MOOOV (2): Oorlog en uitbuiting

Het leed dat mensen elkaar aandoen, staat vaak centraal in wereldcinema. Het festival MOOOV liet zien dat dit leed op verschillende wijze op het scherm gebracht wordt.

Op dinsdagavond 23 april werd het filmfestival MOOOV in Turnhout ingeleid met de openingsfilm TEL AVIV ON FIRE. Palestijnse dansers en dankende sprekers warmden het publiek op. Sameh Zoabi’s film is een komedie die allicht erg in de smaak valt bij mensen die het Palestijns-Israëlische conflict en de beide bevolkingsgroepen goed kennen en begrijpen. Enige kennis van het Hebreeuws en het Arabisch kan ook handig zijn. Voor de leek is TEL AVIV ON FIRE een film met een aantal grappige momenten die uiteindelijk tamelijk repetitief overkomt. De 12 minuten durende staande ovatie op de vorige editie van het festival van Venetië ten spijt. De receptie die in Turnhout volgde op de film deed elke leek dan wel weer zin krijgen om zich te verdiepen in de Palestijns-Israëlische materie ...

Een van de opmerkelijke vaststellingen van deze festivaleditie is wel dat ook een in animatiefilm voorgesteld oorlogsconflict de bittere pil van de boodschap niet kan vergulden. Het zijn niet direct kinderfilms … Zo vertelt FUNAN (Denis Fo) de geschiedenis van een familie in het Cambodja van Pol Pot en de Killing Fields. Hoewel er geen enkel documentair beeld in de film voorkomt, voelt je ontegensprekelijk de gruwel van het verhaal aan. Het op leven en werk van Ryszard Kapuściński gebaseerde ANOTHER DAY OF LIFE (Raùl de la Fuente en Damian Nenow) bewijst dat journalisten een essentiële rol kunnen spelen in dergelijke conflicten. De film combineert animatie met documentaire beelden van de onafhankelijkheidsstrijd in Angola. Ook hier zijn het onmenselijke van de oorlog en de internationale belangen die er spelen pijnlijk duidelijk.

Het absurde van oorlog wordt dan weer broeierig duidelijk in Joël Karekezi’s THE MERCY OF THE JUNGLE, die zonder animatie zeker een harde boodschap brengt. Twee soldaten dolen door de Congolese jungle terwijl de oorlogswaanzin om hen heen vernietigend inslaat. Godsdienst is ook een van de redenen van oorlogsconflicten. Dat zien we niet alleen in openingsfilm TEL AVIV ON FIRE, maar ook in het Tunesische FATWA, waarin Mahmoud Ben Mahmoud op detectiveachtige manier aantoont dat de salafisten het vooral gemunt hebben op hun eigen gematigde geloofsgenoten en niet zozeer op mensen met andere religies.

Tussen de films die over uitbuiting spreken zijn er zeker een aantal toppers. Denk maar aan het Libanese CAPHARNAÜM van Nadine Labaki waarin een 12-jarige jongen zijn ouders aanklaagt omdat zij hem op de wereld hebben gezet maar niet voor hem zorgen. Het Egyptische YOMEDDINE van A.B Shawky is een warmmenselijke roadmovie over de band tussen een leproos en een jonge wees. Laten we hopen dat de festivalbezoekers ze allebei gezien hebben. VENT DU NORD van Walid Mattar speelt zich minder ver van ons bed af, met zijn verhaal over de delokalisatie van een Franse fabriek, de vakbondswerking en de gevolgen voor de arbeiders die hun werk kwijt zijn. De Russische film AYKA (Sergej Dvortsevoj) is een hard verhaal over een Kirgizische vrouw die gedwongen is haar kind bij geboorte achter te laten. SIR is dan weer een eerder zachte film uit India over de verschillen tussen de verschillende kastes en de voorbestemdheid die daaruit resulteert.

Beeld: The Mercy of the Jungle

Een eerste verslag over het festival MOOOV lees je hier.

Geschreven door ILSE VAN BAELEN