Korean Film Festival in Brussel

2020 is het jaar waarin menig filmfestival moest uitwijken naar een online editie, maar voor de liefhebbers van offline festivals is er goed nieuws. Ook als ze niet tot op Afrika Filmfestival of Film Fest Gent raken. Van 16 tot 23 oktober kunnen ze hun hart ophalen tijdens het Korean Film Festival, dat voor de achtste keer neerstrijkt in BOZAR en Cinéma Galeries te Brussel.

Met ‘New Horizons’ als thema willen de organisatoren laten zien hoe recente evenementen uit de Zuid-Koreaanse geschiedenis hun stempel drukken op het hedendaagse Zuid-Korea en zijn filmindustrie. Ze focussen daarbij enerzijds op de herdenking van de veertigste verjaardag van de opstand in Gwangju en anderzijds op de wereldwijde beweging voor vrouwenrechten. Verder is er een selectie van recente films, animatie en kortfilms te zien.

Het festival opent op 16 oktober in BOZAR met de zombie-actiethriller PENINSULA (Yeon Sang-ho, 2020), de langverwachte opvolger van Seoul Station en Train to Busan, die eerder dit jaar geselecteerd was voor het filmfestival van Cannes. Het verhaal speelt zich af vier jaar na de zombieoverrompeling. In die tijd is Zuid-Korea onder de voet gelopen door zombies en geïsoleerd van de rest van de wereld. De hoofdpersonages moeten niet alleen de strijd aangaan met de zombies, maar ook met de mysterieuze militaire groep Unit 631.

Voordat Zuid-Korea uitgroeide tot een economische macht, met een open politiek, ging het door een moeilijke periode. Met de democratische opstand tegen het militaire regime in de stad Gwangju veranderde de Koreaanse samenleving voorgoed. Er vielen niet alleen veel slachtoffers, er waren ook andere gevolgen zoals studentenrellen, grootwarenhuizen die bankroet gingen en een financiële crisis. De opstand en de gebeurtenissen die daarop volgden, blijven een bron van inspiratie voor filmmakers. Het focusprogramma ‘After Uprising’ brengt daarover een aantal recente speelfilms en documentaires, waaronder KIM-GUN (Kang Sang, 2019). 1987: WHEN THE DAY COMES (Jang Joon-hwan, 2017) en WE BUILT THIS CITY: SAMPOONG (Gu Sang Mo, 2020).

Ook Zuid-Korea kent sinds 2010 een nieuwe feministische golf. In de filmindustrie leidde die onder andere tot meer aandacht voor gelijkheid onder filmmakers. De gevolgen daarvan zijn niet alleen zichtbaar in filmscholen, op festivals en voor en achter de camera, maar uiteraard ook in de gerealiseerde films. Met MAGGIE (Yi Ok-seop, 2018), OUR BODY (Han Ka-ram, 2018), LUCKY CHAN-SIL (Kim Cho-hee, 2019) en AN OLD LADY (Lim Sun-Ae, 2020) brengt dit focusprogramma werk van vrouwelijke Koreaanse regisseurs uit verschillende generaties en met een verschillende achtergrond.

 Lucky Chan-sil

Het festival sluit op 23 oktober af met de internationale première van de actiefilm STEEL RAIN 2: SUMMIT (Yang Woo-suk, 2020). Tijdens een topconferentie in Noord-Korea over de Noord-Koreaanse nucleaire kwestie en vrede op het Koreaanse schiereiland worden de leiders van Zuid-Korea, Noord-Korea en de VS ontvoerd en weggevoerd aan boord van een Noord-Koreaanse onderzeeër. De film brengt een mix van feiten, actie en explosies, en met acteurs als Jung Woo-sung ook puik acteerwerk.

Met ook aandacht voor korte films zorgt het Korean Cultural Center voor een festival met een gevarieerd aanbod. In een programma van vier kortfilms – op 20 oktober in Cinéma Galeries – zit THE THREAD, een kruising van documentaire en fictie over het leven van een naaister, de roadmovie WALKING BACKWARDS en twee animatiefilms: THE END OF THE UNIVERSE en MOVEMENTS, die allebei in beperkte tijd voor introspectie kiezen.

Met dank aan Korean Film Festival geven we duotickets weg voor het programma met vier hedendaagse kortfilms op 20 oktober om 19u bij Cinéma Galeries. Mail naar win@filmmagie.be om kans te maken op gratis kaarten! Lees hier meer over de kortfilms (p. 12-15). 

Beeld: Peninsula

Geschreven door NANCY FORNOVILLE
 
onomatopee