Orpheline grote winnaar van het Filmfestival van Namen

De Franse film ORPHELINE van Arnaud des Pallières – bij ons pas te zien in april volgend jaar – is de grote winnaar geworden van de 31ste editie van het Filmfestival van Namen, beter bekend onder de benaming FIFF. Het thema identiteit liep bijna als een rode draad door het programma. Bijna vijf A4-vellen lang was de palmares. Hopelijk vinden enkele gelauwerde films – met een broodnodige Nederlandse ondertiteling – vroeg of laat de weg naar de bioscoop hier.

Voor de vrouwenfilm ORPHELINE van Fransman Arnaud des Pallières wonnen de vier hoofdactrices allen de prijs voor beste actrice: Véga Cuzytek, Adèle Exarchopoulos, Adèle Haenel en Solène Rigot. Dat de film bovendien ook de Bayard voor Beste Film én de Prijs Be TV won, was eerder verrassend. Vier vrouwelijke (hoofd)personages op vier cruciale momenten in hun leven – 7, 14, 21 en 27 jaar – worden zo getekend dat je pas helemaal op het einde van de film hun identiteit kent, van verstoppertje spelen tot het moederschap.

De documentaire UNE JEUNE FILLE DE 90 ANS van Valeria Bruni Tedeschi & Yann Coridian toont duidelijk dat verliefdheid van alle leeftijden is, en dat de mindere kanten daarvan – jaloersheid en bezitsdrang bijvoorbeeld – helemaal niet wegebben met de jaren. Thierry Thieû Niang animeert bejaarden met zijn choreografie; de 92-jarige Blanche Moreau wordt verliefd op de jongeman. Deels door een moeilijke communicatie werd het een (h)eerlijk filmisch portret, terecht bekroond met de Speciale Prijs van de Jury en de Publieksprijs voor beste documentaire. Het Roemeense ILLÉGITIME van Adrian Titieni, onlangs al op het Filmfestival van Oostende te zien, had met zijn pleidooi voor legale en/of illegale abortus vroeger en nu een ijzersterk onderwerp beet. De cameraman doet wat van hem wordt verwacht en de rolbezetting is voortreffelijk, al neemt dat niet weg dat de film nogal toneelmatig blijft en zeer op dialoog steunt. Een film blijft iets om te zien en niet om een boek aan ondertitels te lezen.

Een goed voorbeeld daarvan is het debuut TRAMONTANE van Libanees Vatche Boulghourjian over een wel degelijk blinde muzikant die erachter komt geadopteerd te zijn en dus, ondanks zijn visuele handicap, op zoek gaat naar zijn familiale wortels. De veelal sublieme maar donkere fotografie, want waarom zou de man het licht aansteken wanneer hij toch blind is, blijft hier het sterke punt. Het ontbreken van een zintuig scherpt wel de overige aan en instinctief voelt hij aan wanneer iemand hem iets op de mouw wil spelden. De prijs van beste fictiedebuut was voor Davy Chou uit Cambodja voor DIAMOND ISLAND, waarin een ontluisterend beeld wordt geschetst van jonge knapen die als bouwvakkers op een eilandje nabij Phnom Penh protserige hotels en luxeverblijven optrekken terwijl ze zelf in een bidonville wonen. Jeugdige meisjes van plezier zien de kans schoon om het loon van deze gezonde jongens afhandig te maken, hoewel die laatsten wel verondersteld worden geld naar huis te sturen om de rest van de familie te onderhouden.

Dat en nog veel meer was de oogst van FIFF 2016, dat met een dag werd ingekort, maar aan kwaliteit ontbrak het niet.

PALMARES

ORPHELINE Arnaud des Pallières (Frankrijk): beste film, beste actrice, Prijs Be TV

UNE JEUNE FILLE DE 90 ANS Valeria Bruni Tedeschi & Yann Coridian (Frankrijk): Prijs van de jury & Prijs van het publiek voor beste documentaire

ILLÉGITIME Adrian Sitaru (Roemenië): beste scenario & beste acteur (Adrian Titieni)

MA VIE DE COURGETTE: Claude Barras (Zwitserland): beste fotografie

DIAMOND ISLAND Davy Chou (Cambodja): Prijs beste fictiedebuut

TRAMONTANE Vatche Boulghourjian (Libanon): Prijs voor ontdekking 2016

IL A DÉJÀ TES YEUX Lucien Jean-Baptiste (Frankrijk): Prijs van het publiek

01:54 Yan England (Québec): Prijs van de jongerenjury

NOCES Stephan Streker (België): Prijs Cinevox

EVEN LOVERS GET THE BLUES Laurent Micheli (België): Prijs van de kritiek

QUE VIVE L'EMPEREUR Aude Léa Rapin (Frankrijk): Prijs voor beste kortfilm

VILLEPERDUE Julien Gaspar-Oliveri (Frankrijk): Prijs van de jury & Prijs van het publiek

LES DAUPHINES Juliette Klinke (België): Prijs Arte & Prijs RTBF

LA SAISON DU SILENCE Tizian Büchi (Zwitserland): Prijs beste fotografie & Juryprijs Wallonie-Bruxelles

DRIFTED Dent De Cuir (Québec): Prijs beste videoclip

Foto: Adèle Haenel in Orpheline. Bron: purepeople.com

Geschreven door ZENO CORNELIS