JEFF pakt uit met Piepkuikens & Boy 7

Elk jaar tijdens de krokusvakantie is het Europees Jeugd Film Festival (JEFF) een feit in Antwerpen en Brugge. Deze editie, afgetrapt met de heerlijke animatiefilm HET LIED VAN DE ZEE, mocht zelfs op prinselijke aanwezigheid bogen.

Een piepkuiken zal de eerste persoon die het ziet houden voor zijn moeder wanneer het uit zijn ei kruipt. De Franstalige filmer Olivier Ringer gebruikte dat gegeven als een metafoor om de verhouding tussen ouders en kinderen te schetsen. Net zoals het verdienstelijke 'Een weekje weg' is zijn spiksplinternieuwe PIEPKUIKENS – in Antwerpen in wereldpremière dus – ook weer een tedere melancholische film, met een hoge aaibaarheidsfactor. Allemaal positieve personages tevens, hoewel onderling erg verschillend, tot en met een meisje in een rolwagen, dat zich bijzonder goed uit de slag weet te trekken. Het thema, namelijk dat zorg dragen voor je kroost niet volstaat, maar inleven in hun wereld, kennis hebben van de noden en wensen plus eraan proberen tegemoet te komen, kunnen de ouders die hun kroost vergezellen als weten-schap best wel op zak steken. Zo maakt PIEPKUIKENS duidelijk.

“In de nabije toekomst is Nederland een politiestaat.” Met deze profetische zin begint BOY 7 (foto), een sciencefictionfilm van bij ons, de Lage Landen. Ja, ze bestaan maar zijn zelden van een behoorlijk niveau. Lourens Blok, die twee jaar geleden met 'Midden in de winternacht' de mooiste familiefilm voor de kerstperiode afleverde, wist zich dit keer nog te overtreffen. Drie scenaristen draaiden de bestseller van Mirjam Mous binnenste buiten en bedachten iets indrukwekkends met een subtiele vormgeving en rond ambigue personages. Een troosteloos, bijna decadent grijs van de neoklassieke Oost-Europese architectuur, een vuil-oranje nachtverlichting die het gevoel van onbehagen versterkt, ook al gebeurt er geen misdaad en de uniforme kleren, vaak in een groenig zwart, dat het militaire karakter benadrukt. Giftig groen, bloedrood en ijzig blauw onder meer schilderen het trainingscentrum als een levenloze biotoop. Ook vrijwel iedereen blijkt anders te zijn dan hij of zij zich voordoet. Renée Soutendijk om maar een voorbeeld te noemen, die zich als vertrouwelinge, strenge meesteres en corrupte misdadigster ontpopt in een kleine – doch niet onbelangrijke – bijrol. LABYRINTUS kreeg vorig jaar een 10+ mee, BOY 7 nu een 12+ en dat is volkomen terecht. Wegens veel computerhacking zijn er wel parallellen tussen beide films, doch hoewel geweld zoveel mogelijk geweerd lijkt, zijn enkele ingeplante scènes juist zo overtuigend en sterk. Wie is BOY 7 nu eigenlijk ? Een vriendelijke computernerd, beschikkend over een gezond stel hersens, gespeeld door Matthijs van de Sande Bakhuyzen, een van de toonaangevende acteurs uit Nederland nu, die samen met zijn tegenspeelster 'onze' Ella-June 'Bo' Henrard bereid waren om op enkele vragen te antwoorden.

FILMMAGIE : Jullie zaten beiden op de theaterschool, wat geniet je voorkeur film of theater ?
Ella-June Henrard (E) : Theater denk ik, het lijkt me een te ontginnen gebied dat zoveel mogelijkheden biedt...
Matthijs van de Sande Bakhuyzen (M) : Het heeft allebei zeer veel dat me boeit, ik zou echt niet kunnen kiezen.

FM : Je vader maakte films zoals LEPEL en OUD GELD, wat zou je geworden zijn indien je vader geen regisseur was ?
M : Ook acteur, dat weet ik vrij zeker ! Ik kan me niet meteen een ander beroep indenken.

FM : Voor een van je vorige films PORTABLE LIFE trok je zelfs naar Zuid-Afrika, hoe was dat ?
E : Een onvergetelijke ervaring en een belangrijke stap in mijn leven ook.

FM: Aan de zijde van Rutger Hauer, zoals in MICHIEL DE RUYTER ?
E : Daar ben ik nauwelijks in te herkennen hoor. Het was bijna beschamend voor me toen mijn naam werd vermeld na de première als 'internationale ster.'

FM : De film BOY 7 werd in Boedapest opgenomen. Welke invloed had die grauwe architectuur op jullie ?
E : Dat Oost-Europese is duidelijk aanwezig en was erg indrukwekkend, doch met leuke momenten ook, zoals de koffie bijvoorbeeld, doch meestal...
M : Het drukte op het gemoed, ook omdat iedereen (buiten de crew) blijkbaar tegen zijn zin bestond. Je moest bijvoorbeeld vragen om het beddengoed eens te verschonen en zo.

FM: Voor acteurs uit de Lage landen is sciencefiction wel een vreemde carrière move.
M : Dat zie ik zo niet. Het is niet zo gepland allemaal. Het leek me gewoon iets fijns om te doen.
E : Je krijgt het scenario in handen en rolt er min of meer in.

FM : Wat vinden jullie zelf van het resultaat ?
E : Toen we de afgewerkte film te zien kregen was ik verbaasd dat het zo knap geworden was.
M : Tijdens de opnames hadden we er niet echt een kijk op, hoe het eindresultaat zou worden. Het blijft overigens spannend voor ons, want hoe zal het publiek reageren ? Het boek was namelijk een bestseller en de lezers zullen meteen een vergelijking maken. Jongeren zijn eerlijk, maar ook streng, dat wordt dus afwachten.

FM : Het slot is toch fantastisch. Ik moest aan het einde van 'La notte' denken.
M : Daar krijg je tijd om te chillen, na alle voorafgaande actie.

FM : Succes nog met jullie carrière.
E & M : dank je wel en tot de volgende keer.

BOY 7 draait vanaf 18 februari in de bioscoop.

Geschreven door ZENO CORNELIS
 
onomatopee