Kinepolis boert goed

“Wij willen evolueren van de ‘ultimate cinema experience’ naar de ‘best movie experience’.” Met deze slagzin wenst Kinepolis duidelijk te maken dat ze ook vaker de betere arthousefilm wil gaan programmeren. Dat heeft het succes van RUNDSKOP en INTOUCHABLES (foto) alvast geleerd. Ook hun publiek staat voor deze films open blijkbaar.

Op de halfjaarlijkse persconferentie werd eveneens bevestigd dat Kinepolis nog een huurovereenkomst heeft om tot 2025 op de terreinen van de Heyzel in Brussel te blijven. Kinepolis Group had in 2011 een goed jaar en kan nu, door de vele investeringen in digitale technologie en verbouwingen van vorig jaar, voortaan op innovatie focussen. Onder meer door veel en vaak naar tevredenheid te peilen van hun klanten via enquêtes, heeft de groep meer kennis over hun publiek om zo doelgericht de “best movie experience” aan te bieden. In België en Frankrijk zijn zowel de omzet als als het aantal bezoekers gestegen, slechts in Spanje is het bezoekersaantal gedaald door de economische crisis. Kinepolis is in België en in Frankrijk 100% uitgerust met digitale projectie, in Spanje nog maar 85%.

Sinds het succes van RUNDSKOP maar vooral van INTOUCHABLES plant Kinepolis een actievere programmatie die verder gaat dan het vertonen van louter Amerikaanse films en eigen Vlaams producties. De 3D-programmatie heeft ook een boost gekregen, voornamelijk dankzij het grote succes van AVATAR, maar lijkt nu wat op de terugweg. Van hun top vijf films in 2011 waren er maar liefst vier in 3D: HARRY POTTER, PIRATES OF THE CARRIBEAN, THE ADVENTURES OF TINTIN en SMURFS. Slechts INTOUCHABLES, de nummer vier, was enkel in 2D in de bioscoop. Voor 2012 staan er opmerkelijk wat sequels op het programma, waaronder THE DARK KNIGH RISES, ICE AGE 4 en MEN IN BLACK 3. Ook lokale cinema komt aan bod met onder meer LA VÉRITÉ SI JE MENS en THE BROKEN CIRCLE BREAKDOWN van Felix Van Groeningen (DE HELAASHEID DER DINGEN o.m.)

Opmerkelijk dit jaar was de overname door de Kinepolis Group van de reclameregie Brightfish, vroeger Screen Vision, die financieel in moeilijkheden was geraakt. Kinepolis wou het bedrijf uit de problemen helpen en zelf terug meer schermreclame screenen. Een combinatie van de reclamemarkt en de digitalisering is bovendien essentieel voor het aantrekken van nieuwe adverteerders.

Intussen is ook bekend dat het aantal cinemabezoekers in heel België in stijgende lijn gaat. Voor 2011 tekende Kinepolis 9,6 miljoen bezoekers op terwijl de leden van de Federatie van Belgische bioscopen (FCB) 10,4 miljoen toeschouwers telde. Samen 20 miljoen voor 86% van de Belgische bioscopen. Bij wijze van extrapolatie zou het aantal bezoekers bijgevolg 22,8 miljoen bijdragen, een verhoging van 2,2%.

LAURA CAERS

Geschreven door