Kort, korter, kortst

Slechts twee minuten, dat is de lengte van de kortste film op het BREEDBEELD kortfilmfestival, van 8 tot 10 november in De Studio in Antwerpen. Met fictie, documentaires en animatiefilms toont het festival hoe gevarieerd kortfilms zijn en hoe lang niet altijd beter is.

Voor de zevende keer al organiseert BREEDBEELD een eigen kortfilmfestival, dit jaar voor het eerst in een driedaagse. Daarmee wil BREEDBEELD de kortfilm een duwtje in de rug geven en een platform bieden voor cineasten die hun eerste stappen in de filmwereld zetten. Een jury van cineasten en critici reikt drie prijzen – in de categorieën fictie, animatiefilm en documentaire – ter waarde van duizend euro, om de winnaars te stimuleren in hun werk.

Een van die winnaars zou weleens de pas afgestudeerde Kato De Boeck kunnen zijn. Met het autobiografische PROVENCE won ze al de Ensor voor Beste Kortfilm en de Publieksprijs op Film Fest Gent. In een prachtig gestileerd coming-of-ageverhaal spenderen Camille en Tuur hun laatste vakantie als kinderen op een camping in Zuid-Frankrijk. Ze staan op de grens tussen kinder- en tienertijd, tussen met de uitroep “Bommetje!” in het zwembad springen en zoals volwassenen zonnen op het droge. Wanneer Tuur bevriend raakt met twee Nederlandse meisjes, wordt zijn zus meteen jaloers. Onder een zonovergoten vakantieroes zeggen blikken meer dan woorden: verliefde én argwanende blikken.

Net zoals De Boeck is Evelien De Graef juist van de schoolbanken van het RITCS af. Zij maakt met haar documentaire HISTOIRE D’UN BOULEVARD kans op de prijs voor Beste Documentaire. Heel onbevangen toont ze het publieke geheim van de Brusselse Diksmuidelaan: de illegale arbeiders die langs de kant van de weg, gegroepeerd per thuisland, wachten op zwart werk, op een busje dat voorbijrijdt en hen oppikt. Ze maken stilaan deel uit van het straatbeeld. Of zoals een lokale antiquair het omschrijft: ze zijn net zoals de prostituées enkele wijken verder, iedereen ziet hen, maar niemand neemt er aanstoot aan.

Binnen de categorie Beste Animatiefilm maakt de Nederlandse Lisa Foster indruk met haar geschilderde stop-motionfilm HEEN EN WEER. In blauwe en rode penseelstreken wandelen mannen in maatpak alle richtingen uit en walsen koppels over het scherm. Foster schilderde de beelden met de hand en veegde ze beetje bij beetje uit met water en witte verf. Elk beeld droogde ze met een haardroger en fotografeerde ze. Het resultaat? Een spel van ritme, kleur en contact; een expressief visueel experiment, geïnspireerd door Gerhard Richter en Marlène Dumas.

Naast de competitiefilms zet het BREEDBEELD kortfilmfestival actief in op verdieping en verbreding. Een rondetafelgesprek op 9 november is het ideale moment om ideeën uit te wisselen en te reflecteren op het medium zelf en op zijn plaats in het Belgische filmlandschap. Daarnaast stellen verschillende filmorganisaties hun eigen luik samen. Zo presenteert Filmmagie op 10 november een programma over wat eiland met ons doen en wat wij met eilanden doen. Tijdens de Nacht van de Jeugdzone op vrijdagavond stellen onder andere Felix Van Groeningen en Erik Van Looy hun favoriete kortfilm voor, waarna Jan Verheyen met de makers in gesprek gaat.

Kom gratis naar het festival door te mailen naar win@filmmagie.be. Meer info en tickets via BREEDBEELD Kortfilmfestival.

Geschreven door HANNE SCHELSTRAETE
 
onomatopee