Palmares FIFF in Namen

Het zij de internationale jury van de 32ste editie van het FIFF in Namen vergeven dat ze in het land van Magritte en in de stad van Félicien Rops oordeelden het filmfestival te moeten plezieren door CHIEN van Samuel Benchetrit met prijzen te overladen, te beginnen met de hoofdprijs de Bayard d’Or.

Vorig jaar kwam filmregisseur Samuel Benchetrit in Namen in contact met Bouli Lanners, toen de juryvoorzitter, en dus is het bestaan van de film CHIEN grotendeels aan de stad zelf te danken. Een eenzaat die na het verlies van zijn hond de plaats van het dier inneemt en zich laat vernederen door een hondenverkoper (Bouli Lanners) mag dan best leuk zijn voor eventjes, maar ‘trop is te veel’, zowel in de film als op de palmares. Natuurlijk kan alles overdrachtelijk worden geïnterpreteerd; aan zowel dictators als (zelfgekozen?) slaven is er in onze wereld helaas geen tekort, maar de finale – de hoofdfiguur, berustend in zijn lot, slaapt vredig in zijn hondenmandje – klinkt vals en doet pijn aan de ogen.

Jammer dat de jury geen degelijke motivatie gaf voor de prijzenregen voor uitgerekend deze film, echt wel het kneusje van een voor de rest vrij sterke competitie met onder meer erg knappe zedenschetsen uit het Noord-Afrika na de Arabische Lente, zoals het schrijnende LA BELLE ET LA MEUTE en het ontnuchterende EN ATTENDANT LES HIRONDELLES. Gelukkig mocht de pakkende documentaire MAMAN COLONELLE de Speciale Prijs van de Jury ontvangen en kwam 12 JOURS de Prijs voor de Beste Fotografie toe. Als Beste Eerste Film werd gekozen voor LES BIENHEUREUX van Sofia Djama. De Publieksprijs voor de Beste Fictie ging naar WALLAY van Bernie Goldblat, terwijl CARRÉ 35 de Publieksprijs kreeg in de categorie documentaire. Een jury van filmcritici en de jury van Cinevox bekroonden ten slotte zeer terecht het ontwapenende kinderportret DRÔLE DE PÈRE van Amélie van Elmbt.

Beeld: CHIEN

Geschreven door ALFONS ENGELEN & FREDDY SARTOR
 
onomatopee