschi. Met nog twee andere kleine prijzen (Beste Scenografie en Beste Haartooi) werden in totaal vijf van de zeventien vernoemingen verzilverd. De film kon in Italië op een goede opkomst in de bioscoop rekenen. Dat was minder het geval voor Fai bei sogni van Marco Bellocchio en voor Le confessioni van Roberto Andò, die niet in de prijzen vielen.

Van de 22 films die meedongen naar een prijs werden de drie genoemde Italiaanse films tot nog toe als enige in België uitgebracht. Jammer, want een aantal concurrenten hebben niet minder kwaliteiten, met hun kleinschalige actieterrein en intimistische thema’s, al kenden ze ook in het thuisland geen lange bioscoopcarrière. Onder die films focussen er zich opvallend veel op jongeren: Indivisibili van Eduoardo De Angelis gaat over een Napolitaanse siamese tweeling (vandaar de titel) die aanvankelijk onbewust als zangfenomeen wordt uitgebuit, tot de meisjes te weten komen dat ze ook gescheiden door het leven kunnen gaan. De film won de prijzen voor Beste Originele Scenario (Edoardo De Angelis, Nicola Guaglianone en Barbara Petronio) en Beste Vrouwelijke Bijrol (Antonio Truppo). Fiore (Beste Mannelijke Bijrol voor Valerio Mastandrea) van Claudio Giovannesi volgt de liefde tussen twee jongeren gescheiden door de tralies van een jeugdgevangenis. Piuma van Roan Johnson zet twee middelbareschoolliefjes en hun omgeving voor pertinente keuzes wanneer het tienermeisje zwanger wordt.

Dan zijn er nog twee op actie gerichte films die het in de Italiaanse zalen wél vrij goed deden. Veloce come il vento/Italian Race van Matteo Rovere, een familiedrama dat zich afspeelt rond en op legale en illegale autocircuits, kreeg de Donatello's voor Beste Mannelijke Hoofdrol (Stefano Accorsi) en Beste Special Effects (Luca Mazzoccoli). De maker van La mafia uccide solo d’estate 'Pif' (Pierfrancesco Diliberto) keert in zijn tweede langspeelfilm In guerra per amore (Prijs van de Jongeren) terug naar de komedie en de maffia, ditmaal tijdens het ontschepen van de geallieerden in Sicilië tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Waar tot zo’n veertig jaar geleden nog een groot deel van de Italiaanse kwaliteits- en entertainmentfilms een plaats vond in de Belgische zalen is dat sindsdien alsmaar afgenomen, tot er de laatste jaren nog slechts een handvol doorsijpelt tot onze bioscoop- en dvd-markt. We herinneren ons eerder de beroemdheden uit het roemrijke Italiaanse filmverleden, zoals Roberto Benigni (La vita è bella, Pinocchio), naar wie de Donatello-carrièreprijs ging. Uit een verder verleden komt Alessandro Alessandroni, een naam die niet veel mensen kennen, maar zijn gefloten thema’s uit Sergio Leone’s ‘Dollartrilogie’-spaghettiwesterns uit de jaren 1960 blijven onsterfelijk. Alessandroni stierf op de vooravond van de Donatello-uitreiking (1925-2017).

Geschreven door MARCEL MEEUS
 
onomatopee