Palmares Filmfestival Venetië 2015

De verrassing was compleet toen de palmares van de 72ste editie van het Filmfestival van Venetië bekend werd. Uitgerekend DESDE ALLA (From Afar, foto) een film uit het Latijns-Amerikaanse Venezuela – voor het eerst in zijn geschiedenis was een film uit Venezuela geselecteerd voor het Filmfestival van Venetië – kreeg de Gouden Leeuw mee naar huis van een jury die werd voorgezeten door de Mexicaan Alfonso 'Gravity' Cuaron. Misplaatst chauvinisme? Wie zal het zeggen. Zeker toen ook nog eens de tweede belangrijkste prijs voor EL CLAN was van de Argentijnse filmer Pablo Trapero. Allebei interessante films maar zeker niet de sterkste antecedenten van de selectie dit jaar. De jury wou alleen maar kwijt dat ze niet als uit één mond spraken en zeer verdeeld waren... Voor de grand cru van deze editie moest men bij een klavertje vier van direct met de actualiteit verbonden (documentaire) films of tenminste films met een directe link met de actualiteit zoals het culturfilosofische essay FRANCOFONIA van Sokourov, of RABIN, THE LAST DAY waarin Amos Gitai de laatste levensdag van premier Rabin reconstrueerde of (het met de Signis Award gelauwerde) BEHEMOTH van de jonge Chinese filmer Liang Zhao die in zijn gestileerde aanklacht tegen exploitatie van mijnwerkers de sporen drukt van Wang Bing en Jia Zhang-ke. Of nog bij het poëtische HEART OF A DOG van Laurie Anderson en een persoonlijke ode aan haar overleden levenspartner Lou Reed ... Wat zou de jury toch bezield hebben? Gelukkig bekroonden ze wel de revelatie van het festival, de animatiefilm ANOMALISA en de sterke politieke thriller uit urkije ABLUKA (Frenzy). Italië was al (dol)blij met een (troost)prijs als Beste Actrice voor Valeria 'Respiro' Golino – intussen ook zelf al filmmaakster (van 'Miele') – die in PER AMOR VOSTRO van Gaudino als een (geplaagde) moederkloek, die voor de tv werkt, goedschiks, kwaadschiks haar gezinnetje in Napels bij elkaar poogt te houden.

Geschreven door FREDDY SARTOR