Parelduiken op Eclips TV

“Er is geen bal op de tv”, wist Doe Maar begin jaren 80 al. “Er zit een knop op je tv/ die helpt je zo uit de puree.” En toch … Niet enkel online platformen passen dezer dagen hun uitzendschema aan, ook de ‘goede oude’ lineaire televisie wijzigt noodgedwongen de plannen. Een van de verrassendste initiatieven is te zien bij Eclips TV.

De zender viert komende juli zijn derde verjaardag en profileert zich als “een jonge zender voor een oudere doelgroep”. Ontstaan vanuit Zorggroep Eclips, richt Eclips TV zich op mantelzorgers en 55-plussers, een kijkpubliek dat volgens de zender te weinig bediend wordt in het andere aanbod. Ondertussen is Eclips TV te bekijken via het basispakket van Telenet en Proximus, en ook via TV Vlaanderen en Orange TV. Naast nieuwe eigen programma’s, zoals de dagelijkse talkshow Aan het juiste adres met Michel Follet als gastheer, heeft de zender van bij de start een overeenkomst met VRT om te kunnen grasduinen in het archief van de openbare omroep. Zo kunnen kijkers er al even terecht voor klassieke series als Schipper naast Mathilde en Kapitein Zeppos. “VRT is tevreden dat deze nostalgische producties weer hun weg naar een geïnteresseerd publiek vinden en dat ze op deze manier de nieuwe zender kan ondersteunen”, liet de openbare omroep in juli 2017 weten. Diezelfde reeksen zijn ook gewilde inhoud voor het Vlaamse Netflixachtige platform dat in het najaar van start zal gaan (zie daarvoor het interview in Filmmagie 604).

Aanvullend op de series van weleer toont Eclips TV nu ook dagelijks twee klassieke Vlaamse films, ’s namiddags en ’s avonds. Algemeen directeur David Larmuseau laat ons weten al zeker tot midden mei uit zo’n 150 titels te programmeren. Het gaat daarbij om films die al jaren zo goed als onzichtbaar zijn, of zelfs nooit eerder zijn vertoond op televisie. In die laatste categorie vallen alvast enkele controversiële films, zoals het erotisch geladen, fallocentrische L’étreinte (De omhelzing, 1969) van Paul Collet en Pierre Drouot. Het regisseursduo, met dus de voormalige VAF-intendant in zijn jeugdige regisseursjaren, had met Cash? Cash! (1967) al een schandaalsuccesje gehad en botste met L’étreinte opnieuw op weerstand. Na een fikse bijknipsessie op de montagetafel kwam de film er dan toch. L’étreinte/De omhelzing is op 5 april te zien op het nachtelijke uur 2u25. Cash? Cash! volgt op een latere datum, net als de bekendste film van het duo Collet-Drouot, Dood van een non (1975).

Ook het in Brasschaat gefilmde General Massacre van de Amerikaanse duivel-doet-al Burr Jerger maakt binnenkort zijn televisiedebuut. In een experimenterende fotografie van Herman Wuyts schetst deze Vlaamse Vietnamfilm (!) hoe een Amerikaanse soldaat worstelt met allerlei demonen, van overspel tot geweldsdriften.

Naast controversiële films uit het Vlaamse verleden programmeert Eclips TV nog talrijke andere weinig vertoonde klassiekers, onder meer van Emile Degelin (Palaver, De ooggetuige, Y mañana?) en van Luc Monheim. Die laatste regisseerde Verloren maandag (1973), een rauw stadsportret van Antwerpen dat zondagmiddag 5 april om 15u35 vertoond wordt.

Met ook een documentaire over de Grieks-Genste filmer Jean Daskalidès (6 april om 3u25) en films als Golden Ophelia komt er dezer dagen een nauwelijks bekend deel van het Vlaamse filmerfgoed tot in de huiskamer. Golden Ophelia, het debuut van Marcel Martin (“een vingeroefening”, zei hij toen) naar een roman van de vandaag vergeten Ward Ruyslinck, is te ontdekken vandaag 3 april om 12u45 en morgen 4 april om 23u20.

Wie een virtuele Ronde van Vlaanderen, te rijden op rollen in de garage van een handvol renners, niet ziet zitten, of de zichzelf herhalende actualiteitsprogramma’s even beu is, kan zich opwerpen als een parelduiker in de Vlaamse filmgeschiedenis.

Meer informatie over de programmatie van Eclips TV vind je hier.

Beeld: Palaver

Geschreven door BJORN GABRIELS