MOOOV: klaar voor wereldcinema

“We zijn geen festival van de rode loper.” Aan het woord Marc Boonen, artistiek directeur van het MOOOV Festival op de persconferentie van het festival van, de wereldfilm. “We nodigen filmmakers uit die aan het begin van hun carrière staan en dus nog niet zo bekend zijn.” Blikvanger is hoe dan ook de onthutsende documentaire DE MAN DIE VROUWEN REPAREERT – DE WOEDE VAN HIPPOCRATES (foto) van Thierry Congo River Michel die bij het maken van dit document flink werd geholpen door de Le Soir- journaliste Colette Braeckman. De aangrijpende documentaire schetst zowel een beeld van hoe wrede verkrachtingen als meedogenloos oorlogswapen worden gebruikt in Oost-Kivu, een regio in Congo waar enig gezag quasi afwezig is, als van de gedreven mens achter gynaecoloog Denis Mukwege.

De Duits-Israëlische tragikomedie THE FAREWELL PARTY van Tal Granit en Sharon Maymon mag als openingsfilm deze editie van MOOOV op gang trekken. De film portretteert een ouder koppel dat in een Israëlisch rusthuis mensen helpt waardig te sterven met behulp van een zelfgemaakte machine (!) en dat terwijl euthanasie in dat land verboden is. Vooral de (zwarte) joodse humor en goede balans tussen een traan en een lach valt hierbij op. Het festival toont ook in Belgische première DANCING ARABS, net zoals twee andere coproducties: het esthetische ATLANTIC van Jan-Willem van Ewijk over een windsurfer die langs de Noord-Afrikaanse kust reist en van Europa droomt en het docudrama LA TIERRA ROJA van Diego Martínez Vignatti over de papierindustrie in een uithoek van Argentinië die niet alleen de werknemers maar bijna de hele regio vergiftigt. Nog uit Argentinië: de gitzwarte komedie RELATOS SALVAJES.

De acht films in competitie zijn SIVAS van Kaan Müjdeci (Turkije), EL CINCO van Adrián Biniez (Argentinië), LA TIRISIA van Jorge Pérez Solano (Mexico), MARDAN van Batin Ghobadi (Koerdistan), NEXT TO HER van Asaf Korman (Israël), RED AMNESIA van Xiaoshuai Wang (China), TITLI van Kanu Behl (India) en HOPE van Boris Lojkine (Frankrijk). Bij Discoveries trekt vooral TAXI TEHERAN, een heerlijke en amusante road movie van Jafar Panahi de aandacht, de winnaar van de Gouden Beer in Berlijn. Panahi kreeg in 2010 een verbod opgelegd dat hem verbood om 20 jaar lang nog films te maken. Dat belet hem echter niet om hoe dan ook door te gaan met zijn passie waarbij hij niet nalaat onder meer de filmcensuur te hekelen in zijn satire. Dat de Iraanse cinema toch nog niet (mond)dood is wordt verteld in MELBOURNE.

Onder de tien films die meedingen naar de (wel heel beperkte) publieksprijs onder meer: het alom gelauwerde TIMBUKTU (Mauritanië) van Abderrahmane Sissako, GETT (Israël), A WOLF AT THE DOOR (Brazilië), het subtiel-realistische REFUGIADO (Argentinië) over een vrouw die met haar zoon het huiselijk geweld ontvlucht. En dan zijn er ook nog de meer exotische films zoals THE DARK HORSE (Nieuw-Zeeland) en CHARLIE'S COUNTRY (Australië).

Ten slotte een beeldschoon klavertje vier/vijf van tips voor de festivalganger: CORN ISLAND, de Grote Prijs op het filmfestival van Karlovy Vary, het in Venetië opgemerkte THEEB, het in Rotterdam opgeviste LA OBRA DEL SIGLO terwijl Fatih Akin met het epos THE CUT de problematiek van het Midden-Oosten in een prangend melodrama heeft pogen samen te persen. En dan is er het zwaar beladen DIFRET (Ethiopië) over een vrouwonvriendelijke traditie in Ethiopië. DIFRET – de openingsfilm van het Afrika Filmfestival en binnenkort in de bioscoop – vertelt het onthutsende verhaal van het veertienjarige meisje Hirut dat wordt ontvoerd en verkracht door de man die beweert op haar ...verliefd te zijn. Wanneer ze nadien kan ontkomen wordt ze voor de rechter gesleept omdat ze diezelfde man uit zelfverdediging had doodgeschoten bij een schermutseling. Een jonge advocate staat haar bij...

Op het festival is er oog voor thema’s zoals migratie, de positie van de vrouw in de wereld en ecologie. Ook films over natives – inheemse volkeren – passeren de revue. Nieuw zijn de tien kortfilms die deelnemen aan een competitie. Acht fictiefilms zijn tevens geselecteerd in een competitie en tien films wedijveren voor de publieksprijs. Vier jury’s mogen een prijs uitreiken: een voor de kortfilms, een die de Canvas Award uit handen geeft (t.w.v. 15.000 euro), een jongerenjury en een jury uit de gevangenis van Merksplas.

MOOOV is te zien in Brugge, Turnhout, Genk, Roeselare, Sint-Niklaas, Koersel-Beringen, Lier en Dilbeek. Alleen in Turnhout en Brugge is het hele aanbod te zien. Elke locatie organiseert activiteiten. Onder Zebra Mooov – in samenwerking met Zebra Cinema en UA – wordt op één dag hetzelfde programma getoond in Genk, Turnhout en Brugge en kan worden nagedacht aan de hand van films en lezingen over het thema hybride-cinema. Dit omdat er in fictiefilms veel documentaire-elementen zitten en het daarom niet altijd duidelijk is of je naar fictie of non-fictie kijkt.

Onder de gasten worden volgende regisseurs verwacht: Thierry Michel (‘De man die vrouwen herstelt’), Jan-Willem Van Ewijk (‘Atlantic’), Zereseney Berhane Mehari (‘Difret’) en Sharon Maymon met Tal Granit (‘The Farewell Party’).

Het MOOOV Festival heeft plaats van 21 april tot 5 mei 2015. Meer info op www.mooov.be

Geschreven door ELODIE GILLEBERT
 
onomatopee