Nederlands Film Festival doet wat moet en meer

Van 25 september tot 3 oktober viert het Nederlands Film Festival zijn veertigste editie. Het festival maakt van de coronanood een deugd en pakt uit met een goedgevuld online programma. Daarnaast vinden er ook live vertoningen van Nederlandse films plaats, gecentreerd in Utrecht maar met een brede waaier aan screenings in andere steden.

Het valt onze Nederlandse lezers waarschijnlijk op hoe weinig Nederlandse films we in het tijdschrift bespreken. De redactie bevindt zich in België, waar Nederlandse cinema maar zelden de zalen bereikt. Nederland of pakweg Japan, een verschil in kwantiteit is er niet. Dit jaar waren de enige uitzonderingen de concertfilm Bitterzoet van Michiel Venmans & Jaan Stevens en De club van lelijke kinderen van Jonathan Elbers. Vorig jaar zagen we enkele sterke (Dirty God, Mijn bijzondere rare week met Tess) en minder sterke (Instinct, Urbanus: De Vuilnisheld) releases. Als we de kwaliteitsselectie van de Belgische distributeurs geloven, komt er in Nederland weinig uit wat de moeite is om aan te kopen voor verdeling in België. Wie liever zelf een oordeel velt, kan eind september terecht online en in Utrecht, voor een staalkaart van de hedendaagse Nederlandse cinema.

Als er iets is wat filmminnend Nederland kan, is het een festival op poten zetten. Met of zonder corona. Een selectie van acht premières wordt in zeventig (!) steden tegelijk vertoond. Van een docu over Dick Maas (“Wie is die man achter Flodder, Amsterdamned en De Lift nou echt?” zo leest de synopsis) blijven we liefst ver weg, maar wel veelbelovend is het speelfilmdebuut van documentairemaker Isabel Lamberti, dat deel uitmaakte van het geannuleerde ACID-programma tijdens het festival van Cannes. La última primavera is een sociaal drama in de sloppenwijken van Madrid, met de personages die zichzelf spelen, op zoek naar oplossingen voor hun uithuiszetting. “Een film waarin de Spaanse familie Gabarre Mendoza zijn eigen toekomst naspeelt”, aldus Lamberti. Oogt ook interessant: de Nederlands-Belgische productie Kom hier dat ik u kus, een adaptatie van de roman van Griet Op De Beeck. De regie is in handen van (opnieuw) documentairemakers Niels van Koevorden en Sabine Lubbe Bakker, die iets lijken te hebben met Belgische melancholie, want in Ne me quitte pas (2015) verfilmden ze “het einde van België” door twee doorleefde mannen te interviewen in het putje van Namen. Ditmaal nemen bekende Belgische namen als Wine Dierickx en Valentijn Dhaenens plaats voor de camera. De film krijgt een Belgische bioscooprelease op 4 november. Voor de premières moet je naar een van de vele Nederlandse steden; de selectie zal niet online verschijnen.

 La última primavera

Dat is wel zo bij het merendeel competitiefilms die binnen de categorieën Speelfilm (31 selecties), Televisiedrama (16), Korte (15) en Lange Documentaire (24), Kortfilm (15) en Interactive (8) kans maken op een Gouden Kalf. Dit festival is de enige kans om zo’n breed gamma Nederlandse films bekijken, wat online kan aan 0,99 euro per film. En Belgen hebben wel wat in te halen: in de selectie vinden we een haast zielig aantal Belgische releases: de twee online docu’s Mijn Rembrandt en Stop Filming Us en de speelfilms De club van lelijke kinderen en Instinct (voor de besprekingen: zie Filmmagie in print).

In normale omstandigheden is een filmfestival een uitgelezen netwerkmoment voor professionals binnen de sector. Door de coronamaatregelen moest het NFF dat alles inperken, maar online kan je wel een veelheid aan debatten, masterclasses en conferenties volgen. Een overzicht vind je terug op de website van NFF, maar zoveel engagement en verzamelde kennis verdient ook een selectieve oplijsting. Zo zijn er op zaterdag 26 september online masterclasses van Kris Bowers, componist van de soundtracks van Green Book en When They See Us, en van Belgisch animator Kim Keukeleire, die in 2018 in Brussel ook een Q&A deed over haar werk voor Isle of Dogs (regie Wes Anderson). Daarnaast zijn er vier andere masterclasses van uiteenlopende spelers in het filmveld, waarover hier meer info. Met een online conferentie op dinsdag 29 september (start om 9u) krijg je een inzicht in de industrie vandaag, die geconfronteerd wordt met “deep fakes, nepnieuws en drone filming tot digitaal werken, halflege bioscopen en smeltende ijskappen”. Samen met nationale en internationale sprekers gaat het festival op zoek naar een antwoord op de vraag naar de invloed van de nieuwe manier van leven op het maken, vertellen en ervaren van filmverhalen. Voor ieder wat wils: je kan je keuze maken uit talks over ‘Mobile Matters’, ‘Agents of Change’, ‘Over kleur gesproken’, ‘Planet Internet’ en meer. Een ticket kost 14,99 euro.

Geschreven door FILMMAGIE
 
onomatopee