Parasite schrijft Oscargeschiedenis

Op de 92ste editie van de Academy Awards, Oscars in de volksmond, markeert PARASITE een ijkpunt in de geschiedenis. Het werk van Bong Joon-ho kon als eerste buitenlandse film ooit de prijs Beste Film mee naar huis nemen. Netflix verlaat met gebogen hoofd de zaal en ook de Belgische kortfilm UNE SOEUR grijpt net naast een gouden beeldje.

De Zuid-Koreaanse cineast Bong Joon-ho hoort officieel het kransje Academy Award Winning-regisseurs nu hij met PARASITE de Oscar voor Beste regie heeft gewonnen. De zwarte komedie over een arm gezin dat infiltreert in een rijk gezin versierde in totaal vier Oscars, waaronder verder Beste Origineel Scenario, Beste Internationale Film en Beste Film. Met die laatstgenoemde vereeuwigt PARASITE zich in de filmgeschiedenis. Het is namelijk de eerste buitenlandse film ooit die een Oscarnominatie voor Beste Film kan verzilveren. Vorig jaar maakte het Mexicaanse drama Roma van Alfonso Cuarón nog kans om met deze eer te gaan lopen, maar die moest het onderspit delven tegen Green Book. De grote winnaar van 2019 Bohemian Rhapsody, een biografische film over Queen-zanger Freddie Mercury, sleepte toen net als PARASITE dit jaar vier Oscars in de wacht. 

Gigant geveld

Hoewel de prijs voor Beste Film als verrassing kwam voor Bong, komen de gouden beeldjes niet geheel onverwachts. Toen zijn zevende langspeelfilm in première ging in Cannes, kon het meteen rekenen op een Palme d’Or. Op de voorloper van de Oscars, de Golden Globes, werd het werk bekroond als Beste Buitenlandse Film. Ook de BAFTA’s voorspelden met hun prijs voor Beste Origineel Scenario dat de Zuid-Koreaanse prent zou schitteren op de rode loper van het Dolby Theatre in Hollywood. Herlees hier de recensie en duik in Filmmagie 697 voor een carrièreportret over Bong Joon-ho.

Netflix voelde op de vorige prijsuitreikingen de bui al hangen. Ook op de Oscars werd de streamingdienst niet gespaard. Zo moest THE IRISHMAN zich dit jaar als prijsbeest profileren. Het keerde echter op zowel de Golden Globes, de BAFTA’s als de Oscars met lege handen naar huis. Ondanks de 24 nominaties kon Netflix er slechts twee verzilveren: Laura Dern voor haar bijrol in MARRIAGE STORY en AMERICAN FACTORY voor Beste Documentaire. De streaminggigant leek met de tientallen nominaties op alle prestigieuze prijsuitreikingen voorbestemd om het prijzenseizoen te domineren, maar de filmindustrie stak het platform een mes tussen de ribben. Dit kan wel eens een ommezwaai betekenen in het streaminglandschap met Disney+ en Amazon Prime Video die Netflix op de hielen zitten.

België weer net niet

Favoriet 1917 overmeesterde deze keer niet de prijsuitreiking, zoals het wél deed in Londen met zijn zeven BAFTA’s, maar bleef stabiel met drie overwinningen. De oorlogsfilm van Sam Mendes werd beloont voor zijn technische hoogstandjes. Zo won Roger Deakins (Sicario, Skyfall) alweer een prijs voor zijn camerawerk voor het oorlogsepos. Met meer dan 35 jaar ervaring in het vak behoort hij ondertussen tot de wereldtop. Dat Mendes een technisch huzarenstuk klaarspeelt blijkt ook uit de prijzen voor Beste Geluid en Beste Visuele Effecten. Herlees hier de recensie van “het meesterlijk gesamtkunstwerk in alle betekenissen van het woord”. 

Voor de kortfilm van onze landgenote Delphine Girard mocht het helaas niet zijn. UNE SOEUR, een psychologische thriller over een noodlijnoperator (Veerle Baetens) die een vrouw aan de andere kant van de lijn uit een benarde situatie tracht te helpen, moest het onderspit delven tegen THE NEIGHBORS’ WINDOW van Marshall Curry. De laatste keer dat een Belgische film kans maakte op een gouden beeldje dateert van 2014. Toen verloor The Broken Circle Breakdown (Felix Van Groeningen) de strijd voor Beste Niet-Engelstalige Film. UNE SOEUR treedt dus niet in de voetsporen van Nicole Van Goethems korte animatiefilm Een Griekse tragedie, die in 1986 als enige Belgische titel ooit een Oscar won. Ondanks het mislopen van een Oscar zal de nominatie ongetwijfeld meer kansen opleveren voor Girard. Uit de weinig vrouwelijke nominaties blijkt dat kansen voor vrouwelijke regisseurs zich nog steeds te schaars aanbieden. #OscarsSoMale dook dan ook verschillende keren op voor en tijdens de uitreiking.

Beeld: Bong Joon-ho, Credits: FREDERIC J. BROWN/AFP

Geschreven door PIETER DESAEVER
 
onomatopee