Kleurrijk begin MOOOV

Van 17 tot 29 april vindt op acht locaties in Vlaanderen het MOOOV Filmfestival plaats. Openingsfilm MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS in Turnhout is het startsignaal voor twee weken films uit de hele wereld, met ook vertoningen in Beringen, Brugge, Dilbeek, Genk, Lier, Roeselare en Sint-Niklaas.

Het Indonesische MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS van Mouly Surya heeft meteen twee rode draden van deze editie te pakken: het is namelijk een feministische western. De weduwe Marlina krijgt kort na het overlijden van haar man een troep veedieven/verkrachters over de vloer en bijt van zich af op een manier die herinneringen oproept aan Tarantino's Kill Bill, op zich al een vergaarbak van (vrouwelijke) wraakverhalen. Het zou de film echter oneer aandoen om die te reduceren tot een Tarantino-doorslagje of issue cinema, aangezien de sardonische humor, de verzorgde fotografie en de rijke soundtrack bijdragen tot een eigen stem.

Ook SWEET COUNTRY serveert een western vanuit een niet-traditioneel perspectief: Aboriginalfilmer Warwick Thornton vertelt zelfverzekerd over het gewelddadige, openlijke racisme in het Australië van de jaren 20 en deelt daarmee een corrigerende tik uit aan de geschiedschrijving in zijn thuisland. Het Zuid-Afrikaanse FIVE FINGERS FOR MARSEILLES van Michael Matthews, onlangs nog te zien op het BIFFF, bedient zich eveneens van westernelementen om raciale spanningen (en corruptie) op de korrel te nemen. Ook NEITHER WOLF NOR DOG van de Schotse regisseur Steven Lewis Simpson duikt in een eeuwenlang aanslepend racistisch verleden: de blanke journalist Kent (Christopher Sweeney) leert zijn eigen stereotiepe opvattingen over de native Americans kennen op een roadtrip met de 90-jarige indiaan Dan (Dave Bald Eagle) en zijn vriend Grover (Richard Ray Whitman).

Twee van de gasten dit jaar gaan met verve in tegen de heersende politieke sfeer in hun land, en krijgen daarvoor de wind van voren. Samuel Maoz zetelt in de Canvas-jury en brengt zijn nieuwe film FOXTROT mee. De Frans-Marokkaanse filmmaker Nabil Ayouch is na de Frans-Senegalese Alain Gomis de tweede laureaat van de MOOOV Oeuvre Award (die wordt uitgereikt op 20 april in UGC Turnhout) en presenteert zijn RAZZIA in Belgische avant-première voor hij vanaf 25 april in de bioscoop te zien zal zijn. Ayouch' vorige film Much Loved werd verboden in Marokko, maar hij blijft zich richten op penible politiek-maatschappelijke thema's. Ook de Israëli Samuel Maoz krabbelt niet terug, al kreeg hij voor FOXTROT tegenkanting van minister van Cultuur Miri Regev nog voor ze de film gezien had. Maoz veroorzaakte al controverse in Israël met zijn Lebanon, een claustrofobisch oorlogsdrama gefilmd vanuit een rondrijdende tank waarin hij de traumatische ervaring van de soldaten koppelde aan de vernielingen die ze teweegbrengen in de wereld om hen heen. FOXTROT richt zich opnieuw (deels) op de ervaring van jonge soldaten om de vinger te leggen op een pijnlijk absurde militair-politieke situatie. Wat hem niet in dank wordt afgenomen door de Israëlische autoriteiten.

Traditiegetrouw herneemt MOOOV ook films die al een (beperkte) Belgische bioscooprelease hebben (gehad). Het hedendaagse grootstadsdrama AQUARIUS van Kleber Mendonça Filho en de historische slowcinema in zwart-wit VAZANTE (Daniela Thomas; op 26 april ook te zien als PleaseReleaseMe-vertoning) zijn twee sterkhouders van het Braziliaanse luik in deze editie. De triptiek EN ATTENDANT LES HIRONDELLES, het langspeelfilmdebuut van Karim Moussaoui, en het beklemmende LA BELLE ET LA MEUTE (Kaouther Ben Hania) laten allebei een heel overtuigende vrouwelijke stem weerklinken. MOOOV herneemt ook enkele Belgische films: BLUE SILENCE van Bülent Öztürk (zie interview), ROSIE & MOUSSA van Dorothée Van Den Berghe (zie interview) en ZAGROS van Sahim Omar Kalifa.

Tussen de acht competitiefilms is het labyrintische graafwerk LOS VERSOS DEL OLVIDO van debutant Alireza Khatami een aanrader. De noodzaak van herinnering in een niet nader benoemd Latijns-Amerikaans regime botst er op een bureaucratisch bolwerk en militaire repressie. Een film die hier verder geen distributie krijgt, tenzij hij de competitie wint en dan breder wordt verdeeld door MOOOV-distributie.

Een ander hoogtepunt van deze MOOOV-editie is ongetwijfeld de dag gewijd aan de Koerdische filmmaker Yilmaz Güney (1937-1984). Zijn Gouden Palmwinnaar YOL wordt vertoond in een gerestaureerde versie en wie meer over de maker wil weten kan terecht bij de documentaire THE LEGEND OF THE UGLY KING (Hüseyin Tabak).

Win tickets voor MOOOV (locatie en film naar keuze) door te mailen naar [email protected].

BEELD: MARLINA THE MURDERER IN FOUR ACTS

Geschreven door BJORN GABRIELS