Pieter Verhoeff maakt comeback tijdens Nederlands Film Festival

Woensdag is in Utrecht met de première van TULIPANI van Mike van Diem (‘Karakter’, weet je nog wel) de 37ste editie van het Nederlands Film Festival (NFF) van start gegaan. Diezelfde avond mocht scenarist Gerard Soeteman, jarenlang de vaste scenarioschrijver voor de films van Paul Verhoeven, het Gouden Kalf voor de Filmcultuur in ontvangst nemen.

In de tien dagen dat het festival duurt, zijn er gloednieuwe Nederlandse bioscoopfilms te zien, van DIKKERTJE DAP van Barabara Bredero tot BROEDERS van Hanro Smitsman, documentaires, tv-series, korte films tot en met interactieve producties.

Een van de blikvangers van het festival wordt vast en zeker TOKYO TRIAL, waar de gerenommeerde Pieter Verhoeff (Het teken van het beest) zeven jaar aan heeft gewerkt. Daarin roept de Nederlandse filmer uit de herinnering op hoe in het naoorlogse Tokio de jonge, naar Japan afgevaardigde Nederlandse rechter Bert Röling anno 1946 een vrij cruciale én dubieuze rol speelt op het Tokio Tribunaal, waar Japanse oorlogsmisdadigers terechtstaan. Het Tokio Tribunaal wordt gezien als de Japanse tegenhanger van het proces van Neurenberg, waar de Duitse oorlogsmisdaden werden berecht. Het moet voor Verhoeff spitsroeden lopen zijn geweest om, gezien de nog altijd vrij delicate materie (de betrokkenheid van de Japanse Keizer Hirohito is nooit uitgeklaard bijvoorbeeld), deze film inhoudelijk in goede banen te leiden: historisch accuraat én boeiend voor de filmkijker. Politieke belangen, samenspannende collega's en zeer uiteenlopende juridische interpretaties legden een tijdbom onder het internationale college van elf onafhankelijke rechters. Onder meer het genuanceerd geschetste verslag, samen met het invoegen van historische beelden van het proces, tillen TOKYO TRIAL in elk geval boven de gemiddelde historische procesfilm uit.

In het documentaire aanbod valt KUYT op, over de voetballer van de Rotterdamse club Feijenoord die vorig jaar – niet in de laatste plaats dankzij de tomeloze inzet van een clubspeler zoals Kuyt – de landstitel wist te veroveren. Een niet onverdienstelijk portret van Deborah van Dam, waarin naar de drijfveren van de gedreven sportman wordt gepeild en waarin ook zijn religieuze achtergrond een plaatsje kreeg.

In A FAMILY QUARTET volgt Simonka de Jong het wonderkind, het fenomenale viooltalent Noa Wildschut en haar gezin. Duidelijk, bijna voelbaar wordt hoe alles altijd en overal in het teken staat van Noa, haar muzikale talent en haar internationale carrière, al is het meisje van zestien (intussen) zich daarvan niet altijd even bewust. En de vraag rijst of dat totale engagement van haar moeder en vader niet al te verstikkend zou kunnen zijn voor haar onderwijzende zus bijvoorbeeld.

Een opmerkelijke tv-film is LIMBURGIA van Noël Loozen oftewel de Ulrich Seidl van Nederlands-Limburg, maar dan een veel mildere variant van de films van de grimmige Oostenrijkse filmmaker.

Het Nederlands Film Festival duurt nog tot volgende week vrijdag 29 september, wanneer traditioneel aan het eind de Gouden Kalveren worden uitgereikt. Voor meer info: www.filmfestival.nl

Beeld: TOKYO TRIAL

Geschreven door FREDDY SARTOR
 
onomatopee