Ket & Doc: eerste lichting korte jeugddocumentaires

Op 22 februari lanceren partners VAF, JEF en Ketnet onder de noemer Ket & Doc vijf jeugddocumentaires op het JEF festival. Elke korte film laat de bezoekers vijftien minuten lang de wereld van negen- tot twaalfjarige kinderen ontdekken.

In de zomer van 2018 deden de drie partners een oproep om na de succesverhalen uit Nederland ook in België jeugddocumentaires te maken. Na een selectieprocedure en een reeks Ket & Doc-workshops (zie ons eerdere artikel hier) kwamen er vijf pareltjes uit de bus. Elk informeren ze hun doelgroep, jongeren van het vijfde en zesde leerjaar, over uiteenlopende onderwerpen zoals de eerste liefde en zeldzame ziektes. Door de gevarieerde thema’s vullen de documentaires elkaar goed aan en vormen ze een gebalanceerd educatief pakket. Ket & Doc vormt de fundering waar nog menig jeugddocumentaire uit België op zal kunnen bouwen. De partners kondigen dan ook terecht enthousiast aan dat ze ieder jaar nieuwe Ket & Docs zullen uitbrengen. De première vindt deze zaterdag plaats op het JEF festival in het Zuiderpershuis in Antwerpen. De Ket & Docs zullen ook tijdens de krokusvakantie op Ketnet te zien zijn.

Toekomstdromen

In CIRCUS ZONDER TENT moet Romy afscheid nemen van haar klasgenootjes. Ze trekt met haar gezin zes maanden naar Frankrijk om er als circusfamilie op te treden in een pretpark. Regisseur Nina Landau brengt een uniek verhaal van moderne nomaden dat eigenlijk al zichzelf vertelt. Via een voice-over van Romy stuurt de documentaire een brief aan haar klasgenootjes. CIRCUS ZONDER TENT toont hoe gemakkelijk kinderen de dromen van hun ouders overnemen en hoe snel ze zich kunnen aanpassen aan een andere wereld. Deze Ket & Doc stimuleert de doelgroep, die op het punt staat naar het middelbaar te gaan, al eens na te denken over hun toekomstdromen.

Heroïsch gevecht

BERTHA EN DE WOLFRAM steekt uit boven de vijf documentaires met een pakkend verhaal over de strijd tussen Bertha en haar aartsvijand wolfram, een ziekte die het zenuwstelsel aantast. Ondanks de beperkingen die de ongeneeslijke ziekte haar nu al oplegt, probeert Bertha het beest te temmen door kunst te maken en die te verkopen. Met de opbrengst wil ze onderzoek naar de zeldzame ziekte stimuleren. Door documentaire scènes af te wisselen met houtskoolanimatie geeft regisseur Tijs Torfs het heroïsche gevecht nog meer pit. Torfs weet dat tearjerkers niet werken bij kinderen en dus vermijdt hij Bertha als slachtoffer in beeld te brengen. Hij maakt van het meisje een dappere schilder met een artistieke toekomst. Hoop, kunst en animatie maken van deze documentaire de meest blinkende parel.

De wereld van autisme vertaald

Nog zo’n film die een diepe indruk nalaat, is RADIO FELIX van Lauranne Van den Heede. Daarin verwerkt Felix zijn met autisme gevulde avonturen in een radioprogramma. De kijker komt meer te weten over hoe het is om met autisme te leven wanneer Felix in de huid kruipt van fictieve personages die hij zelf interviewt. Van den Heede brengt sterk technisch werk door het radioprogramma vloeiend te laten overlopen in beelden van het dagelijkse leven van Felix. Zo begrijpt de kijker beter over welke situaties Felix vertelt en toont RADIO FELIX op een unieke manier de wereld door de ogen van een jongen met autisme.

Smartphoneverslaving

FIEN, JIP & FIEN van Marie De Hert en Ellen Pollard is ongetwijfeld de Ket & Doc met het breedste thema en het hoogste feelgoodgehalte. De documentaire opent waarschijnlijk om die reden de Ket & Doc-marathon op het JEF festival. Jip is stapelverliefd en zijn zus Fien vindt dat prima. Alleen betreurt Fien dat haar broer nu bezeten is door zijn smartphone, want hij wil constant zijn liefje up-to-date houden. Daardoor zit buiten ravotten met zijn zus er steeds minder in. Zo tackelt FIEN, JIP & FIEN al direct twee belangrijke onderwerpen die leven onder de doelgroep: eerste liefde en smartphoneverslaving. De Hert en Pollard wijzen niet met de vinger, maar maken de kijker er subtiel van bewust dat je door overmatig smartphonegebruik veel potentieel speelplezier laat schieten. Het herkenbare liefdesgevoel en de smartphoneverslaving maken van FIEN, JIP & FIEN de Ket & Doc waar de meeste kinderen zich in zullen vinden. De grote toegankelijkheid zoekt FIEN, JIP & FIEN ook in de vorm: de in scène gezette shots doen de korte documentaire (?) aanvoelen als een eerste aflevering van een nieuwe kinderserie.

Ravotten op de boerenbuiten

Ten slotte zien we Kwinten in PAPAMAGNEET omgaan met het gemis van zijn grote held. Zijn papa is commandant van een marineschip van het Belgische ministerie van Defensie en is dus vaak lange tijd op zee. Op zulke momenten ravot Kwinten met zijn vriend Obi op de boerenbuiten, waarmee hij het gemis van zijn papa wil compenseren. Natuurlijk went het gemis nooit echt. De documentaire van Daphne van den Blink opent slim vanuit het perspectief van de verrekijker van Kwinten die de kustlijn afspeurt op zoek naar zijn vader. Verder toont Van den Blink enthousiaste, mooie beelden van de avonturen van twee vrienden die in de modder ploeteren en kampvuren bouwen. Beelden waarmee de doelgroep zich ongetwijfeld kan associëren. Jonge kijkers zullen best ook wat bijleren over gemis, al zullen weinigen de situatie herkennen waarin een vader uit varen gaat.

Tickets en informatie over de vertoning in twee delen op JEF festival vind je hier en hier.

Beeld: Fien, Jip & Fien

Geschreven door PIETER DESAEVER