Palmares Mannheim-Heidelberg 2015

Editie 2015 van het Internationale Filmfestival Mannheim-Heidelberg was allesbehalve en hoogvlieger. In competitie trokken de Mexicaanse films het laken naar zich, maar voor de rest... Of om het in voetbaltermen uit te drukken Mexico 3 - Nederland 2.

Het enige buitenbeetje bleek SIMSHAR van de Maltese Rebecca Cremona, die hoofdactrice Clare Agius afvaardigde om de Special Achievement Award in ontvangst te nemen. Het drama over vissers die migranten uit de Middellandse Zee opvissen in plaats van vis, hun bron van inkomsten. Het debuut, tevens de eerste film gemaakt in Malta, was volgens het juryrapport beheerst geregisseerd en wat van een grote maturiteit.

Nederlandse Margot Schaap mocht voor EEN DAG IN 'T JAAR zowel de Fipresci-jury prijs als Special Newcomer Award in ontvangst nemen. Die laatste prijs is logisch, vermist het de enige film was die qua vorm wat afweek van de rest. Een jongen die gesandwiched wordt tussen twee jaloerse vriendinnen, met een voice-over die de beelden wat poëtisch toelicht kan echter bezwaarlijk als vernieuwend worden bestempeld.

Voorts alles van Mexico met :
EL JEREMIAS (Anwar Safa) als publiekslieveling een tegen sitcom aanschurkende komedie over een 8-jarige jongen met een intelligentiecoëfficiënt van 160, die bij een wat minder gegoede familie inwoont.
LA DELGADA LINEA AMARILLA (Celso R. Garcia) Grand Newcomer Award, een vreemdsoortige roadmovie, daar het handvol protagonisten over een afstand van meer dan 200 km een gele lijn moet trekken in het midden van een weg. Het verkeer zorgt niet voor problemen omdat er zelden iemand door het verzengende landschap rijdt, maar de hitte laat de gemoederen tussen de werklieden wel behoorlijk oplaaien.
DISTANCIAS CORTAS (Alejandro Guzman Alvarez, foto) Prijs van de Oecumenische jury. (Zie verslag 22 oktober)

Een gesprek met de winnaars leek logisch.

FILMMAGIE: Waarom maak je films?
Alejandro Guzman Alvarez: Als kind groeide ik op in een nogal vreemde familie, was veel op mijn eentje en begon vanaf mijn 8 jaar cartoons te tekenen. Eenmaal volwassen verliet ik het ouderlijk huis om in Mexico City film te gaan studeren.

- Waar komt het onderwerp van je film vandaan ?
AGA: Het is gebaseerd op een verhaal van Itzel Lara, die familieleden verloor, lijdend aan een soortgelijke ziekte. Het verhaal vond ik zo sterk dat het volgens mij een film moest worden... In feite vond iedereen het onverfilmbaar, daarom kreeg ik een kans om het te verfilmen.

- Hoe verliep de voorbereiding ?
AGA: Nogal bizar. Het slot van het verhaal was niet mee gekopieerd, daar het papier op was – in het volledige verhaal sterft het hoofdpersonage op het eind namelijk – doch het slot dat wij kregen beviel ons en we dachten dat het zo hoorde. We herwerkten de tekst, schrapten nogal wat en schreven ook enkele dingen erbij om vervolgens op zoek te gaan naar acteurs en een locatie. De hoofdpersoon speelt in een band en heeft bijgevolg wel wat podiumervaring. Een geschikte plek vinden om op te nemen bleek veel ingewikkelder en drie weken voor we gingen filmen hadden we nog altgijd niks gevonden.

- Dan kon er nadien wel snel worden gefilmd?
AGA Ja en nee. We werkten wel vlug maar de originele versie die we monteerden was nog een vol uur langer en daar diende dus nog eens flink in geknipt te worden. Dat is het ergste, en zo werd de droomscène er onder meer uitgeknipt. Dat zorgde tevens voor ergernis met de producent, die niet begreep dat je eerst iets opneemt om het nadien weg te gooien.

- Door wie werd je zoal beïnvloed ?
AGA: Naar THE GODFATHER (F.F.Coppola) kijk ik erg op, zonder dat ik het als de beste film aller tijden wil bestempelen, er zijn namelijk zoveel goede films en filmregisseurs. Apichatpong Weerasethakul wiens TROPICAL MALADIE een fantastische film is al zeker, maar ook oudere filmers zoals L.Bunuel bijvoorbeeld, waarvan ik vrijwel alles gezien heb.

- Is er sprake van een nieuwe lichting Mexicaanse filmmakers ?
AGA: Carlos Reygadas heeft de aanzet gegeven en nadien volgde al snel A.G.Inarritu, maar om echt van een nieuwe golf jonge filmmakers te gewagen ? Dat hier drie Mexicaanse films in competitie worden vertoond is veeleer uitzonderlijk, en hoewel ze erg verschillen zijn het alledrie knappe werkstukken. Of mag ik dat niet zeggen ?

FILMMAGIE: Jouw film EL JEREMIAS is dan wel erg gestileerd, je zou er 9 jaar aan gewerkt hebben ?
Anwar Safa : Niet de film zelf, doch het zoeken naar geld en sponsors om de film te maken vergde veel tijd. Het had nog langer kunnen duren indien mijn vrouw Ana Sofia Clerici niet de scenariste zou geweest zijn.

- Dat is wel erg lang voor een film die oogt als een opgepimpte tv-film ?
AS : Ja, daar heb ik twee dingen over te zeggen. Het kan sneller, maar dan met geld van het (drugs)kartel en dat wou ik niet, trouwens mijn collega's hier ook niet, want zo raak je gebonden aan hen en kom je niet meer los. De situatie in Europa is misschien anders, maar in Mexico zal niemand het als een tv-film bestempelen. Het zit vermoedelijk in de dialogen. Ik sprak met een aantal mensen hier, die het dialect uit het noorden (van Mexico waar het verhaal zich afspeelt) verstaan en die hadden veel bemerkingen over de Engelse ondertiteling, die de subtiliteiten niet correct weergeeft.

- Was het eenvoudig werken met een jongen van amper 8 jaar ?
AS : Ach, dat viel geweldig mee. Vooraf maakte ik er me wel zorgen over, doch Martin (Castro) wist pret en ernst gescheiden te houden en dat is vermoedelijk zijn grootste intellect.

- Wat is het grote verschil tussen jullie en de vorige generatie Mexicaanse filmers ?
AS : We willen allemaal een ander land tonen dan dat vol drugs en geweld, waar iedereen een droom heeft, om zo snel mogelijk naar de U.S.A. te verhuizen. Daarom zijn deze films ook meer gefocust op de eenvoudige vriendelijke Mexicaan, die probeert te overleven met zijn familie en vrienden, een beetje geluk en kleine dromen.

- Jullie droom is in elk geval al voor een deel uitgekomen neem ik aan?
Alle drie in koor : Yes it is !

PALMARES

Grand Newcomer Award THE TIN YELLOW LINE van Celso R. Garcia (Mexico)

Special Newcomer Award EEN DAG IN HET JAAR van Margot Schaap (Nederland)

Special Achievement Award SIMSHAR van Rebecca Cremona (Malta)

Speciale Vermeldingen voor MAGALLANES van Salvador del Solar (Peru) & BRIDGEND van Jeppe Ronde (Denemarken)

Geschreven door ZENO CORNELIS