Ook Roman Polanski en Ruben Östlund naar Cannes

Op de uitreiking van de Césars in februari was Roman Polanski niet welkom als juryvoorzitter. De reden daarvoor overschaduwt al jarenlang zijn carrière. Cannes rolt wel de rode loper uit voor zijn nieuwe film.

Polanski en coscenarist Olivier Assayas (die laatste was in 2016 nog gedeelde winnaar van de prijs voor Beste Regie in Cannes met Personal Shopper) tekenen in D'APRÈS UNE HISTOIRE VRAIE voor een bewerking van de gelijknamige roman van Delphine de Vigan, vorig jaar verschenen in Nederlandse vertaling als Het ware verhaal van haar en mij (De Geus). Die roman gaat over de gespannen én spannende relatie tussen een succesvolle schrijfster met een writer's block en een ghostwriter, in de filmadaptatie gespeeld door Emmanuelle Seigner en Eva Green. De associatie met Polanski's The Ghost Writer is snel gelegd. Bovendien knoopt de roman aan bij typische Polanskithema's als waarheid versus paranoïde verbeelding versus artistieke creatie, zoals in zijn vorige film, Venus in Fur, die in 2013 in de hoofdcompetitie van Cannes zat en ook een hoofdrol had voor zijn echtgenote Seigner.

Polanski - winnaar van een Gouden Palm met Le Pianiste  (2002) - zal niet meedingen naar een hoofdprijs, want zijn D'APRÈS UNE HISTOIRE VRAIE wordt buiten competitie vertoond. Wel kanshebber is de late toevoeging THE SQUARE van Ruben Östlund. De Zweed volgt zijn sterke Play en juryprijswinnaar in Un certain regard Turist op met zijn eerste Engelstalige film, aangekondigd als een uit de hand lopende satire op de hedendaagse kunstwereld, met Dominic West als een beroemde Amerikaanse kunstenaar en Elisabeth Moss als journalist.

Andere toevoegingen zijn, in de Un certain regard-selectie: LA CORDILLERA van de Argentijnse cineast-scenarist Santiago Mitre (Elefante blanco) en WALKING PAST THE FUTURE van de jonge Chinese filmmaker Li Ruijun. Er zijn ook bijkomende 'speciale vertoningen' aangekondigd. Met de documentaire LE VÉNÉRABLE W. over het door boeddhistische monniken aangewakkerde geweld tegen moslims in Birma presenteert Barbet Schroeder een nieuw lot aan zijn werk rond terreur (Général Idi Amin Dada: Autoportrait, 1974 en L'avocat de la terreur, 2007). In CARRÉ 35 licht de Franse acteur-regisseur Eric Caravaca het deksel van zijn eigen familieverleden. En er is ook nog NOS ANNÉES FOLLES, de nieuwe film van André Téchiné die deel uitmaakt van een programma naar aanleiding van de 70ste verjaardag van het festival.

BEELD: THE SQUARE

Geschreven door BJORN GABRIELS
 
onomatopee