Marrakech, tweede verslag

Twee uitstekende films waren er in het Congrespaleis op het Filmfestival van Marrakech te zien. UNA NOCHE (foto), het filmdebuut van de New Yorkse Lucy Mulloy (ook laureaat op het Festival van Deauville), die jarenlang haar scenario in Havanna heeft voorbereid en het verhaal vertelt van drie Cubaanse tieners die de armoede van hun land willen ontvluchten door met een geïmproviseerd vlot de beruchte 90 miles naar Miami af te leggen. Hoe de cineaste dat scenario goedgekeurd kreeg door de Cubaanse autoriteiten, is en zal altijd wel een raadsel blijven.

MUSHROOMING (SEENELKÄIK) is het filmdebuut van de Estse filmer Toomas Hussar boordevol zwarte humor. De slotscène is er een die kan tellen, namelijk hoe een politicus die geen kant meer op kan, zich toch nog uit de penarie kan speechen. De beste redevoering sinds Lloyd George (die zijn kiezers enthousiast kon laten uitroepen dat ze meer belastingen wilden betalen).

De eerste masterclass met de onafhankelijke filmer Darren Aronofsky duurde bijna drie uur omdat de vragen bleven komen. Aronofsky zat er ontspannen bij en ging geen enkele vraag uit de weg. Of hij ook vond dat de Arabische wereld veel te gewelddadig wordt voorgesteld in Amerikaanse films? “Zeker niet door mij, antwoordde hij, want niemand in mijn films heeft ooit een wapen gebruikt”. Zijn hele oeuvre vatte hij zo samen: “Niemand wil je films!”

Het zwartwitte Pi (1998) over wiskunde wou niemand maken, de film over druggebruik Requien for a Dream (2000) ook niet. The Fountain (2006) ging over de dood en wie zat er te wachten op Micky Rourke, een acteur op zijn retour die hij casttte in The Wrestler (2008)., goed voor de Gouden Leeuw in Venetië. Balletfliefhebbers wilden geen horrorfilm zien zoals Black Swann (2010). En retorische voegde hij eraan toe: Wie wacht er vandaag nog op een Bijbelfilm zoals Noah (2014)... Wij in elk geval. Een neerslag van deze rijk geïllustreerde masterclass krijgt u wanneer Aronofsky's Bijbelfilm uitkomt.

Geschreven door KAREL DEBURCHGRAVE