Liebling in Oostende

Veel volk op de feestelijke openingsavond van het Filmfestival van Oostende (FF0) voor A MOST WANTED MAN van Anton Corbijn (naar de spionageroman van John Le Carré) met de begin dit jaar overleden Philip Seymour Hoffman in zijn allerlaatste hoofdrol. Het festival had Pieter Vermeersch een eresaluut laten maken aan deze rasacteur, een compilatie met enkele goed gekozen fragmenten uit de belangrijkste films van zijn veel te korte carrière.

Stal good old Pierce '007' Brosnan (THE NOVEMBER MAN) de show – hij is en blijft voor het grote publiek toch wel de acteur die tot vier keer toe in de huid van Brits geheimagent James Bond mocht kruipen, al leek hij zich de jongste jaren enigszins te hebben toegelegd op de romantische komedie –, de jonge Duitse filmer Dietrich Brüggemann kreeg met het (samen met zijn zus Anna geschreven) opzienbarende KREUZWEG het publiek wel heel stil.

En dan was er 'de première' van LIEBLING (foto), een nieuwe Vlaamse film naar het gelijknamige theaterstuk van acteur Jeroen 'Rundskop' Perceval, vijf jaar geleden opgevoerd door het theatergezelschap Het Zesde Bedrijf. En nu dus ook een heuse film met een serieuze hoek af. En het publiek in Oostende mocht nu al even proeven van deze nieuwbakken Vlaamse film. Een soort veredelde home movie waarin twee koppels, die elkaar in feite niet zo goed kennen, elkaar afmaken en toch (wel eens) vrienden (zouden kunnen) blijven. Koppels, al draait alles wel vooral rond het mannelijke deel ervan. De jonge vrouwen daarentegen – Saar (een uitstekend debuterende Ellen Schoenarts) is labiel, neurotisch, Nicky staat stijf van bewondering voor haar Bill – vormen mee het decorum al fungeren ze allebei wel af en toe ook wel als katalysator van het steekspel dat de film van seconde één af is. En dan de mannen. Bill, een egocentrische, geflipte manipulator, doet zich voor als een hufterige macho terwijl zijn tegenpool Remsk, een zwaarmoedige, in zichzelf gekeerde, wat teruggetrokken schrijver is met autistische neigingen. Daar moet herrie van komen... Remsk & Saar, stomdronken, hadden het andere koppel een maand geleden uitgenodigd voor een vakantietripje in de Provence, in de stille hoop dat Bill & Nicky toch niet zouden komen opdagen. Maar dus toch. Nauwelijks is het stel gearriveerd of het begint spanningen te regenen...
Ellen Schoenaerts, Bert Haelvoet, Steve Aernouts & Minke Kruyver – die als The Liebling Collective ook even de regie voor hun rekening namen - spelen de pan van het dak; je ziet het spelplezier (om zo'n 'herkenbare' schertsfiguren te kunnen spelen) van hen afdruipen.

De scheldtirades, het sarcasme, de goed gevonden bon mots vliegen je om de oren en het moet gezegd; de dialogen (veeleer monologen?) zijn inventief (“Het leven zit vol periodes”), om vingers en duimen af te likken. Het uit de losse pols gefilmde (en het 'in eigen beheer' geproduceerde) LIEBLING is vrijpostige, libertijnse satire.

LIEBLING zou vanaf maart 2015 in de Belgische bioscopen te zien zijn.

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee