Jubileumeditie FIFF Namur

Hoe zou het gaan met de Franstalige film? Franse films, van de meest commerciële tot de meest eigenzinnige auteurscinema, vinden in België nog wel de weg naar de bioscoop maar hoe zit het met de andere Franstalige films die elders in de wereld worden gemaakt, van Zwitserland via Canada tot in Afrika. Wel, het FIFF in Namur, dit jaar aan zijn dertigste editie toe, tracht daar alvast elk jaar in de herfst een antwoord op te geven door het beste van het beste uit deze cinema te selecteren.

Met de openingsfilm laat het FIFF al onmiddellijk in zijn kaarten kijken. PréJUDICE (foto) is een 'huis clos' waarmee de Belgische filmmaker Antoine Cuypers debuteert. Eenheid van tijd, plaats en handeling worden door uitgepuurde camerastandpunten sierlijk in beeld gebracht en vloeien samen tot een heerlijk schouwspel. De dialogen van de charismatische Arno zijn tot een minimum herleid en Nathalie Baye zorgt voor verbaal vuurwerk, met sparringpartner Thomas Blanchard in een glansrol. Behalvbe de expliciete verwijzing naar P.P.Pasolini's 'Teorema' zijn er nog talloze knipogen naar de filmliefhebber.
Van 2 tot 9 oktober 2015 duiken de ware cinefielen in Namen dus de (nog overgebleven) bioscoopzalen in op zoek naar (Franstalige) filmparels. De lustrumeditie onder kundige leiding van Nicole Gilette en haar ploeg hebben zich geen moeite bespaard om een mooie selectie recente films te bundelen, met een mooie verrassing voor alle jongeren tussen 15 en 20. Zij mogen gratis voor niks naar alle films voor 20u. Een mooi verjaardagscadeau als je het ons vraagt.
Ook het magisch-realistische anti-oorlogsdrama NI LE CIEL NI LA TERRE van de debuterende Clément Cogitore heeft zijn schaduw al vooruitgeworpen (vanuit Cannes). De jonge cineast staat er namelijk om bekend graag te experimenteren met ilm, video en fotografie en, niet onbelangrijk, de film maakte een goede beurt dit jaar in de Semaine de la Critique in Cannes en kreeg zelfs een prijs mee naar huis. En dan is er nog een Belgische film: KEEPER. Max(ime) weet als doelman de netten schoon te houden, maar in het dagelijkse leven lukt het niet. Mél(anie) blijkt zwanger en op 15-jarige leeftijd zorgt dat voor complicaties. Het verliefde koppeltje wordt tegen twee gepolariseerde moeders geplaatst, met een kleine doch mooi uitgewerkte vaderrol voor Sam Louwyck. Een verstandige keuze waardoor zowel tederheid als realiteit voldoende aan bod komen. KEEPER is het verbluffende debuut van Guillaume Senez die net zoals Chantal Akerman destijds in Brussel geboren werd, maar intussen in Frankrijk zijn vaste stek vond. Marianne Lambert, al 15 jaar productiemanager heeft al een indrukwekkende lijst films op haar naam staan. In de serie Cinéastes d'aujourd'hui regisseerde zij I DON'T BELONG ANYWHERE een documentaire over leven en werk van Chantal Akerman, een van de boeiendste figuren die de Belgische cinema rijk is.
Een voorzichtige samenwerking met het Filmfestival van Oostende leverde Namurt onder meer BLACK van Adil El Arbi & Bilall Fallaf op en het beloftevolle debuut van Lenny van Wesemael CAFé DERBY.

Hoe belangrijk het eigen land ook mag zijn, samen met het Leuvense Afrika Film Festival vertoont Namur nog altijd de belangrijkste Afrikaanse films. Een producent uit Burkina Faso, Sékou Traoré nam plaats op de regiestoel voor L'OEIL DE CYCLONE, een in Afrika veelgelauwerde film, terwijl Marokkaan Nabil Ayouch intussen al een handvol klassiekers bij elkaar filmde waarvan 'Ali Zaoua' het bekendst is. Zijn nieuwste MUCH LOVED belooft in elk geval pittig te worden daar het onderwerp – prostitutie in Marokko – op zijn minst controversieel mag genoemd worden.

Een andere bekroonde filmregisseur, Roemeen Radu Jude komt zijn nieuwste, in Berlijn al bekroonde AFERIM ! voorstellen. Een verhaal dat zich afspeelt in 1835.
Het Internationale karakter van het filmfestival is veel belangrijker met voorts nog werk uit Algerije, Gabon, Libanon, Tunesië en Quebec of dichter bij huis Frankrijk en Zwitserland.
Afgezien van het feestelijke karakter en de toekomstgerichtheid is muziek van deze editie het derde speerpunt en vinden er gesprekken plaats met onder andere Philippe Rombi en Benjamin Macke. De keuze van de coup de coeur - actrice in focus zeg maar - Vanessa Paradis is daar vermoedelijk ook niet vreemd aan. Een opvallende keuze misschien, maar wie met Gérard Depardieu, Jean Reno, Jeanne Moreau, Alain Delon en Jean-Paul Belmondo voor de camera stond is geen broekje meer.

Op de slotavond maakt de jury onder leiding van de acteur Olivier Gourmet zijn palmares bekend met onder meer de Bayard d'Or en wordt het festival besloten met JE SUIS à VOUS TOUT DE SUITE van Baya Kasmi. Er zijn 15 films in competitie met als uitgesproken favorieten AFERIM! Van Radu Jude, L'HERMINE van Christian Vincent (in Venetië onlangs nog goed voor de prijs voor beste scenario en beste acteur, namelijk Fabrice Luchini) en UNE ENFANCE van Philippe Claudel. En met als outsiders die voor de verrassing kunnen zorgen: OUR CITY van Maria Tarantino, MUCH LOVED van Nabil Ayouch en TEMPÊTE van Samuel Collardey.
Voor haar debuut sleurde de Française Emma Luchini vader Fabrice voor de camera. De melancholische komedie UN DéBUT PROMETTEUR biedt tevens de eerste stappen van Veerle Baetens - met erg diep uitgesneden rug - in een buitenlandse film aan. Met MES HOMMES van Barbara zingt ze de aanzet voor de nachtelijke climax in de tuin van Monet. Het is samen met onder meer TOUS LES CHATS SONT GRIS van Savina Dellicour een van de films vertoond tussen 15 en 20 uur waar jongeren tussen 15 en 20 jaar GRATIS naartoe kunnen. Een mooi feestelijk gebaar.
Voor 25 euro kan overigens een passe passe-partout worden gekocht om de 77 langspelers en nog eens zoveel kortfilms te bekijken, een reden te meer om bij deze 30ste editie aanwezig te zijn.

Geschreven door ZENO CORNELIS