Nieuw op de Ensorceremonie: Ensor voor Beste Kortfilm

Één Ensor voor Beste Kortfilm vervangt voortaan die voor Beste Korte Fictiefilm, Beste Cinematografie en Beste Korte Animatiefilm. Voor het eerst zal de prijs bovendien tijdens (en niet de dag voor) de Ensorceremonie worden uitgereikt. Zo komt de kortfilm toch weer dat stapje dichter als volwaardige filmvorm beschouwd te worden, nadat vorig jaar ook een aparte kortfilmcompetitie werd geïntroduceerd op het festival.

Vorig jaar al werd ook er een aparte kortfilmcompetitie geïntroduceerd. Daarin gaan zes Vlaamse kortfilms in première. Voor de Ensors zit dat anders: een academie van filmprofessionals bepaalt de mogelijke winnaars – de beste films van het afgelopen jaar – voor de uiteindelijke keuze ook valt door een jury. Het aantal kansmakers is opvallend beperkt en opvallend afkomstig van het palmares van Kortfilmfestival Leuven (IKL) 2019.

PROVENCE (22 min.), de afstudeerfilm van Kato De Boeck (RITCS) won vier prijzen op IKL, nadat de film ook de ACE Image Factory + ACE Publieksprijs op Film Fest Gent 2018. Naar aanleiding van de prijsuitreiking in Leuven schreven we het volgende: "De Boeck let op motieven en details, merkbaar in bijvoorbeeld het terugkomen van kevers en het spel ‘doen, durven of waarheid’, dat een steeds zwaardere lading krijgt. Ze legt subtiele contrasten, zoals de versleten lichamen van enkele naaktbaders tegenover de nog ontluikende lichamen van de drie pubers. Naast coming-of-age pakt PROVENCE ook homoseksualiteit aan als thema. Kato De Boeck draagt de film in de credits op aan haar oudere broer." Lees hier meer over de film.

Eveneens succesvol in oktober in Leuven was PATHETIEK (27 min.). Het filmdebuut van theaterregisseur Yahya Terryn kreeg de prijs voor de Beste Fictiefilm. Tijdens een opvoering van Beethovens pianostuk Sonata Pathétique door Saya Endo gaan twee vrienden (Tom Vermeir en Koen De Graeve) in discussie wanneer de een declameert zijn vrouw te hebben verlaten ... voor de pianiste. Het optreden en het gesprek, die beide steeds intenser worden, zijn behendig met elkaar verweven. Eerder schreven we over PATHETIEK: "Naast een dynamische ‘toneelschikking’ (de acteurs verplaatsen zich voortdurend) valt ook het geluid op, met een groot contrast tussen de rustgevende pianomuziek die steeds aanwezig blijft en het gebral van De Graeve en Vermeir. Wanneer die laatste begint te roepen in de toiletten en een vunzige mop vertelt, voel je een plaatsvervangende schaamte omdat de serene pianomuziek hoorbaar blijft in de achtergrond. Het verhoogt het contrast tussen de respect afdwingende muzikant en de respectloze machoman." Een sterk staaltje drama.

De derde filmmaker die meedingt naar de Ensor voor Beste Kortfilm is opnieuw jong, vrouwelijk talent. De Colombiaans-Belgische DoP/regisseur Juanita Onzaga studeerde in 2016 af aan Sint-Lukas en regisseerde in 2017 The Jungle Knows You Better Than You Do, die haar een VAF-Wildcard opleverde. In de spirituele, meer op sfeer dan op vertelling gebaseerde documentaire OUR SONG TO WAR (14 min.) vertelt Onzaga met veel poëzie in woord en beeld hoe de inwoners van het door de Colombiaanse burgeroorloggetroffen Bojaya omgaan met de geesten uit het verleden.

Een zomerse coming-of-age, een theatraal machodrama en een spirituele documentaire. De jury met Daniel Lambo (serie Duts), Marc James Roels (Ce magnifique gâteau! genomineerd voor de Ensor voor Beste Film) en Mathieu Mortelmans (Bastaard) zal moeite hebben met deze drie totaal verschillende films volgens dezelfde criteria te beoordelen. Op zaterdag 14 september weten we waarvoor de keuze gevallen is. De Ensoruitreiking wordt uitgezonden via Telenet, maar je kan ook terecht op filmmagie.be voor de winnaars.

Beeld: Our Song To War

Geschreven door CHARLOTTE TIMMERMANS
 
onomatopee