MOOOV (3) Widow of Silence en andere Aziatische prijzenpakkers

De Aziatische films op MOOOV vertelden spannende, mooie en soms bizarre verhalen. En ze wisten jury’s en publiek te charmeren.

In ASH IS THE PUREST WHITE werpt Jia Zhangke een speciale blik op de maffia en de liefde. A LAND IMAGINED van Siew Hua Yeo is een film met een eigen insteek over uitbuiting die vanaf 5 juni een bioscooprelease krijgt. BURNING van de Zuid-Koreaanse cineast Lee Chang-dong is een thriller die je verstrengelt in een netwerk van geheimen en leugens. Op vrijdagavond 26 april sleepte hij de eerste Sembène Award in de wacht, een nieuwe prijs voor de beste wereldfilm van het afgelopen jaar, verkozen door Vlaamse filmcritici. Vergeten we zeker niet het prachtige en warme Japanse SHOPLIFTERS, een film over een gezin vol kleine criminelen dat toont hoe ouderschap en familie moeten zijn. Met deze film won Hirokazu Kore-eda terecht de Gouden Palm.

Deze films zijn ook buiten het festival in Belgische filmzalen te zien. Maar ook een niet in België verdeelde Aziatische film uit het MOOOV-programma loonde de moeite. Debutant Ash Mayfair toont met haar op feiten gebaseerde THE THIRD WIFE, een van de competitiefilms (en bekroond door de jongerenjury), hoe vrouwen in Vietnam op het einde van de 19de eeuw geen vrijheid hadden in liefde en leven. Maar de jonge meisjes stellen, zoals het sterke vrouwen betaamt, erg moedige, drastische en rebelse beslissingen (ook al doen ze het niet openlijk). De beelden zijn betoverend mooi en leiden ons door de prachtige regio van Ninh Binh en over de rivier Tam Coc.

India levert ons op dit festival niet meer de traditioneel vier uur durende Bollywoodfilm met zang en dans, maar wel enkele aanzienlijk kortere, geëngageerde films zoals SIR en CHUSKIT van de jonge cineasten Rohena Gera en Priya Ramasubban respectievelijk. De verandering is ingezet.

En dan moesten de prijzen nog uitgereikt worden. Op zondagavond 5 mei, net voor de vertoning van de Turkse slotfilm SIBEL van Çağla Zencirci en Guillaume Giovanetti – het verhaal van een stom meisje dat succesvol tegen de hypocrisie van haar traditionele dorp opbokst – ging de Canvas Award (een distributieprijs van 15.000 euro) naar WIDOW OF SILENCE van de Indiase cineast Praveen Morchhale. De internationale jury, met onder andere hoofdactrice Damla Sönmez uit SIBEL, stelde: “De film werd gekozen omdat het verhaal op een subtiele manier de harde realiteit in een conflictzone vastlegt. Dit verhaal wordt in evenwicht gebracht met de stille wanhoop, de humor en de poëtische commentaar van zijn personages. Door de strijd van een vrouw worden we blootgesteld aan een kafkaiaanse wereld die duizenden vrouwen in heel Kasjmir delen. Dit is een film die het verdient gedeeld en bekend te worden.” Dezelfde jury gaf nog een speciale vermelding aan het Azerbeidzjaanse drama POMGRANATE ORCHARD van Ilgar Najaf.

WIDOW OF SILENCE ontving ook de Behind the Scenes Award, uitgereikt door gedetineerden van de gevangenis in Merksplas. Hun keuze werd als volgt toegelicht: “Gedetineerden kiezen er op een bepaalde manier toch altijd films uit over dingen die zij missen in hun leven, want ze zitten tussen vier muren, films waarin warme relaties voorkomen, familiebanden, liefde. Ze pikken er eigenlijk altijd de meest romantische films uit. Ook kiezen ze vaak voor mooie natuurbeelden, want ze zitten in een betonnen wereld. Dat vertaalt zich ook in de argumenten voor de keuze van WIDOW OF SILENCE: supermooie natuurbeelden, verfijnd geluid van alles (natuur, rammelende auto, geluiden die ze niet meer kennen op dit moment). Bovenal is het vrouwelijke personage het allersterkst van alle competitiefilms; ze draagt haar hele gezin, maar ook de hele wereld op haar schouders. Het gaat in deze film vooral om een vrouw die blijft wachten op een man van wie ze niet weet of hij nog wel leeft. Dat raakt uiteraard een gevoelige snaar in de gevangenis.”

Ook de andere prijzen gingen naar Aziatische films. De Kiripi Award (1000 euro) voor de beste kortfilm ging naar JUDGMENT van de jonge Filipijn Raymund Ribay Gutierrez. (Een speciale vermelding was weggelegd voor OUR SONG TO WAR van de Belgisch-Colombiaanse Juanita Onzaga.) De UniversCiné Award (3000 euro), gekozen door een jongerenjury, ging zoals gezegd naar THE THIRD WIFE van Ash Mayfair. Laat dat nu toevallig allemaal prijzen zijn voor films over of met straffe vrouwen. Passend voor een editie waarvan 30 van de 86 films door vrouwen werden geregisseerd. De laatst toegekende prijs, bepaald door publieksstemming, ging naar CAPHARNAÜM van de Libanese cineast Nadine Labaki.

Beeld: Widow of Silence

Geschreven door ILSE VAN BAELEN
 
onomatopee