Marrakech, derde verslag

Dat het Zuid-Koreaanse filmdebuut FATAL (Kashiggot, foto) van Lee Don-ku niet zo gigantisch zal scoren als de Gangnam Style van PSY op YouTube, wordt hier in Marrakech al snel duidelijk. Daarvoor is de thematiek van de film te ernstig. Een jongen blijft psychisch worstelen met een zwaar gewetensprobleem en een schuldvraag. Tien jaar geleden hebben kameraden hem gedwongen om aan een groepsverkrachting mee te doen en nu wil hij vergiffenis van het destijds verkrachte meisje. Thema's zoals pesten, vergeven en wraak nemen worden op een originele manier verwerkt.

De Tsjechische film FLOWER BUDS (Poupata) van Zdenek Jirasky ontvouwt het bijzonder sinister verhaal van een disfunctioneel gezin, vooral aan de hand van een overdosis zwarte humor. Vader is verslaafd aan de jackpot, zoonlief heeft een striptease danseres overgekocht, de dochter is ongewenst zwanger en moeder werkt mee aan een naaktkalender... Hard werken is aan niemand besteed. Vaders beslissing om er een eind aan te maken zorgt vervolgens voor spectaculair Vietnamees vuurwerk.

In de tweede masterclass van het festival legde de briljante Filipijnse filmer Brillante Mendoza uit dat zijn realistische, ruwe stijl diep geworteld zit in de sociale context van de hedendaagse Filipijnen. Voor Mendoza is het scenario een soort bijbel, enkel en alleen bedoeld voor regisseur en crew, niet voor de acteurs. Zelfs Isabelle Huppert kreeg met het oog op CAPTIVE (2011) het scenario niet op voorhand te lezen. Deze manier van werken verklaart het spontane acteren. Als illustratie daarvan werd THY WOMB vertoond. Niet toevallig mocht de actrice Nora Aunor op het voorbije Filmfestival van Venetië de Prijs van Beste Acrice ontvangen. Gesitueerd in de moslimprovincie Tawi-Tawi en met een titel ontleend aan het Weesgegroet “Blessed is the fruit of thy womb” (Gezegend is de vrucht van uw lichaam) vertelt deze film hoe een onvruchtbare vroedvrouw een tweede, jongere vrouw voor haar man gaat zoeken.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE
 
onomatopee