MOOOV van start

Eind april en dan is het weer de hoogste tijd om dankzij MOOOV een blik te werpen op wat er op het vlak van de wereldfilm allemaal reilt en zeilt wereldwijd. MOOOV maakt zich sterk dat objectief waar te maken.

In twee jaar tijd heeft MOOOV, het samengaan van Cinema Novo in Brugge en Open Doek in Turnhout, het aantal locaties, waar het een selectie wordt vertoond van het 'grote' festival in Turnhout (vanaf vr 25 april – 4 mei) en Brugge (vanaf do 23 mei), meer dan weten te verdubbelen tot een soort octopus, een inktvis met Turnhout als hoofd. Dit jaar omarmen de tentakels bijgevolg ook Dilbeek en Lommel. Dat zou een heuglijk feit zijn, ware het niet dat zowat iedereen die met film bezig is daaronder toch wel wat te lijden heeft. Afgezien van Turnhout en Brugge, wordt slechts een derde van het filmaanbod overigens vertoond op de 7 andere locaties en vanaf 1 mei haakt in Brugge ook nog eens Lumière af en blijft er slechts één vertoningsplek over, één (weliswaar hele mooie en grote) zaal: de Liberty.

Moedige bioscoopuitbaters die een niet te missen kunstwerk zoals THE MISSING PICTURE van de Frans-Cambodjaanse filmmaker Rithy Panh sedert het begin van april op hun programma staan hebben, zijn eraan voor de moeite en zullen met lede ogen kennis nemen van het feit dat Rithy Panh's meesterwerk tot vijf keer toe te zien is in Turnhout. Zonder veel omkadering trouwens. Een film zoals Lucia Puenzo’s WAKOLDA (foto, over de naweeën van het Duitse nazi-regime in het naoorlogse Argentinië waar nogal wat nazi-kopstukken naartoe waren gevlucht) zou ideaal passen in een apart themaprogramma bijvoorbeeld. Een tip nog uit Latijns-Amerika: de migratiefilm LA JAULA DE ORO en uit het vak van de documentaire film: THE SONG OF THE FOREST van Michael Obert.

Bekendere films zoals OMAR (23 oktober), een politiek drama over de heikele Joods-Palestijnse kwestie, THE LUNCHBOX, Jia- Zhang-ke’s A TOUCH OF SIN (11 december), een onthutsende dwarsdoornsnede van de naar gewelddadigheid kantelende Chinese maatschappij vandaag, Kore-Eda’s LIKE FATHER LIKE SON (18 december) over opvoeding in Japan naar aanleiding van het bekend raken dat twee jongens bij de geboorte zijn verwisseld, én het Chileense GLORIA (26 februari) over verlangens en eenzaamheid tijdens het ouder worden kan alsnog door de modale filmliefhebber worden ingehaald. Een handvol aanraders dus. Hier en daar zal iemand zich wel afvragen waarom deze films door MOOOV worden heropgevist. Begrijp me niet verkeerd, met die films is niks mis, maar men krijgt wel het gevoel dat alle rompslomp die dat met zich meebrengt - voor het 2de jaar op rij al -, ten koste zal gaan van het programma en dat zou niet mogen.

Nee, COMING HOME, STILL THE WATER of WINTER SLEEP hoeven niet in avant-première, maar JIAO YOU van Tsai Ming-Liang, BAI RI YAN HUO van Diao Yinan (Gouden Beer op de jongste Berlinale) of NORTE, THE END OF HISTORY van de eigengereide Filippijnse maestro Lav Diaz zijn slechts een drietal grote namen uit een lange lijst (die worden gemist en) die kan makkelijk met nog ruim 20 andere titels kan worden aangedikt.

Wat is er dan nog wel te zien? Een competitie waar Lee Su-Jin met HANG GONG-JU het opneemt tegen het experimentele BLIND MASSAGE van Lou Ye (waarin de ooit door een beroepsverbod getroffen Chinese filmer visueel willen laten aanvoelen hoe een blinde “ziet”), en van SIDDARTH noch I AM NOT HIM veel concurrentie hoeft te vrezen. Een luik Mexicaanse films waarvan HELI een uppercut is – of hoe de drugsmaffia de hele maatschappij in Mexico in een ijzeren greep houdt - en CLUB SANDWICH weet te charmeren: de eerste prille liefde in een minimaal en statisch verfilmd jasje van Fernando Eimbcke. En uiteenlopende sprokkels, waaronder een handvol Turkse films, of dubbel zoveel Mexikaanse. Tijdens de weekends komen daar nog eens 6 films bij voor het ganse gezin onder de noemer "lang leve het familie moooviesweekend". De 14+ gemarkeerde Afrikaanse animatiefilm AYA DE YOPOUGON dient zeker vermeld en zij die MAI MORIRE van Enrique Rivero vorig jaar hebben gemist, kunnen ook nog eens naar de winnaar van de competitie 2013 van MOOOV gaan kijken. Ook daar is niks mis mee.

Voor meer info: www.mooov.be

Geschreven door ZENO CORNELIS