Palace herrijst als multiculturele en educatieve arthousecinema

Op 28 februari opent Cinema Palace opnieuw de deuren voor het grote publiek. Het gebouw stond jarenlang leeg na een communautair geïnspireerde opbiedingssoap. Nu blazen onder anderen de befaamde regisseursbroeders Dardenne, als initiatiefnemers van de tweetalige vzw Le Palace, nieuw leven in het historisch pand aan de Brusselse Anspachlaan.

Het gebouw, met vandaag nog steeds de metalen haan van de stichter Pathé op het dak, onderging vanbinnen een half decennium lang een volledige make-over en transformeerde zo in een waar arthousecinemacomplex. Vier state of the art cinemazalen (variërend in grootte tussen 60 en 373 zitplaatsen), een restaurant en meerdere ruimtes voor bijeenkomsten en workshops zullen de cultuurminnende Brusselaar verwelkomen. Daarbovenop bevredigen ze de verschillende oogmerken van het project: cinema, horeca, multiculturalisme en educatie.

In de programmatie wil Palace alle genres van de hedendaagse cinema beklemtonen, met een speciale nadruk op kwaliteit, diversiteit en toegankelijkheid. “In Palace zullen vooral arthousefilms gespeeld worden, films die in de grote bioscopen niet verschijnen. Maar ook Belgische cinema, kinderfilms en documentaires hebben hun plaats in Palace", zegt regisseur Fien Troch, die trouwens ook in de raad van bestuur van vzw Le Palace zit. Kortfilms en andere evenementen zullen ook deel uitmaken van de programmatie.

Onder het educatieve luik zullen leerlingen uit beide taalgemeenschappen samenkomen om films te bekijken (zoals Home van Fien Troch) en komen er filmworkshops die de jongsten onder ons vakkundig maken in de wereld van film.

Voor het eerste jaar schatten de initiatiefnemers 90.000 bezoekers te kunnen aanspreken, een aantal dat binnen drie jaar moet stijgen naar 125.000. Ter vergelijking: de Leuvense Cinema Zed verdubbelde na de opening van twee nieuwe zalen in 2017 het bezoekersaantal naar 91.500. De inkomsten van het complex zullen voor 80% bestaan uit opbrengsten uit filmtickets en horeca, en voor 20% uit overheidssubsidies van de Franstalige Gemeenschap. De raad van bestuur laat ook weten geen reclame af te spelen voor de films. In een stadscentrum waar kleinere arthousebioscopen op een kluitje liggen valt nog af te wachten of op zo’n strategie te overleven valt.

Een rijke geschiedenis

In 1913 ontwierp architect Paul Hamesse in opdracht van Charles Pathé een entertainmentcomplex naar Italiaans model. Het oude Veilinggebouw in Brussel werd omgebouwd tot de grootste cinema van de stad.

Filmgigant Pathé Frères wou enkele jaren later, in 1926, het gebouw omvormen tot een moderne bioscoop. Door het parterre te verhogen steeg het visuele comfort van de toeschouwers. Ook werd het café opgedeeld in verschillende loges.

De komst van de geluidsfilm bracht natuurlijk ook enkele aanpassingen met zich mee. Bijkomende zitplaatsen vervingen de geluidsbakken en de akoestiek werd verbeterd door de muren van de zalen te bekleden. De volgende jaren bleef Pathé Frères het complex moderniseren, tot er uiteindelijk nog weinig overbleef van de originele elementen uit 1913. In 1973 sloot de bioscoop haar deuren na het vertrek van het Franse bedrijf.

Onder de naam Kladaradatsch verscheen er in 1999 een nieuwe bioscoop, maar ook die moest al snel weer sluiten. Zowel de Vlaamse als Franstalige Gemeenschap beweerde de eigenaar van het gebouw te zijn, met flink getouwtrek als gevolg. Uiteindelijk ging de Kladaradatsch over in Franstalige handen.

In 2003 deed de Franstalige Gemeenschap een projectoproep die werd beantwoord door vzw Le Palace, met daarin verschillende belangrijke spelers: Luc en Jean-Pierre Dardenne (Les Films du Fleuve), Patrick Quinet (Artémis Productions), Eliane Dubois en Stephan De Potter (Cinéart-Cinélibre), Nicole La Bouverie (Zénab).

Een lange, moeizame periode van renovatie resulteerde in een nieuwe Palace.

Beeld: Inkom aan de Anspachlaan

Geschreven door SAMAH SAADI & BRAM RENIERS
 
onomatopee