Palmares BIFFF 2018

Het fantastische horrorsprookje TIGERS ARE NOT AFRAID van de Mexicaanse Issa Lopez, “de vrouwelijke evenknie van Guillermo del Toro”, goed voor de Juryprijs én de Prijs van het Publiek, is de grote winnaar van het International Fantasy, Thriller & Science Fiction Film Festival in Brussel editie 2018, hét ambiancefestival in België, beter bekend nog onder de roepnaam BIFFF.

Even enkele uitschieters signaleren. Over het raadselachtige THE PLACE (release 13 juni) van de Italiaan Paolo Genovese werd in de wandelgangen druk gefluisterd, en ja, het scenario is uitstekend. “Bij de duivel te biechten gaan” is een toepasselijke spreuk voor deze film, die alles heeft om een gigantisch succes te worden ... als theatervoorstelling. Een mysterieus figuur zit in een bistro, ontvangt er de ene na de andere 'klant', helpt hen om hun droom waar te maken, maar zet intussen iedereen tegen elkaar op. Des duivels, doch filmisch blijft het een vrij schrale, dialooglastige zit.

Spanjaard Andrés Goteira is door nogal wat groten beïnvloed, van Martin Scorsese tot David Lynch. Hij probeert wat origineels te doen met die invloeden, wat hem siert. Zijn filmtitel DHOGS is een verbastering van ‘dogs’ (honden) en ‘hogs’ (varkens) en geeft aan hoe de regisseur denkt over de mensheid. Het pessimisme van de taxibestuurder, een van de centrale personages, werkt beklijvend. Als kijker word je – net zoals de toeschouwers die in DHOGS in een theater- en filmzaal zitten – geconfronteerd met je eigen voyeurisme en zucht naar sadisme. Wanneer na een mooi uitgewerkte woestijnscène de chauffeur plotseling op het theaterpodium verschijnt als slager, rijst wel de vraag hoe al die puzzelstukjes in elkaar te passen zijn. Debutant Goteira heeft duidelijk talent en ontving de Prijs van de Persjury voor zijn “ludieke subtiliteit die baadt in een heerlijk provocatieve sfeer waarin de kijker tot het einde wordt uitgedaagd”.

Een best griezelig mensenetend monstermeisje wordt op straat overreden, wat enkele scholieren de kans geeft om haar te knevelen en gevangen te houden. MON MON MONSTERS van Taiwanees Giddens Ko is in de eerste plaats een studie over de druk van de omgeving op het individu. Een gepeste jongen op school ziet namelijk de kans schoon om de aandacht af te leiden van hemzelf naar de gevangene. De martelscènes worden telkens een stukje erger en enkel een harteloos iemand slaagt erin geen medelijden te hebben. De finale, niet van humor gespeend, is er wat te veel aan.

De grote winnares van het BIFFF, de Mexicaanse Issa López, heeft in de loop der jaren een naam verworven als schrijfster. Voor TIGERS ARE NOT AFRAID schreef ze zoals voor al haar films (op het episodische Sucedió en un día na) het scenario zelf. Net zoals haar hoofdpersonage Estrella verloor López haar moeder op jonge leeftijd. Estrella probeert deel uit te maken van een groep straatkinderen, die dient als het vertrekpunt van de regisseur om de maatschappij in Mexico te fileren. Drugbendes heersen in wijken waar ze willekeurig chanteren en doden. De politie is corrupt en durft niets te ondernemen, met wetteloosheid in de stadsjungle tot gevolg. Om te worden geaccepteerd moet het meisje een bendeleider ombrengen; bij aankomst blijkt dat al gebeurd. Haar opname in de groep wordt een feit; samen zullen ze het beste proberen te maken van hun leven op straat. De vieze achterbuurten zijn hun domein en de jeugdige fantasie maakt het bestaan nog enigszins draaglijk. López hanteert een realistische, documentaire stijl, met een spaarzaam gebruik van magisch-realistische elementen (zoals een graffititijger die ineens als volwaardige animatie over de muur loopt). Die toevoeging houdt de aandacht van de toeschouwer erbij. De afwezige moeder die haar kind nooit in de steek zal laten (over de dood heen) is een schitterend thema. Geen valse emoties, wel een perfect uitgewerkte balans tussen twijfel en suspense, immer geloofwaardig. De erg jonge cast wist niet alleen de internationale jury, maar ook het publiek te bekoren. Tot slot vermeld ik graag nog Vince Pope, die voor de aparte soundtrack zorgde van deze prachtfilm.

Naar deze 36ste editie van BIFFF zakten 58.000 toeschouwers af.

Palmares
Internationale Competitie
Zilveren Raaf: MON MON MON MONSTERS (Giddens Ko)
Zilveren Raaf: TIGERS ARE NOT AFRAID (Issa López)
Gouden Raaf: INUYASHIKI (Shinsuke Sato)

Prijs van het Publiek TIGERS ARE NOT AFRAID 

Persprijs DHOGS (Andrés Goteira)

7de spoor
Speciale vermelding: THE PLACE (Paolo Genovese)
Prijs van het 7de spoor: BLUE MY MIND (Lisa Brühlmann) (zie vorig artikel)

Thrillercompetitie
Thrillerprijs: MEMOIR OF A MURDERER (Shin-Yeon Won)
Speciale vermelding: A SPECIAL LADY (An-kyu Lee)

Belgische Kortfilms
Jeugdprijs: THE DAY THE DOG DISAPPEARED (Ruth Mellaerts & Boris Kuijpers)
SABAM-prijs: HET NEST (Matthias De Bondt)
La Trois & BeTV: LES NAUFRAGÉS (Mathieu Mortelmans)
Grote Prijs en Fedex-prijs: LOST IN THE MIDDLE (Senne Dehandschutter)

Beste Europese Kortfilm BELLE À CROQUER (Axel Courtière)

Beeld: TIGERS ARE NOT AFRAID

Geschreven door ALFONS ENGELEN
 
onomatopee